Wonen op een jacht en regels overheid ;)

algemene discussies

Wonen op een jacht en regels overheid ;)

Berichtdoor Michael Ver » 28 Jul 2024, 22:03

Beste forum leden,

In de hoop dat jullie mij wellicht meer concrete informatie kunnen geven hoop ik duidelijk antwoord te krijgen op de volgende vraag:

Wij gezin van drie willen graag ons huis huis verkopen en op een jacht gaan wonen. We hebben al een jachthaven op het oog waar dit word (toegestaan) gedaan. Echter heeft deze jachthaven geen bestemming wonen. Nu kan ik mij indenken dat dit voor mensen die ook nog een huis hebben bijvoorbeeld geen probleem is. Maar wat zijn de opties als je dus geen huis meer hebt en dit zou willen doen.

Er is heel veel op internet te vinden hier ben ik mij van bewust, maar dit is zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Sterker nog na de ene info bron te hebben gelezen verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon als het hier om gaat, en na het lezen van de volgende komen de boetes strafbare feiten je weer om de oren vliegen :o

Kortom ik hoop dus op een (ervarings)deskundige of een kenner op dit gebied die misschien in Jip en Janneke taal een en ander zou willen uitleggen.

Met vriendelijk groet,

Michael
Michael Ver

ligplaats:
info:

Re: Wonen op een jacht en regels overheid ;)

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 08:34

Mij lijkt me het slimste het allerkleinste appartementje dat je in NL kunt vind koopt of huurt. Anders blijft het geknoei met geen vast postadres te hebben.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 29 Jul 2024, 10:15

Amersfow schreef:Mij lijkt me het slimste het allerkleinste appartementje dat je in NL kunt vind koopt of huurt. Anders blijft het geknoei met geen vast postadres te hebben.

Zoals op veel bungalowparken al standaard is, en waarschijnlijk op sommige havens ook al, kun je gewoon je post daar laten bezorgen. Ze schiften het daarna onder hun leden huurder in postvakjes.

Je kan ook een postadres aanvragen bij de gemeente waar je in geschreven staat.

Daarnaast is zo 'n beetje alle overheidspost gedigitaliseerd en kan je online lezen, grote bedrijven en verzekeraars net zo.
En via Post.nl kan je zien welke brieven je kant opkomen en krijg je een scanfoto van, dus belangrijke stukken zal je hierdoor niet missen.

Dus daar zie ik geen enkel probleem
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jul 2024, 10:26

c
Laatst gewijzigd door SimondeDanser op 29 Jul 2024, 10:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 10:29

In de vlogs die ik hierover zie, is de permanente verblijfplaats, danwel het niet hebben daarvan, altijd een probleem. Als je ooit recht op AOW enzo wil hebben, moet je wel minimaal aantoonbaar af en toe in NL verblijven. Ik zou het voor zijn, en ergens een appartementje nemen. Haha, je moet het wel echt doen, niet zoals anderen die met 12 personen allemaal hetzelfde huisje geregistreerd hebben, de douane is niet achterlijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 29 Jul 2024, 10:30

chaea schreef:Zoals op veel bungalowparken al standaard is, en waarschijnlijk op sommige havens ook al, kun je gewoon je post daar laten bezorgen. Ze schiften het daarna onder hun leden huurder in postvakjes.
Je kan ook een postadres aanvragen bij de gemeente waar je in geschreven staat.
Daarnaast is zo 'n beetje alle overheidspost gedigitaliseerd en kan je online lezen, grote bedrijven en verzekeraars net zo.
En via Post.nl kan je zien welke brieven je kant opkomen en krijg je een scanfoto van, dus belangrijke stukken zal je hierdoor niet missen.
Dus daar zie ik geen enkel probleem

Je roept maar wat.
Het lijkt me verstandig dat TS eerst zoekt op trefwoorden op dit forum evenals het Zeilersforum.
Er is al heel veel over geschreven.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 11:23

Ha, ik kan er misschien een businesmodelletje van maken. Heb hypotheekvrij huis met 6 slaapkamers en drie badakemers en we zijn met zijn 2-en en aan het water. Maar eens induiken. (is woningsplitsing).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 29 Jul 2024, 12:56

Nou Yep, meestal ben jij de roeptoeter hoor :lol:

Het is niet voor niks dat in politiek stemmen opgaan om het "permanent" wonen in bungalows of vakantiehuisjes te legaliseren om het woningtekort enigszins op te lossen. Ik ken vele mensen/ klanten die 365 dagen per jaar op hun " vakantiebestemming" zitten en daar hun post laten komen.

Het andere voorbeeld betreft mijn eigen dochter die net als vele jongvolwassenen grote problemen heeft om woonruimte te vinden. Die heeft lange tijd ivm haar werk en opleiding op verschillende tijdelijke adressen gewoond en via de gemeente daar wel een postadres.

En volgens mij woon jij ook op je boot, dus waarom zou een ander dat niet kunnen, behalve op jouw superieuriteitsgevoel na?
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Yep » 29 Jul 2024, 13:01

Al weer blijkt dat je de vraag van TS niet gelezen hebt.
Probeer het eens, je kunt het.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 14:57

chaea schreef:Het is niet voor niks dat in politiek stemmen opgaan om het "permanent" wonen in bungalows of vakantiehuisjes te legaliseren om het woningtekort enigszins op te lossen.

Volgens mij lees je helemaal geen kranten of nieuws.
O.a. de gemeente Midden Groningen heeft het "gedoogbeleid" eens goed door de zeef gehaald.
O.a. bij Meerwijck - Kropswolde a.h. Zuidlaardermeer hadden de eigenaren van hun zomerresidenties deze zelf al omgedoopt tot vaste verblijfplaats.
Daar stak enige tijd geleden de gemeente een stokje voor.
Een zomerverblijf mag niet je vaste woon of verblijfplaats zijn,en mag niet het gehele jaar bewoond zijn.
Dat wisten de bewoners direct al bij aankoop.
Toch ,en zo is de mens, trokken ze zich daar niks van aan.
In Duitsland zou de wetgever zegen,gesetz ist gesetz ,raus , maar hier in NL werd dat gedoogd totdat.
De bewoners namen een advocatenkantoor in de arm ( die zien overal brood in, loont altijd immers) en er kwam een compromis uit.
Wie langer dan een x aantal jaren er verbleef,mag blijven,de rest krast gewoon op.

Dat is niet alleen in het noorden chaea ,dat speelde zich ook af bij Sprang.
Ik had een kennis die woonde permanent bij Recreatieplas de Spranckelaar in een mooie grote blokhut, een prachtig mooi optrekje.
Het werd ook daar "gedoogd" totdat ze vertrokken
De nieuwe eigenaar ,of dat derden zijn of hun kinderen,die mogen daar NIET permanent verblijven.
Die kunnen het "gedoogrecht" niet overnemen van hun ouders.

En zolang chaea ,zolang er "stemmen opgaan" is er niks geregeld vanuit de politiek.
Het is pas geregeld als het wettelijk is geregeld.
Aan een hoop stemmen die erover lullen,heb je niks,zolang dat gelul niet in een wet vastgenageld zit,sta je hier met lege handen.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat