marifoon verplichting belgie

algemene discussies

marifoon verplichting belgie

Berichtdoor aatv » 14 Jul 2024, 17:04

mooi dan, marifoon verplicht in belgie als je langer dan 7mtr ben. ok aat gaat een rondje varen, gewoon het rondje
wat ik gewoonlijk maak. na de thornse plas [maasplassen limburg] loopt de grens met belgie op het midden van de maas.
omdat ik van de verplichting weet vaar ik dus ietwat links van het midden ipv rechts zoals gewoonlijk. komt er natuurlijk
een agent vragen waarom ik niet netjes rechts vaar omdat daar waar ik aan het varen was redelijk risico meebracht voor
sneller tegemoet komend verkeer .dat heb ik dus haarfijn uitgelegd dat ik niet meer in belgie mag varen
omdat ik dat certificaat nog niet heb en aangezien veel mensen het niet hebben dit best eens een zooitje op de maas kan gaan
veroorzaken en zijn belgische collega s iets te fanatiek de staatskas willen vullen. agent was het volkomen met me eens en
vond het ook een bedenkelijke zaak op deze manier voor het grensgebied waar je mijn inziens, en die van de agent, echt absoluut
never nooit een marifoon nodig ga hebben daar de scheepvaart over het julianakanaal vaart en hier alleen watersporters rond pruttelen.

kijk marifoon verplichten ok ik wilde het toch al halen maar verwacht niet dat iedereen ff een paar honderd klaar heeft liggen om het
te halen en een marifoon te kopen. heb de cursus maar ff aangevraagd want ik vaar voor mijn ontspanning en niet om met oom agent
te moeten discuteren of de belgische staatskas te spekken.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Re: marifoon verplichting belgie

Berichtdoor Amersfow » 14 Jul 2024, 21:28

Ja het schijnt dat het gedogen gestopt is. België is hiermee fors anders dan NL. Je moet aan van alles voldoen, ook een registratie en VB. Terwijl in NL onder de 15 niks verplicht is. Buiten dan misschien een naam op de boot en de wassen neus van niet mogen lozen van zwart water.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 14 Jul 2024, 22:54

Amersfow schreef:Ja het schijnt dat het gedogen gestopt is. België is hiermee fors anders dan NL. Je moet aan van alles voldoen, ook een registratie en VB. Terwijl in NL onder de 15 niks verplicht is. Buiten dan misschien een naam op de boot en de wassen neus van niet mogen lozen van zwart water.

In Belgie heb je ook hele lijsten met uitrustingeisen. E.e.a. afhankelijk van vaargebied. En daar moet je met een NL boot ook aan voldoen.
En niet te vergeten de ais verplichting voor het havengebied van Antwerpen.
Als je niet aan al die uitrustingseisen kunt voldoen kan je tegenwoordig goedkoper een dagje met je auto naar Antwerpen gaan. ;)
Aan de registratie eis hoef je als NL boot niet te voldoen.
mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 15 Jul 2024, 06:03

klopt als een bus, de belgische agentjes controleren dan ook meteen je hele boot en voor alles wat
in hun ogen niet klopt mag je betalen. heb al verschillende keren gehoord van hele fikse boetes. maar
belgen met van die bayliners die gewoon asociaal hard varen waar je maar 9km pu mag laten ze gewoon
hun gang gaan. zou beter zijn de regeltjes overal hetzelfde te maken want het watersport plezier wordt
hier in het grensgebied behoorlijk verziekt. de helft van de maasplassen kan ik nu niet meer varen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor kajoe » 15 Jul 2024, 12:09

tja het staatskas spekken ?? daar weten we van .
let maar op over niet al te lange tijd komt het hier ook en in Duitsland en Frankrijk want ja alles word in Straatsburg beslist .(Rijnoeverstaten)
en dan krijg je niet veel later dat er een mafklapper komt die dan bedenkt dat jachten 2 marifoons moeten hebben .
en krijg je de verplichting om een AIS transponder te hebben en wie weet straks een a klasse.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aatv » 15 Jul 2024, 17:51

precies, maak dan verdomme voor heel europa 1 set regels dan weten we waar we aan toe zijn want
echt hier in het grensgebied nederland belgie duitsland wordt je kompleet gestoord van alle verschillen
en niet alleen met watersport.
ik wilde dit jaar lekker naar zeeland met de boot maar heb het maar gecanceld daar ik besloten had
mijn marifooncertificaat te halen doe ik het vaarbewijs dan ook maar gelijk want dan ben ik vast
al een hoop toekomstig geouwehoer voor.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor kajoe » 15 Jul 2024, 19:00

het zal mij dus ook niets verbazen als de duitsers straks met de eis komen voor een jachten rivier patent zeg vanaf 6/7 meter voor iedereen .
zodat je dus als je dat niet hebt niet meer over de duitse rivieren kan varen .
de patenten die wij moesten halen was al een hele opgave vroeger.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor bas » 15 Jul 2024, 21:38

Die eisen voor het rijnsportpatent zijn nou juist net versoepeld dus dat zal wel meevallen allemaal.
Als je je zonodig druk moet maken over regeltjes dan zou ik dat zelf meer doen over (eventueel) binnenlands beleid in de vorm van milieuzones e.d.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aadbloem » 15 Jul 2024, 22:02

kajoe schreef:……dat jachten 2 marifoons moeten hebben .
en krijg je de verplichting om een AIS transponder te hebben en wie weet straks een a klasse.

Dat eerste is wel een goed plan, een marifoon op het kunstwerk of sector kanaal en eentje op kanaal 10. Veiligheid is belangrijk. Behalve op pruttelplasjes en slootjes natuurlijk. Zou mooi zijn om dat te kunnen onderscheiden, waar wel nodig en waar niet nodig. Allemaal een klasse A transponder gaat het niet worden voorlopig, de twee beschikbare kanalen zijn op drukke plekken al overbelast. Wat dan weer wel betekent dat je klasse B moeilijk aan de beurt komt om te zenden. Dat kan je dan weer oplossen door een nieuwere transponder in te zetten. Eentje met sotdma-protocol wat dan alweer een beetje lijkt op klasse A
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aatv » 16 Jul 2024, 05:27

juist de kanalen raken nu al overbelast en dat gaat met deze verplichtingen alleen maar erger worden. de
scheepvaart is al niet blij met watersporters en veiliger wordt het zo ook niet. heeeel vroeger, toen ik nog
toen ik nog een ventje was had ik een vriendinnetje wiens pa een boot had. toen werd er door de pleziervaart
en de sluis en brugwachters gewoon met een 27mc bakkie gewerkt. lijkt me voor de pleziervaart afdoende en
de scheepvaart heeft er geen last van. alle verandering is echt niet altijd een verbetering. daarbij hoor ik om
me heen in de haven al mensen zo van als die marifoon dan toch moet kunnen we onderweg lekker ouwehoeren
met elkaar. mijn inziens is hij daar dus niet voor gemaakt maar probeer dat maar eens te voorkomen straks.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat