marifoon verplichting belgie

algemene discussies

Re: marifoon verplichting belgie

Berichtdoor Amersfow » 31 Jul 2024, 07:26

Politie vertelde ons dit April dit jaar. Is overigens gewoon rijkspolitie, rivier- of waterpolitie bestaat helemaal niet meer. En in NL hebben ze maar heel weinig tijd om naar bootjes te kijken. 2x per seizoen een actie ofzo. Lage pakkans, en als je een middag scheuren met een speedboot kunt betalen, maal je niet om een extra kostenpost van een paar honderd euro.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 31 Jul 2024, 11:11

SimondeDanser schreef:Voor meren en plassen zijn er in Belgie nog geen uitrustingseisen. In de laatste nieuwsbrief van de Vlaamse Pleziervaart Federatie is er toevallig aandacht besteed aan de uitrustingseisen voor jachten.
Mvg Felix

Je hebt het dan over categorie "0" vaarwater. Die zijn vrijgesteld van vele regels maar volgens mij zijn dat alleen afgesloten meren en plassen (men omschrijft dat met "niet met de zee in verbinding staand}. De plassen die Aatv bedoeld staan allemaal in open verbinding met de Maas (categorie 1; Alle met de zee verbonden binnenwateren behalve de Beneden Zeeschelde*)). Daar gelden dus ook de voorschriften die op de Maas aldaar gelden. Maar ik zou me er niet te druk over maken Aatv. Ik ben er vorige week nog geweest en heb er wel de Nederlandse Politie zien varen maar dat komt omdat hun uitvalhaven tussen Maasbracht en Stevensweert is. De Belgen heb ik er nog nooit op het water gezien, wel met een auto over de dijk.
* Deze informatie haal ik uit een jaarlijks uitgegeven naslagwerkje van het Belgische VVW wat je bij veel Belgische jachthavens kunt meenemen. Volgens mij is het gratis
Hier kun je ook de digitale versie inzien.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Jul 2024, 14:00

Het Sluizenfront schreef:Je hebt het dan over categorie "0" vaarwater. Die zijn vrijgesteld van vele regels maar volgens mij zijn dat alleen afgesloten meren en plassen (men omschrijft dat met "niet met de zee in verbinding staand}. De plassen die Aatv bedoeld staan allemaal in open verbinding met de Maas (categorie 1; Alle met de zee verbonden binnenwateren behalve de Beneden Zeeschelde*)). Daar gelden dus ook de voorschriften die op de Maas aldaar gelden.

Je zou gelijk kunnen hebben. Maar voor mij staat het hier bedoelde gedeelte van de Maas met aangrenzende plassen niet in open verbinding met de zee. Er zitten nog een x-aantal sluizen tussen die plassen en de zee. Een open verbinding met de zee is volgens mij bijv. zoals in NL de havens langs de Nieuwe Maas in Rotterdam.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 31 Jul 2024, 16:10

SimondeDanser schreef:Je zou gelijk kunnen hebben. Maar voor mij staat het hier bedoelde gedeelte van de Maas met aangrenzende plassen niet in open verbinding met de zee. Er zitten nog een x-aantal sluizen tussen die plassen en de zee. Een open verbinding met de zee is volgens mij bijv. zoals in NL de havens langs de Nieuwe Maas in Rotterdam.
Mvg Felix

Zo zouden wij die regel in NL interpreteren inderdaad. De Belgische regelgever ziet dat anders getuige de controle die ik vorig jaar gehad het op het Kanaal van Bocholt naar Herentals in Lommel. Meer dan 10 sluizen verwijderd van open zee, maar ik moest wel aan al die vaarweg 1 regeltjes voldoen. Ik had toen geen radarreflector en mijn ICP was verlopen. Het bleef toen gelukkig bij een waarschuwing maar wel met de kanttekening dat het bij een volgende controle in orde moest zijn want anders...... :?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor aadbloem » 31 Jul 2024, 19:07

Vraag: Hoe kom je als belgisch ingezetene aan zo'n ICP? Ook bij de KNWV?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Jul 2024, 21:27

aadbloem schreef:Vraag: Hoe kom je als belgisch ingezetene aan zo'n ICP? Ook bij de KNWV?

Een ICP is niet voor Belgen. Die hebben hun eigen systeem van registratie.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Jul 2024, 21:37

Het Sluizenfront schreef:Zo zouden wij die regel in NL interpreteren inderdaad. De Belgische regelgever ziet dat anders getuige de controle die ik vorig jaar gehad het op het Kanaal van Bocholt naar Herentals in Lommel. Meer dan 10 sluizen verwijderd van open zee, maar ik moest wel aan al die vaarweg 1 regeltjes voldoen. Ik had toen geen radarreflector en mijn ICP was verlopen. Het bleef toen gelukkig bij een waarschuwing maar wel met de kanttekening dat het bij een volgende controle in orde moest zijn want anders...... :?

Dat kanaal is ook volgens mij een categorie 1 vaarweg. Dus logisch dat je aan die eisen moest voldoen.

Wij hebben zelf een paar jaar geleden controle gehad in Oostende. We waren net binnen gelopen vanaf Stellendam of er stonden 2 agenten van de scheepvaarpolitie naast de boot. En aangezien we over zee waren gekomen moesten we aan de eisen voor dat traject voldoen. Grotendeels lukte dat ook wel, maar niet voor 100%. En toen kregen we ook een waarschuwing. Voor wat het waard was. Daarna hebben we ze in Belgie nooit meer gezien.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 01 Aug 2024, 09:07

wie kan er meer over vertellen?

radar reflector is in belgie en op bepaald water in nederland ook verplicht. tis onderhand wel
bekent dat de huidige reflectors en buizen niet echt blijken te werken en dan wordt geadviseerd
dat de reflector minimaal 4 mtr hoog dient te staan/hangen. ik heb dus een bootje van 8mtr en zie
mezelf nog niet met een paal van 4mtr hoog erop rondvaren. aan de andere kant vind ik het ook
wel veilig als ik gezien wordt op water met drukke scheepvaart. ais is voorlopig geen optie daar
de investering hiervoor gewoon te hoog is voor mij. wat kun je nu het beste doen om toch zo
goed mogelijk zichtbaar te zijn?

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2024, 10:32

In Nederland BPR art 9.04 lid 6 verwijst naar bijlage 15 waar vermeld staat op welke vaarwegen door een klein schip een radarreflektor gevoerd moet worden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 01 Aug 2024, 11:18

Wolf1 schreef:In Nederland BPR art 9.04 lid 6 verwijst naar bijlage 15 waar vermeld staat op welke vaarwegen door een klein schip een radarreflektor gevoerd moet worden !
Gr. Wolf1

Lid 6 Op de in bijlage 15, onder b, genoemde vaarwegen moeten een varend en een geankerd klein schip bij slecht zicht een goed functionerende radarreflector voeren.
Alleen bij slecht zicht dus....
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat