marifoon verplichting belgie

algemene discussies

Re: marifoon verplichting belgie

Berichtdoor aadbloem » 30 Jul 2024, 16:56

aatv schreef:net nog ff onderzoek gedaan wat je in belgie verplicht aan boord moet hebben.
dit is een behoorlijke lijst en als ik er aan moet gaan voldoen om af en toe een uurtje
op de belgische maasplassen te varen mag ik gewoon nog effekes een ettelijke honderden
euro s uit gaan geven naast het marifoon gedoe wat me ook al een 400 euro kost totaal
greetzz aat

aat eerst gefeliciteerd met het behalen van je marifoon examen. Nu nog een klein marifoontje aanschaffen en registreren bij Telecom.
Voor wat betreft de belgische eisen: ergens staat ook dat je een peddel gebruiksklaar moet hebben. Het staal van mijn boot weegt enkele tonnen, hoe bedachten de belgen dat, is dat te peddelen? Verder een verbanddoos en een brandblusser, dat is gewaarmerkt en gekeurd te koop bij de Action voor weinig. Reddingsmiddelen, wat zwemvesten, van die oranje dingen te koop voor een paar euro. Je hoeft echt niet van die self-inflatable-besto vesten aan boord te hebben. Tot zover de aan te schaffen spullen. Tenslotte nog allerlei papieren, dat is een kwestie van kopieren van wat je al hebt. Verzekeringsbewijs is belangrijk. Een ICP niet, dat is zakkenvullerij want die kan je aanvragen op basis van een kopie van je verzekeringsbewijs/polis en 30 euro ofzo, Aankoopbewijs van je boot, regel een papiertje/kwitantie met de vorige eigenaar.

en voor de duidelijkheid, ik vaar elk seizoen door Belgie, van Frankrijk naar Nederland en omgekeerd. Controles meegemaakt op een ruwe Schelde, een rustig canal du centre en in diverse sluizen waarbij de ambtenaar op mijn bange vraag zei: als de sluis gaat zakken gooien we uw papieren wel naar beneden, waarna hij me ook weer gerustelde dat de sluis pas op zijn commando mocht zakken. Mij papieren worden elk jaar wel een keer helemaal overgeschreven. Ze hebben daar zelfs een invulpapiertje voor,
:D
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 30 Jul 2024, 18:39

aadbloem schreef:Voor wat betreft de belgische eisen: ergens staat ook dat je een peddel gebruiksklaar moet hebben. Het staal van mijn boot weegt enkele tonnen, hoe bedachten de belgen dat, is dat te peddelen?

De peddel en het dieplood staan niet meer op de lijst.
Overigens zijn vrijwel alle overige eisen zaken die je eigen veiligheid betreffen. Als je erover nadenkt zijn de meeste eisen niet zo gek. Zaken als bijv. een verbandtrommel en een blusdeken vind ik niet van die vreemde eisen.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 30 Jul 2024, 18:58

We hadden op onze ALV van de WSV een presentatie van de politie, die gaf aan dat hij nergens op mocht controleren, en dat dat best een frustratie voor hem was. Mij dunkt dat die het wel zou moeten weten.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 30 Jul 2024, 19:10

en dan nog een radar reflector, zo n ding doet nauwelijks wat en je moet er weer een gat voor in het dak
maken. vuurpijlen en parachutes op zee en groot water ja voor de veiligheid maar op de maasplassen waar
iedereen elkaar kan zien pure onzin. navigatie verlichting die aan belgische eisen moeten voldoen dus met
je talamex lampie van 20 euro kom je er ook niet. zwemtrap verplicht en die moet in bruikbare positie staan
en sleep dus lekker door het water. mijn zwemplateau hangt 10cm boven het water ik ben 61 jaar en wip net
zo makkelijk zonder trap de boot op.lifesling of reddingsboei ook verplicht. een touw van minimaal 20mtr +
genoeg touwen om af te meren. alles in veelvoud dus en dan maar afwachten of oom agent het genoeg vind.
en er zijn nog een paar dingen. ik heb maar een klein bootje ik zou nog niet weten waar ik al die zooi moet laten
want ik heb nu al te veel op de boot waarvan ik vind dat ik het voor nood gewoon bij me moet hebben. misschien
maar een trekhaak eraan en en drijvend aanhangertje maken dan. kijk ik zorg zelf echt wel dat ik genoeg aan
veiligheids zaken bij me heb en dat is momenteel veel meer dan men voorschrijft in nederland. zelfs rookmelders
gekocht die ik deze week nog monteer. mijn belgie probleem is echt opgelost ik vaar er gewoon niet meer nederland
heeft water zat!

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Berichtdoor aatv » 30 Jul 2024, 19:29

hier kun je zelf zien wat de verplichtingen in belgie zijn

https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaa ... uitrusting

ff naar onder scrollen en pleziervaart aanklikken

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor bas » 30 Jul 2024, 22:25

We hadden op onze ALV van de WSV een presentatie van de politie, die gaf aan dat hij nergens op mocht controleren, en dat dat best een frustratie voor hem was. Mij dunkt dat die het wel zou moeten weten.

Maar wanneer was dat? Per 1 januari is de omgevingswet ingegaan en daar is op dit vlak wel e.e.a. in veranderd. Hier werd al aardig op voorgesorteerd in de discussie hoe ze de verzegeling van je stronttank gaan controleren bijvoorbeeld.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aadbloem » 30 Jul 2024, 23:01

bas schreef:Hier werd al aardig op voorgesorteerd in de discussie hoe ze de verzegeling van je stronttank gaan controleren bijvoorbeeld.

Is dit al een feit of was het alleen maar brainstormen? Verzegeling? Zijn er al zegeltjes in de handel?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bas » 30 Jul 2024, 23:26

Is dit al een feit of was het alleen maar brainstormen? Verzegeling? Zijn er al zegeltjes in de handel?

Geen idee wat de vorderingen zijn op dit vlak, maar met de invoering van de omgevingswet is het handhaaf stukje al wel geregeld. Kortweg mag een handhaver gewoon toegang hebben om zijn taak uit te kunnen uitvoeren.
M.i. een onderbelicht stukje in de discussie en iets wat ik persoonlijk kwalijker vind dan het lozingsverbod zelf. Geld overigens niet enkel voor de strontankdiscussie.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Jul 2024, 00:21

aatv schreef:en dan nog een radar reflector, zo n ding doet nauwelijks wat en je moet er weer een gat voor in het dak
maken. vuurpijlen en parachutes op zee en groot water ja voor de veiligheid maar op de maasplassen waar
iedereen elkaar kan zien pure onzin. navigatie verlichting die aan belgische eisen moeten voldoen dus met
je talamex lampie van 20 euro kom je er ook niet. zwemtrap verplicht en die moet in bruikbare positie staan
en sleep dus lekker door het water. mijn zwemplateau hangt 10cm boven het water ik ben 61 jaar en wip net
zo makkelijk zonder trap de boot op.lifesling of reddingsboei ook verplicht. een touw van minimaal 20mtr +
genoeg touwen om af te meren. alles in veelvoud dus en dan maar afwachten of oom agent het genoeg vind.
en er zijn nog een paar dingen. ik heb maar een klein bootje ik zou nog niet weten waar ik al die zooi moet laten
want ik heb nu al te veel op de boot waarvan ik vind dat ik het voor nood gewoon bij me moet hebben. misschien
maar een trekhaak eraan en en drijvend aanhangertje maken dan. kijk ik zorg zelf echt wel dat ik genoeg aan
veiligheids zaken bij me heb en dat is momenteel veel meer dan men voorschrijft in nederland. zelfs rookmelders
gekocht die ik deze week nog monteer. mijn belgie probleem is echt opgelost ik vaar er gewoon niet meer nederland
heeft water zat!

greetzz aat

Voor meren en plassen zijn er in Belgie nog geen uitrustingseisen. In de laatste nieuwsbrief van de Vlaamse Pleziervaart Federatie is er toevallig aandacht besteed aan de uitrustingseisen voor jachten.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 31 Jul 2024, 05:38

felix dat lees ik ook maar ik moet echter wel eerst over de maas, die dan voor de helft belgisch is,
om daar te komen en daar gelden de regels wel omdat het water is met een monding. zolang er
geen echte duidelijkheid is blijf ik er lekker weg of vaar ik op de nederlandse helft.
mocht ik een belgisch controle bootje zien ga ik de mannen zeker vragen hoe
het nu precies zit.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat