Boot naar België exporteren zonder EC markering

algemene discussies

Boot naar België exporteren zonder EC markering

Berichtdoor Timing97 » 07 Jul 2024, 11:06

Hallo kenners,

Ik heb momenteel mijn consoleboot met buitenboordmotor te koop staan op MP. Er heeft zich een koper gemeld uit België die wellicht geïnteresseerd is om hem over te nemen. Ik was dus aan het kijken naar de benodigdheden om een pleziervaartuig over te schrijven naar België en kwam erachter dat het in België verplicht is om een EC markering op de boot te hebben - OF aan te kunnen tonen dat het vaartuig ingeschreven was of in de handel gebracht werd als pleziervaartuig in de Europese Economische Ruimte vóór 16 juni 1998. 

Mijn boot heeft voor zover ik kan vinden geen EC markeringsplaatje. Het betreft een boot uit bouwjaar 1993 van een Amerikaanse fabrikant die dus op enig moment geïmporteerd is naar Europa. De fabrikant bestaat inmiddels niet meer.

Ik vraag me dus het volgende af:

- Kan ik ergens terugvinden in welk jaar de boot geïmporteerd is naar Europa?
- Klopt het dat gezien mijn boot geen EC markering heeft, dat hij wel vóór 1998 geïmporteerd moet zijn vanuit de VS. Anders had hij volgens de wetgeving wel een EC plaatje moeten krijgen op het moment van import.
- Zijn er nog alternatieve methoden om de boot toch naar België te exporteren?

Iemand ervaringen met eenzelfde scenario of tips?

Mijn dank is groot!
Timing97

ligplaats:
info:

Re: Boot naar België exporteren zonder EC markering

Berichtdoor aadbloem » 07 Jul 2024, 20:23

Voor 1998 geimporteerd dus geen CE Markering. Er zal geen twijfel zijn denk ik.
Aanrader is om een BTW verklaring aan te vragen bij de belastingdienst/douane.
Een BTW verklaring zal helpen om de boot geimporteerd te krijgen. Op de aanvraag kan je de CE gegevens invullen dus moet je duidelijk aangeven dat de de boot van voor 1998 is. De nieuwe eigenaar zal jouw BTW verklaring nodig hebben. Hiermee toon je ook aan dat het vaartuig ingeschreven was of in de handel gebracht werd als pleziervaartuig in de Europese Economische unie vóór 16 juni 1998.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ervaartuig
Met dit formulier vraagt u aan: een btw-verklaring voor een pleziervaartuig. Met een btw-verklaring voor een pleziervaartuig kunt u bij invoer aantonen dat het pleziervaartuig (eerder) uit het vrije verkeer van het douanegebied van de Unie is uitgevoerd en dat u geen belastingen bij uitvoer hebt teruggekregen.

Het is een beetje een poppenkast maar de instanties houden nu eenmaal van officiele formulieren. :D
Als het kan een aankoopbewijsje van de verkoper van wie jij de boot kocht en wat kopietjes van de recente verzekering op jouw naam helpt ook.
Eventueel ook nog een ICP aanvragen kan ook.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... -aanvragen
Dit laatste is de grootste poppenkast ooit, ik heb al jaren een ICP bij me van jaartal 2014 en al die brave buitenlandse ambtenaren/handhavers/controleurs vinden dat prima.
Een mooi mapje met al deze papieren maakt de koper en de overheid blij :D
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boot naar België exporteren zonder EC markering

Berichtdoor Timing97 » 08 Jul 2024, 21:18

BTW verklaring had ik al naar gekeken maar originele factuur is inmiddels niet meer beschikbaar (zal waarschijnlijk wel 5+ keer gewisseld zijn van eigenaar in die 30 jaar). :shock: ik hoop dus dat de Belgische instanties gewoon akkoord gaan met een bouwjaar < 1998 - zal vast niet de eerste zijn...

ICP + overige documenten zal ik wel bijvoegen... kan nooit geen kwaad bij overschrijving. Dank voor de tips! :D

EC moest overigens gewoon CE zijn in de vorige post... was nog niet helemaal wakker denk ik :oops:
Timing97

ligplaats:
info:

Terug naar Steigerpraat