oops. watervervuiling

algemene discussies

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor rene79shovel » 07 Jun 2024, 18:55

kajoe schreef:nou op zich ach ik kan me om gasolie en benziene niet druk maken mij gaat het meer om afgewerkte olie en dergelijke .
en uiteraard ook om eetbare olie die word geloosd zowel door tankers als onze vrienden recreanten die rotzooi lost niet op maar gaat klonteren met andere drijvende troep .
en daar kunnen vogels niet zo goed tegen die kleverige rommel .
je ziet dat er een hoop recreanten zijn die een automatische bilge pomp hebben daar zit het begin van eventuele ellende.
veel hebben een olie vrije bilge dus niets loos meer er zijn er die dus wel olie en afgewerkte troep op het vlak hebben liggen en als daar water bij komt en het spul word buitenboord gepompt tja dan heb je feest .
en ik kan wel zeggen dat we hier vlakbij ook zo een figuur hadden uiteindelijk na over de 6000 euro boetes heeft hij de zaak maar veranderd .
een simpele olie afscheider kan dan al helpen .



wat is eetbare olie ?
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor McBoaty » 07 Jun 2024, 20:17

kajoe schreef:een simpele olie afscheider kan dan al helpen .

Ik ga daar ook maar eens naar kijken hoe dat werkt en hoe ik dat kan monteren want bij mij komt ook alles in de bilge terecht, gelekte diesel, water (als ik weer eens vergeten ben de vetpomp aan te draaien) en ik weet niet ook niet zeker of die ouwe OM321 niet ergens wat olie lekt :?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor McBoaty » 07 Jun 2024, 20:22

Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor Amersfow » 07 Jun 2024, 20:56

Wie ooit verzonnen heeft dat oliefilters haaks op een motorblok komen is schuldig aan veel vervuiling. Wat ik ook probeer (opvangen in het plastic zakje, bakje, doeken eronder,) ALTIJD komt er olie in de bilge bij het vervangen.
Je moet gebruik maken van het feit dat olie op water blijft drijven. Ik pomp de bilge eerst in een jerrycan, na een tijdje kan ik die jerrycan legen van onderaf, tot er alleen nog maar olie in zit. Dat gaat naar het milieu station.

(het net op tijd stoppen met pompen is vergelijkbaar met moeren aandraaien een halve slag voor ze breken :D )
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor kajoe » 08 Jun 2024, 10:12

wat is eet bare olie tja ik neem aan dat als je iets bakt of in eten verwerkt is bv margarine enz daar geen minerale zeg smeerolie voor gebruikt .
dus alle oliën en vetten ook uit vlees en dergelijke zoals patat olie en noem maar op wat eetbaar is .
en oja het opvangen van olie ik gebruik gewoon van die pamper luiers vangen heel veel op en vouwt ze er gewoon onderdoor ,vangt veel meer op dan je denkt ik gebruik ze ook wel om de bilge droog te maken goed er in drukken maar niet laten liggen te lang die gel er in word na verloop een drekzooi (1 keer een weekje laten liggen ) en dus niet alleen water ook de olie resten zuigt dat spul op ,en ik gebruik de grootste maat .
Laatst gewijzigd door kajoe op 08 Jun 2024, 10:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
kajoe
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor rene79shovel » 08 Jun 2024, 10:13

hahaha , o dat bedoel je
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor quichot » 08 Jun 2024, 10:34

In de Schuttevaer hebben ze het over eetbare olietankers. Geen idee hoe die smaken!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3050
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor rene79shovel » 08 Jun 2024, 10:36

quichot schreef:In de Schuttevaer hebben ze het over eetbare olietankers. Geen idee hoe die smaken!

misschien een model van chocolade ? :lol: :lol: :lol:
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor kajoe » 08 Jun 2024, 12:46

ik zou zeggen eet baar probeer het zelf neem een dikke slok olijfolie en een dikke slok smeerolie 10w 40 of mag ook een dikke slok benziene ,
een dn weet je het verschil maar je moet er mij niet op aanvallen als het fout afloopt vooral de laatste 2 .
en ja ik donder liever in de tanks van een eetbare olie tanker dan mineraalolie maar zou niet zo graag in de tanks van een eetbare vet tanker donderen dat is vaak verhit tussen de 40 en 90 graden .
de meest fijne olie die ik getransporteerd had was pure soya olie .
kajoe
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor heuvels » 08 Jun 2024, 14:32

kajoe schreef:wat is eet bare olie tja ik neem aan dat als je iets bakt of in eten verwerkt is bv margarine enz daar geen minerale zeg smeerolie voor gebruikt .
dus alle oliën en vetten ook uit vlees en dergelijke zoals patat olie en noem maar op wat eetbaar is .
en oja het opvangen van olie ik gebruik gewoon van die pamper luiers vangen heel veel op en vouwt ze er gewoon onderdoor ,vangt veel meer op dan je denkt ik gebruik ze ook wel om de bilge droog te maken goed er in drukken maar niet laten liggen te lang die gel er in word na verloop een drekzooi (1 keer een weekje laten liggen ) en dus niet alleen water ook de olie resten zuigt dat spul op ,en ik gebruik de grootste maat .

Ik gebruik hiervoor wel wc-rollen, de goedkoopste in de aanbieding. Gewoon onderin de bilge gooien en naderhand er uit vissen en bij het restvuil....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1129
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten