oops. watervervuiling

algemene discussies

oops. watervervuiling

Berichtdoor McBoaty » 06 Jun 2024, 20:17

Ik was gister mijn bootje aan het opfrissen en wilde ook de laatste restjes oud water uit mijn watertank halen en zette de hydrofoor aan.
Tenminste dat dacht ik :oops: Het bleek de bilgepomp te zijn en ook al had ik hem maar 30-40 seconden aan ik had een mooie grote regenboog van diesel (aardig wat diesel geknoeid in de machinekamer) gecreëerd.. heel ruim om mijn boot heen....
Bijna een heel flesje Dreft op de vlek gesproeid maar niets mocht baten..
De vlek dreef door de hele haven rechtsreeks het Veluwemeer op :shock:

Ik kon daar verder niets meer aan doen maar vraag me toch af:
Wat zouden jullie er aan geprobeerd hebben te doen?
Wat zou een politie te water hebben gedaan als ze het gezien hadden? Volgens mij staan er fikse boetes op toch?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2024, 20:54

raar, met afwasmiddel zakt het direct naar beneden. Beetje slaan met de fles, zodra er maar afwasmiddel in de buurt komt is het weg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor aadbloem » 06 Jun 2024, 21:05

McBoaty schreef:Wat zou een politie te water hebben gedaan als ze het gezien hadden?
OEPS…
Goedemiddag schipper ik ben brigadier Scheepstra, u hebt zojuist een milieudelict begaan mag even uw gegevens noteren….
aadbloem
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor rene79shovel » 06 Jun 2024, 21:37

tja , shit happens toch ? als je het nou met opzet deed was het een ander verhaal vind ik ( politie zal dat niet vinden inderdaad :lol: )
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor Yep » 06 Jun 2024, 21:54

Ik heb begrepen dat het milieutechnisch veel beter is de diesel te laten verdampen i.p.v. te binden met zeep.
Maar ja, zeep voorkomt misschien een prent.
Dilemma.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3206
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor chaea » 06 Jun 2024, 22:11

Ik denk dat we dit allemaal wel eens in meer of mindere mate olievlekken te hebben veroorzaakt.
Goed is het natuurlijk niet, maar als je nagaat hoeveel olie al die 2taktjes legaal het water in spuien dan is dat van jou miniem.
chaea
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2024, 23:23

McBoaty schreef:Wat zouden jullie er aan geprobeerd hebben te doen?

Niks meer , morgen is het " de lucht ingevlogen" :mrgreen:
Ongelukje ,kan iedereen overkomen.

Maar iets anders , waarom hangt je bilge afvoer niet in een jerrycan van bv 25 liter?
Op bilge water kan altijd wel iets drijven wat niet op het oppervlaktewater hoort.
En met een losse jerrycan met onderaan een klein kraantje ,kun je dat mooi schiften.
Renegade
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2024, 09:28

even over dat verhaaltje van was middelen er op ..
helaas is dat niet zoals het lijkt voor even lijkt het of het verdwijnt mar komt later terug .
in de tijd hadden ze ontvetting middelen die je over de olie kon sproeien en dn verdween het ,nou het zonk naar beneden een paar dagen later kwam het een beetje bij beetje om hoog vaak een stuk verder .
dat bleek geen succes ik heb voor de gemeente Amsterdam een keer een lading van dat spul toen van de Fina met de bunkerboot uit Rotterdam opgehaald 125 ton .
zij gebruikten het op de havendienst boten .
wij gebruikten vroeger heel veel OMO en sunil poeder uit strooide over de smeer of gasolie en afgewerkte olie en weg was het ten minste zo leek het voor ons heel wat keren de waterpolitie en havendienst langs zij het winkelschip gehad mett tja mensen dat mag niet niet meer doen hoor ,in die tijd was het nog vrij normaal dat schippers hun bilge vrij overboord pompte gelukkig werd het later anders en kregen alle bunkerstations een bilge afzuig installatie en toen kwam het volgend probleem er mocht geen olie ontvette meer gebruikt worden om de machine kamer schoon te maken dat spul was niet goed voor de olie verder heb ik niet goed begrepen waarom maar men verteld dat die afgezogen troep na ontwaterd te zijn gewoon door de bunkerolie van grote zee schepen ging en dat bleek heel erg waar .
kajoe
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor quichot » 07 Jun 2024, 12:26

Diesel is een lichte fractie. Verdampt in een paar uur. Wasmiddel is vervuilender, maar dat zie je niet.
Tja, milieudelict. Het zal. Als je een scheet laat pleeg je al een milieudelict tegenwoordig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3050
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: oops. watervervuiling

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2024, 18:26

nou op zich ach ik kan me om gasolie en benziene niet druk maken mij gaat het meer om afgewerkte olie en dergelijke .
en uiteraard ook om eetbare olie die word geloosd zowel door tankers als onze vrienden recreanten die rotzooi lost niet op maar gaat klonteren met andere drijvende troep .
en daar kunnen vogels niet zo goed tegen die kleverige rommel .
je ziet dat er een hoop recreanten zijn die een automatische bilge pomp hebben daar zit het begin van eventuele ellende.
veel hebben een olie vrije bilge dus niets loos meer er zijn er die dus wel olie en afgewerkte troep op het vlak hebben liggen en als daar water bij komt en het spul word buitenboord gepompt tja dan heb je feest .
en ik kan wel zeggen dat we hier vlakbij ook zo een figuur hadden uiteindelijk na over de 6000 euro boetes heeft hij de zaak maar veranderd .
een simpele olie afscheider kan dan al helpen .
kajoe
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten