Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jul 2023, 11:51

R.C.Grootveld schreef:Verder marifoonplicht voor alle BPR Bijlage 9 wateren of anders op zijn minst alle sector gebieden.

Bijlage 15, Art. 9,04 speciale regels kleinschip
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 12:44

R.C.Grootveld schreef:Daarom ben ik ook voorstander voor een VB Indeling op basis van vaarwater ipv de huidige L en Vmax.
Verder marifoonplicht voor alle BPR Bijlage 9 wateren of anders op zijn minst alle sector gebieden.

Maar hoe zie je dan dat kruisen van dergelijk vaarwater door recreanten zonder marifoon, die verder hun weg zoeken over kleine watertjes? Moeten die dáárvoor een marifoon hebben? Dat gaat dus niet werken in Nederland waar rivieren en een enorm kanaal op diverse plekken het land west/oost doorsnijden. Tenzij je de drempel verlaagd door dat examen eraf te gooien, want een handheld kan echt iedereen betalen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2023, 13:09

Wolf1 schreef:Bijlage 15, Art. 9,04 speciale regels kleinschip
Gr. Wolf1

Per saldo volgens mij dezelfde wateren . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2023, 13:20

quichot schreef:Maar hoe zie je dan dat kruisen van dergelijk vaarwater door recreanten zonder marifoon, die verder hun weg zoeken over kleine watertjes? Moeten die dáárvoor een marifoon hebben? Dat gaat dus niet werken in Nederland waar rivieren en een enorm kanaal op diverse plekken het land west/oost doorsnijden.

So what? Maakt dat wat uit dan? Of je nu alleen oversteekt of er gaat varen, doet mijns inziens niet ter zake.
En juist bij het kruisen is inzicht, dwz het weten war die schepen gaan doen, om de hoek kijken.
En met een langzaam schip is dat nog veel belangrijker dan met een snel schip.

Maar geef mij eens voorbeeld van een "sector" waar dat het geval is

quichot schreef:Tenzij je de drempel verlaagd door dat examen eraf te gooien, want een handheld kan echt iedereen betalen.

Wat hebben mensen toch tegen een examen? Bang dat je het niet kunt? Die kennis stelt geen ruk voor, die prop je in een avond in die grijze massa tussen de oren. En ik weet dat het bot over komt, maar als je dat niet kunt, dien je je af te vragen of je daar wel wat te zoeken hebt.

En wat de kosten betreft:
Als je een handheld kunt betalen (of uberhaupt een boot), kun je ook een examen betalen.

Ofwel: What's the problem
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 14:33

R.C.Grootveld schreef: Maar geef mij eens voorbeeld van een "sector" waar dat het geval is

Weespertrekvaart/AR-kanaal. Merwedekanaal/AR-kanaal. Woudrichem naar Gorinchem, Geertruidenberg naar Biesbosch, Friese meren/PM-kanaal, enz.

R.C.Grootveld schreef:Die kennis stelt geen ruk voor, die prop je in een avond in die grijze massa tussen de oren. En ik weet dat het bot over komt, maar als je dat niet kunt, dien je je af te vragen of je daar wel wat te zoeken hebt.

Weer vanuit je eigen geprivilegeerde situatie gedacht. Jíj kan goed leren, voor jóuw is dat makkelijk. En het gaat ook niet zozeer om het examengeld. Ik ken ervaren schippers voor wie zo'n examen een nachtmerrie betekent. Dus ja, dat komt héél bot over. Jij hebt niet te bepalen welke watersporter waar iets te zoeken heeft.

R.C.Grootveld schreef:Ofwel: What's the problem

Andermans problemen zijn niet Robs problemen. Precies wat ik bedoel. Ik heb al die papieren, ik praat dus niet voor eigen parochie. Ik denk aan anderen. Ik wel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2023, 13:52

Kwokko schreef:...............
Beter is een beste sanctie bij de eerste keer , en bij de 2 de keer verbeurd verklaring van apparatuur en intrekking licentie.
Maar de wet biedt die mogelijkheid niet.
De wet biedt die mogelijk enkel als je "illegaal" ,dus zonder certificaat , en uiteraard betaling ,gebruik maakt van zendapparatuur.
Een certificaat is enkel een vrijbrief en licentie voor het legaal mogen gebruiken van zendapparatuur.


De wet biedt wel de mogelijkheid! Je kunt een zendverbod krijgen als je je misdraagt. Als je gedurende dat zendverbod toch je marifoon gebruikt (al zendend) doe je een illegale uitzending en kan je wel veel steviger worden aangepakt. Als je het echt te gek maakt zal dat ook gebeuren.

Maar ik zie het probleem niet zo, marifoons zijn voor kleine schepen niet verplicht. Afhankelijk van waar je vaart kan het wel handig zijn of zelfs je veiligheid vergroten om er een te hebben (met en volgens de geldende regels). Dus kies slim, zoals hiervoor al vaker aangegeven.

Op zich mag van mij de marifoon ook wel een verplichting worden, minimaal voor de eerder genoemde gebieden. Of gewoon algemeen verplicht. Een mooi kantelpunt lijkt me dan alles met een kajuit en een accu/boordnet en sowieso alles langer dan 7 meter.

Het examen is echt niet heel lastig, en je kunt zelfs een aantal vormen van speciaal examen doen als het toch te moeilijk voor je is, of als je examenvrees hebt etc. En anders gewoon nog een keer op voor het examen.

Op zich vind ik het niet erg dat er onzinnige vragen in het examen zitten (zoals o.a. de eerder aangehaalde kennis over loodaccu's en zuurwegers) maar het examen zou best wat meer naar de huidige stand der techniek mogen zijn.

Wel vind ik de jaarlijkse kosten die het RDI rekent wat onzinnig, maargoed, het is een verdienmodel dus dat zal wel blijven.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 29 Jul 2023, 14:15

marifoon en vaar bewijs tja mekkeren over wat het kost maar over een rijbewijs wat al gouw meer dan duizen eu kost hoor je ze niet .
kleine papieren klein beetje geld ,,,moet je eens zien wat men uit moet geven aan een grootvaarbewijs alle wateren ,dan heb je recht om te mekkeren .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2023, 14:19

Eens. Al is een klein vaarbewijs maar eenmalig......

Mij maakt dat kleine beetje jaarlijkse geld ook niet uit maar er zijn ook mensen die wel elke euro om moeten draaien. En zo'n registratie kost het RDI geen moeite als het eenmaal in de computer zit..... dus in die zin vind ik het wel onzinnig, zo'n jaarlijks bedrag.

Toezicht houden doen ze dan wel, en dat kost geld, maar de rekening daarvan ligt grotendeels bij commerciele bedrijven.

Voor mijn papiertje als zendamateur idem, het was een tijd terug 'gratis' geworden, maar da's ook weer teruggedraaid. En ook onzinnig, IMHO.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor chaea » 29 Jul 2023, 19:02

Sorry Bas, dat is niet waar.
Het overgrote deel zal zich beperken tot de recreatieroutes en zal zich niet wagen tussen de grote jongens.

Ja ik ben voor een marifoon op de wateren waar dit logisch is, maar niet voor het water waar het gros zich vermaakt.

Op de Waal zal via de Marifoon heel snel de juiste hulp komen, op de turfroute zal de telefoon de winnaar zijn. (ja zijn 2 uitersten maar wel treffende voorbeelden)
chaea
 
Berichten: 766
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 29 Jul 2023, 19:56

bas schreef:Waarom? Je zit toch met zijn alle op hetzelfde vaarwatertje. En juist in noodgevallen heb je in 9 van de 10 gevallen eerder bruikbare hulp van elkaar dan van een hulpdienst die ergens aan de wal staat te wachten.

Het is wel duidelijk Bas(baschinist).
Je weet niet waar de rest van Nederland ligt.
Maar je mag van mij gerust je mike van je marifoon op het Ruiten A Kanaal of op de Lauwers eruit schreeuwen hoor?
Er is echter niemand die bij je komt,zelfs geen hond als je daar op een marifoon zit te bléren bij nood.
En Nee, dat is NIET hetzelfde "vaarwatertje" waar jij in zit te vissen.
Het is wat met die westerlingen.
Als ze dr eigen kerktoren maar kunnen zien staan,denken ze dat het in de rest van Nederland net zo is,als bij hun.
Het lijkt me beter voor je ,om toch eens de waterscouting ADR mee te nemen naar het Noorden.
Jullie hebben nu een mooie sleper, de Skua II , die kan ook wel in Bourtange komen.
Kun je mooi uittesten wat je daar in dat "vaarwatertje" aan een marifoon hebt. :lol: :lol: :mrgreen:
Laat je telefoon maar thuis dan.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten