AIS IVS next

algemene discussies

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 15 Mrt 2023, 14:48

Het Sluizenfront schreef:Ik ben dr al weer een aantal jaren uit maar op het eind van mijn carriere heb ik nog een aantal maanden met IVX-Next gewerkt. IVS-Next is de opvolger van IVS(95) en heeft als grootste voordeel dat het gekoppeld is aan AIS. Daardoor kan de operator oa. zien hoe ver een schip nog van zijn object is verwijderd. Als een schip (een casco heet dat daar) in de database van IVS(Next) wordt opgenomen moeten er een aantal gegevens worden ingevuld. Standaard zaken als scheepsnaam,lengte, breedte etc. maar wat ook ingevuld moet worden is het europanummer. Zonder europanummer in principe geen casco maar dat kan wel overruled worden door een europanummer van allemaal nullen in te vullen. Dat casco was dan tijdelijk want na de reis die het schip in IVS maakt wordt het casco weer verwijderd. Wil je als een varende eenheid door IVS varen dan moet je je dus aanmelden bij de eerste post die je passereert. Je geeft dan je europanummer op waarna de opnemer je zo uit de database kan pikken en nadat hij jou heeft gevraagd waar je vandaan komt en waar naar toe, kan hij je op reis sturen in het systeem. Dat was in het oude IVS al zo. In Next kan hij alle schepen die een AIS-signaal uitzenden en zich in het pand van de vaarweg zitten dat op zijn object aansluit zien, met daarbij hoe ver dat schip nog van hem verwijderd is. Ook ziet hij de vaarsnelheid en de vermoedelijke aankomsttijd bij zijn object.
Zelf heb ik geen AIS op de boot en vraag me derhalve af wat voor gegevens je als pleziervaarder moet opgeven bij het installeren van AIS. Dat zal in ieder geval je scheepsnaam zijn. Een europanummer zul je waarschijnlijk niet hebben en dus kun je ook niet in de IVS database staan opgenomen als casco. Meeneer de brugwachter heeft dus wel jouw AIS naam gezien maar kan daar niets mee in IVS. Is ook helemaal niet nodig want in IVS worden alleen aantalen en soorten van pleziervaartuigen geregistreerd. De naam wordt dus niet geregistreerd.
Ik heb altijd uitsluitend op sluizen gezeten waarbij ook de sluiskolk wordt ingedeeld in IVS. Daar moest je dus de afmetingen van schepen voor weten. Het systeem berekende dan of de indeling die je maakte ook wel kon. Pleziervaart werd niet als eenheid ingedeeld maar wel in een apart scherm werden de aantallen geregistreerd. Bij mijn weten wordt bij bruggen alleen doorvaarttijden geregistreerd. Ingewikkeld verhaal en best mogelijk dat er weer zaken anders worden geregeld. Ik ben eruit sinds jan. 2020.


Ik haak hier even op in. Als grote pleziervaart is na mijn toekenning CVO/CBB een ENI-nummer toegekend, beter bekend als europanummer. Meld ik desgevraagd dat nummer (brugwachters zien mij dikwijls aan voor charter) dan kunnen ze dat in de database niet terugvinden.
Ik ben daarvoor twee keer een stand van RWS opgestapt, maar daar kon niemand van de geuniformeerde heren mij uitleggen hoe dat precies zat.
(Aardige catch 22 trouwens: ik moest daar zelf achterheen. Hoe dan? Op de site van RWS kijken! :lol:)
In het kader van diezelfde CVO/CBB heb ik een AIS-transponder A aan boord, dus ze zien me wél aankomen.
Weet jij als ex-brugwachter hoe dat zit?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Wolf1 » 15 Mrt 2023, 14:53

Heb je een BICS account aangemaakt ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 15 Mrt 2023, 15:09

Nee, tot een minuut geleden nooit van gehoord zelfs. Maar dat ga ik NU doen! Dank voor tip.
Maar waarom vertellen die koekebakkers op zo'n RWS varendoejesamen-stand dat niet?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 15 Mrt 2023, 15:46

Wolf1 schreef:Heb je een BICS account aangemaakt ? ?
Gr. Wolf1

Daar kom ik toch niet veel verder mee. Volgens de site is BICS bedoeld voor beroepsvaart. Het meldsysteem voorkomt dat schippers bij iedere sluis weer alle informatie betreffende lading, diepgang en bestemming moeten doorgeven.
Op de RWS site vond ik wel nog een verwijzing naar IVS next, maar daar kun je geen account voor aanmaken. IVS next krijgt de benodigde gegevens van BICS, en daar kan ik als recreant. zo ver ik het begrijp, geen account voor aanmaken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Wolf1 » 15 Mrt 2023, 18:06

quichot schreef:Daar kom ik toch niet veel verder mee. Volgens de site is BICS bedoeld voor beroepsvaart. Het meldsysteem voorkomt dat schippers bij iedere sluis weer alle informatie betreffende lading, diepgang en bestemming moeten doorgeven.
Op de RWS site vond ik wel nog een verwijzing naar IVS next, maar daar kun je geen account voor aanmaken. IVS next krijgt de benodigde gegevens van BICS, en daar kan ik als recreant. zo ver ik het begrijp, geen account voor aanmaken.

Als je , je BICS acount hebt aangemaakt (duurt een paar dagen) kan je, je aanmelden in het IVS !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 17 Mrt 2023, 13:01

quichot schreef:Ik haak hier even op in. Als grote pleziervaart is na mijn toekenning CVO/CBB een ENI-nummer toegekend, beter bekend als europanummer. Meld ik desgevraagd dat nummer (brugwachters zien mij dikwijls aan voor charter) dan kunnen ze dat in de database niet terugvinden.
Ik ben daarvoor twee keer een stand van RWS opgestapt, maar daar kon niemand van de geuniformeerde heren mij uitleggen hoe dat precies zat.
(Aardige catch 22 trouwens: ik moest daar zelf achterheen. Hoe dan? Op de site van RWS kijken! :lol:)
In het kader van diezelfde CVO/CBB heb ik een AIS-transponder A aan boord, dus ze zien me wél aankomen.
Weet jij als ex-brugwachter hoe dat zit?

Hoe het werkt als data via een andere bron wordt ingevoerd in het IVS-cascobestand weet ik niet. Als wij een casco in het bestand wilde opvoeren dan moest je ook altijd een code voor het soort vaartuig invoeren. Het system vroeg daarna alleen nog naar voor dat vaartuig relevante gegevens. Ik meen me te herinneren dat pleziervaart code 85 had met daaronder nog een codering voort het soort pleziervaartuig. Ook voor grote pleziervaartuigen was een specifieke ondercodering.
Ik heb nooit een pleziervaartuig op die wijze in het systeem gezet. Wel vaak genoeg pleziervaart met een europanummer geschut. Die moest dan ook echt in het kolkplaatje worden ingedeeld net als elk ander schip met een europanummer.
Bics en pleziervaart gaat volgens mij niet samen. Het Bics-systeem is eind vorige eeuw opgezet om reis en ladinggegevens digitaal door te kunnen geven. Met name in de containervaart was dit een welkome ontwikkeling omdat containers vaak tientallen ladingregels hebben (verschillende ladingsoorten). Voor die tijd werd er door de verlader een fax naar de eerste doorkomstsluis gestuurd waarna de operator alles kon gaan invoeren in IVS :cry:
Dat Bics systeem heeft echter nooit optimaal gewerkt. Kennelijk werkte het voor de schipper nogal ingewikkeld waardoor hij meerdere pogingen ondernam om zijn schip aangemeld te krijgen. Bij ons waren die mislukte pogingen dan wél aangekomen waardoor 1 schip vaak op een moment met meerdere reizen "door IVS voer" Ten tijde van mijn afscheid bij RWS was Bics al een aflopende zaak. Wat daar voor in de plaats ging komen weet ik niet.
Als jij steeds als een charter werd gezien is er waarschijnlijk toch iets verkeerd ingevuld toen men jou in het cascobestand heeft opgenomen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 18 Mrt 2023, 10:09

Dank voor je heldere uitleg. Brug Leimuiden of Aalsmeer, een van beide, weet dat zo uit m'n hoofd niet, is een RWS-post. De wacht riep mij op toen ik door de brug voer. 'U heeft een europanummer zie ik, maar dat vind ik niet terug in het bestand'.
Ik antwoordde braaf het hele CVO/CBB-verhaal, en de daarbij behorende plicht voor grote pleziervaart om dat nummer leesbaar op je schip te zetten.
Tot mijn verbazing vertelde ik hem iets nieuws. Maar uiteraard vroeg ik hem, ijzer smeden als het heet is, hoe ik dat kon regelen. Hij wist dat 'zo 1 2 3' niet.
Enfin, ik zal RWS nogmaals benaderen, en uitleggen dat er zoiets bestaat als een casco-indeling! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 18 Mrt 2023, 16:44

Er is nog iets waar het fout kan gaan. Vroeger waren de europanummers 7 cijferig. Tegenwoordig zijn ze 8 cijferig. Als je een oud 7 cijferig europanummer invoert in IVS krijg je een foutmelding. Dan moet je er een nul voor zetten als achtste cijfer en dan gaat t wel goed ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 18 Mrt 2023, 19:09

Het Sluizenfront schreef:Er is nog iets waar het fout kan gaan. Vroeger waren de europanummers 7 cijferig. Tegenwoordig zijn ze 8 cijferig. Als je een oud 7 cijferig europanummer invoert in IVS krijg je een foutmelding. Dan moet je er een nul voor zetten als achtste cijfer en dan gaat t wel goed ;)

Dat heb ik, dus daar zal het niet aan liggen. Maar bedankt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor kajoe » 19 Mrt 2023, 12:21

tja ik weet nog dat mijn eerste marifoon die ik kocht door bij installatie door PTT telecom gevraagd werd naar mijn Europa nummer tja het scheeps nummer was toen gewoon 298 b .
dus kreeg ik toen wel via de marifoon papieren mijn officiële nummer toen 2200298 ,nooit ook vn de scheepvaart inspectie kadaster of noem maar op dit nummer gekregen .
maar van af dat moment werkte het ook omdat je je toen nog moest melden met dat nummer ik heb het eens geprobeerd met 298 b meld zich ,,,schipper dit werkt niet europa nummer graag en zo gingen we het echte leven weer in .
in die tijd kwam de telecom nog aan boord om de marifoon netjes voor je te instaleren en goed werkend te maken zelfs de antenne plaatsen ze uiteraard kreeg je wel de rekening later .
nu een dikke 5 marifoons verder heel wat makkelijker nu kopen en plaatsen en het werkt .
en sluizenfront zal ook wel weten wat voor een grote kasten je kreeg voor de wal installatie voor de marifoon .je kreeg dan netjes op papier hoe ver je bereik en ontvangst was ,en die mannen die wij hadden vertelden dan er bij wat je kon/moest doen om het bereik enorm te vergroten wij hadden dan 18 km bereik in plaats van een 4/6 km illegaal maar het werkte prima .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten