Pagina 1 van 5

AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2023, 19:20
door Yep
Vandaag een flinke trip gemaakt.
Meldt een brugwachter die m'n AIS zag iets van IVS next en dat er met mijn ontvangen/verzonden gegevens iets niet zou kloppen.

Geen idee wat de goede man bedoeld en waarom ik deze opmerking kreeg na jaren niets aan de instellingen van de Raymarine 650 veranderd te hebben.
Google leert mij iets over IVS en beroepsvaart.
Maar wat kan ik nou niet goed ingesteld hebben?

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2023, 21:10
door Navigo
HH,

Elektronische aanmelding, sta je te boek of geregistreerd als beroepsvaart?

Navigo

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2023, 22:08
door Yep
Nee, bepaald niet.
Gewoon een jachie.

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2023, 22:34
door RuudM
Yep,

Volgens mij is ivs alleen een volgsysteem voor de binnenvaart. Jij bent in de war gebracht, maar vraag mij af wie hier in de war is! Is niet voor jachies!

Nu al op vakantie?

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2023, 23:33
door Yep
Dat meen ik ook gegoogled te hebben.
Ik heb mij ook nooit ergens voor aangemeld.
Ik heb sec een AIS B.
Misschien is die brugwachter abuis, geen idee.

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2023, 02:54
door Wolf1
Hebben we het niet over de Fairway Information Services (F.I.S.) ?
Gr. Wolf1

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2023, 10:22
door aadbloem
Wolf1 schreef:Hebben we het niet over de Fairway Information Services (F.I.S.) ?
Gr. Wolf1

Het Informatie- en Volgsysteem voor de Scheepvaart IVS Next is bestemd voor alle schepen die gebruikmaken van de Nederlandse hoofdvaarwegen, maar richt zich met name op de binnenvaart. Ik denk dat de brugwachter dat bedoelde en hoogstwaarschijnlijk sta je als recreatieschipper niet in IVS/BICS
https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk ... g/ivs-next

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2023, 11:05
door Yep
De brugwachter had het zeker over IVS.

Update:
Even de sluis om de hoek gebeld.
De sluismeester kon mijn niet vinden in dat IVS systeem.
Vermoedelijk was de brugwachter een beetje abuis.

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2023, 12:56
door Het Sluizenfront
Ik ben dr al weer een aantal jaren uit maar op het eind van mijn carriere heb ik nog een aantal maanden met IVX-Next gewerkt. IVS-Next is de opvolger van IVS(95) en heeft als grootste voordeel dat het gekoppeld is aan AIS. Daardoor kan de operator oa. zien hoe ver een schip nog van zijn object is verwijderd. Als een schip (een casco heet dat daar) in de database van IVS(Next) wordt opgenomen moeten er een aantal gegevens worden ingevuld. Standaard zaken als scheepsnaam,lengte, breedte etc. maar wat ook ingevuld moet worden is het europanummer. Zonder europanummer in principe geen casco maar dat kan wel overruled worden door een europanummer van allemaal nullen in te vullen. Dat casco was dan tijdelijk want na de reis die het schip in IVS maakt wordt het casco weer verwijderd. Wil je als een varende eenheid door IVS varen dan moet je je dus aanmelden bij de eerste post die je passereert. Je geeft dan je europanummer op waarna de opnemer je zo uit de database kan pikken en nadat hij jou heeft gevraagd waar je vandaan komt en waar naar toe, kan hij je op reis sturen in het systeem. Dat was in het oude IVS al zo. In Next kan hij alle schepen die een AIS-signaal uitzenden en zich in het pand van de vaarweg zitten dat op zijn object aansluit zien, met daarbij hoe ver dat schip nog van hem verwijderd is. Ook ziet hij de vaarsnelheid en de vermoedelijke aankomsttijd bij zijn object.
Zelf heb ik geen AIS op de boot en vraag me derhalve af wat voor gegevens je als pleziervaarder moet opgeven bij het installeren van AIS. Dat zal in ieder geval je scheepsnaam zijn. Een europanummer zul je waarschijnlijk niet hebben en dus kun je ook niet in de IVS database staan opgenomen als casco. Meeneer de brugwachter heeft dus wel jouw AIS naam gezien maar kan daar niets mee in IVS. Is ook helemaal niet nodig want in IVS worden alleen aantalen en soorten van pleziervaartuigen geregistreerd. De naam wordt dus niet geregistreerd.
Ik heb altijd uitsluitend op sluizen gezeten waarbij ook de sluiskolk wordt ingedeeld in IVS. Daar moest je dus de afmetingen van schepen voor weten. Het systeem berekende dan of de indeling die je maakte ook wel kon. Pleziervaart werd niet als eenheid ingedeeld maar wel in een apart scherm werden de aantallen geregistreerd. Bij mijn weten wordt bij bruggen alleen doorvaarttijden geregistreerd. Ingewikkeld verhaal en best mogelijk dat er weer zaken anders worden geregeld. Ik ben eruit sinds jan. 2020.

Re: AIS IVS next

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2023, 13:18
door Yep
Dank je.
Overtuigend verhaal.

Ik heb de standaard zaken ingevuld zoals lengte, breedte, call sign, MMSI nummer, scheepsnaam evenals de locatie op het schip van de antenne.
Maar uiteraard geen Europanaam of wat dan ook.
Ik ga ervan uit de de brugwachter een vergissing gemaakt heeft.