AIS IVS next

algemene discussies

Re: AIS IVS next

Berichtdoor aadbloem » 24 Mrt 2023, 13:29

Wij komen regelmatig door de kleine sluis van Panheel en we vinden dat een "rustige" sluis, nooit problemen met ruw water. In Panheel zijn tegenwoordig ook aan het begin en eind van de sluis buizen in de muur gemaakt waar je dus met je lijntje lekker langs kan zakken. Alleen een beetje toezicht is genoeg. Gewoon een prettige sluis. Nogal een verschil met de oude sluis Born, stuurboordsluis in de opvaart. Die is woest.....
Sluismeester zegt bij aanroep meteen (we waren alleen) Direct bij invaart, hij noemde nummers, vastmaken. Niet doorvaren. Dat wisten we al, we komen daar regelmatig.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 24 Mrt 2023, 16:29

quichot schreef:Op de sluishoofden bordjes: sport bakboordzijde/sport stuurboordzijde?
Ik heb er niks van gemerkt vorig jaar, maar wellicht lag ik toevallig aan de goede kant.


Vaak wordt er ook zonder spaarbekkens geschut als er veel pleziervaart in ligt en t kan natuurlijk ook zo zijn dat er water genoeg was en sparen niet aan de orde was.
Vorig jaar is er overigens lange tijd geen spaarkom gebruikt omdat er een defect was. Als een van de 2 bovenste defect is,heeft gebruik van de overige weinig zin omdat er gewoon een schakel tussenuit is en het systeem waterhuishoudelijk gezien helemaal uit balans is. Als er niet gespaard wordt kun je geen prettigere sluis hebben. Door de vulling vanaf de zijkant over de volle kolklengte is er vrijwel geen stroming en het schutten gaat lekker snel. Zeker met de glijbuizen bij de hoofden is het een peuleschilletje 8-)
:oops: Heb ik met mijn geklets over mijn oude werkplek wel het hele draadje over AIS en IVS gekaapt. Waarvoor mijn verontschuldigingen :oops:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2023, 10:29

Het Sluizenfront schreef: :oops: Heb ik met mijn geklets over mijn oude werkplek wel het hele draadje over AIS en IVS gekaapt. Waarvoor mijn verontschuldigingen :oops:

Maak je geen zorgen, off topic gaan is hier een goede gewoonte!
Overigens, ik was in m'n uppie toen ik daar vorig jaar opschutte, en vanwege onze linksdraaiende schroef koos ik stuurboord. Gemak dient de mens, en lagen we ook nog in het zonnetje!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten