Het Sluizenfront schreef:Ik ben dr al weer een aantal jaren uit maar op het eind van mijn carriere heb ik nog een aantal maanden met IVX-Next gewerkt. IVS-Next is de opvolger van IVS(95) en heeft als grootste voordeel dat het gekoppeld is aan AIS. Daardoor kan de operator oa. zien hoe ver een schip nog van zijn object is verwijderd. Als een schip (een casco heet dat daar) in de database van IVS(Next) wordt opgenomen moeten er een aantal gegevens worden ingevuld. Standaard zaken als scheepsnaam,lengte, breedte etc. maar wat ook ingevuld moet worden is het europanummer. Zonder europanummer in principe geen casco maar dat kan wel overruled worden door een europanummer van allemaal nullen in te vullen. Dat casco was dan tijdelijk want na de reis die het schip in IVS maakt wordt het casco weer verwijderd. Wil je als een varende eenheid door IVS varen dan moet je je dus aanmelden bij de eerste post die je passereert. Je geeft dan je europanummer op waarna de opnemer je zo uit de database kan pikken en nadat hij jou heeft gevraagd waar je vandaan komt en waar naar toe, kan hij je op reis sturen in het systeem. Dat was in het oude IVS al zo. In Next kan hij alle schepen die een AIS-signaal uitzenden en zich in het pand van de vaarweg zitten dat op zijn object aansluit zien, met daarbij hoe ver dat schip nog van hem verwijderd is. Ook ziet hij de vaarsnelheid en de vermoedelijke aankomsttijd bij zijn object.
Zelf heb ik geen AIS op de boot en vraag me derhalve af wat voor gegevens je als pleziervaarder moet opgeven bij het installeren van AIS. Dat zal in ieder geval je scheepsnaam zijn. Een europanummer zul je waarschijnlijk niet hebben en dus kun je ook niet in de IVS database staan opgenomen als casco. Meeneer de brugwachter heeft dus wel jouw AIS naam gezien maar kan daar niets mee in IVS. Is ook helemaal niet nodig want in IVS worden alleen aantalen en soorten van pleziervaartuigen geregistreerd. De naam wordt dus niet geregistreerd.
Ik heb altijd uitsluitend op sluizen gezeten waarbij ook de sluiskolk wordt ingedeeld in IVS. Daar moest je dus de afmetingen van schepen voor weten. Het systeem berekende dan of de indeling die je maakte ook wel kon. Pleziervaart werd niet als eenheid ingedeeld maar wel in een apart scherm werden de aantallen geregistreerd. Bij mijn weten wordt bij bruggen alleen doorvaarttijden geregistreerd. Ingewikkeld verhaal en best mogelijk dat er weer zaken anders worden geregeld. Ik ben eruit sinds jan. 2020.
Ik haak hier even op in. Als grote pleziervaart is na mijn toekenning CVO/CBB een ENI-nummer toegekend, beter bekend als europanummer. Meld ik desgevraagd dat nummer (brugwachters zien mij dikwijls aan voor charter) dan kunnen ze dat in de database niet terugvinden.
Ik ben daarvoor twee keer een stand van RWS opgestapt, maar daar kon niemand van de geuniformeerde heren mij uitleggen hoe dat precies zat.
(Aardige catch 22 trouwens: ik moest daar zelf achterheen. Hoe dan? Op de site van RWS kijken!

In het kader van diezelfde CVO/CBB heb ik een AIS-transponder A aan boord, dus ze zien me wél aankomen.
Weet jij als ex-brugwachter hoe dat zit?