AIS IVS next

algemene discussies

AIS IVS next

Berichtdoor Yep » 12 Mrt 2023, 19:20

Vandaag een flinke trip gemaakt.
Meldt een brugwachter die m'n AIS zag iets van IVS next en dat er met mijn ontvangen/verzonden gegevens iets niet zou kloppen.

Geen idee wat de goede man bedoeld en waarom ik deze opmerking kreeg na jaren niets aan de instellingen van de Raymarine 650 veranderd te hebben.
Google leert mij iets over IVS en beroepsvaart.
Maar wat kan ik nou niet goed ingesteld hebben?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Navigo » 12 Mrt 2023, 21:10

HH,

Elektronische aanmelding, sta je te boek of geregistreerd als beroepsvaart?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Yep » 12 Mrt 2023, 22:08

Nee, bepaald niet.
Gewoon een jachie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor RuudM » 12 Mrt 2023, 22:34

Yep,

Volgens mij is ivs alleen een volgsysteem voor de binnenvaart. Jij bent in de war gebracht, maar vraag mij af wie hier in de war is! Is niet voor jachies!

Nu al op vakantie?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Yep » 12 Mrt 2023, 23:33

Dat meen ik ook gegoogled te hebben.
Ik heb mij ook nooit ergens voor aangemeld.
Ik heb sec een AIS B.
Misschien is die brugwachter abuis, geen idee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mrt 2023, 02:54

Hebben we het niet over de Fairway Information Services (F.I.S.) ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2023, 10:22

Wolf1 schreef:Hebben we het niet over de Fairway Information Services (F.I.S.) ?
Gr. Wolf1

Het Informatie- en Volgsysteem voor de Scheepvaart IVS Next is bestemd voor alle schepen die gebruikmaken van de Nederlandse hoofdvaarwegen, maar richt zich met name op de binnenvaart. Ik denk dat de brugwachter dat bedoelde en hoogstwaarschijnlijk sta je als recreatieschipper niet in IVS/BICS
https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk ... g/ivs-next
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Yep » 13 Mrt 2023, 11:05

De brugwachter had het zeker over IVS.

Update:
Even de sluis om de hoek gebeld.
De sluismeester kon mijn niet vinden in dat IVS systeem.
Vermoedelijk was de brugwachter een beetje abuis.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Mrt 2023, 12:56

Ik ben dr al weer een aantal jaren uit maar op het eind van mijn carriere heb ik nog een aantal maanden met IVX-Next gewerkt. IVS-Next is de opvolger van IVS(95) en heeft als grootste voordeel dat het gekoppeld is aan AIS. Daardoor kan de operator oa. zien hoe ver een schip nog van zijn object is verwijderd. Als een schip (een casco heet dat daar) in de database van IVS(Next) wordt opgenomen moeten er een aantal gegevens worden ingevuld. Standaard zaken als scheepsnaam,lengte, breedte etc. maar wat ook ingevuld moet worden is het europanummer. Zonder europanummer in principe geen casco maar dat kan wel overruled worden door een europanummer van allemaal nullen in te vullen. Dat casco was dan tijdelijk want na de reis die het schip in IVS maakt wordt het casco weer verwijderd. Wil je als een varende eenheid door IVS varen dan moet je je dus aanmelden bij de eerste post die je passereert. Je geeft dan je europanummer op waarna de opnemer je zo uit de database kan pikken en nadat hij jou heeft gevraagd waar je vandaan komt en waar naar toe, kan hij je op reis sturen in het systeem. Dat was in het oude IVS al zo. In Next kan hij alle schepen die een AIS-signaal uitzenden en zich in het pand van de vaarweg zitten dat op zijn object aansluit zien, met daarbij hoe ver dat schip nog van hem verwijderd is. Ook ziet hij de vaarsnelheid en de vermoedelijke aankomsttijd bij zijn object.
Zelf heb ik geen AIS op de boot en vraag me derhalve af wat voor gegevens je als pleziervaarder moet opgeven bij het installeren van AIS. Dat zal in ieder geval je scheepsnaam zijn. Een europanummer zul je waarschijnlijk niet hebben en dus kun je ook niet in de IVS database staan opgenomen als casco. Meeneer de brugwachter heeft dus wel jouw AIS naam gezien maar kan daar niets mee in IVS. Is ook helemaal niet nodig want in IVS worden alleen aantalen en soorten van pleziervaartuigen geregistreerd. De naam wordt dus niet geregistreerd.
Ik heb altijd uitsluitend op sluizen gezeten waarbij ook de sluiskolk wordt ingedeeld in IVS. Daar moest je dus de afmetingen van schepen voor weten. Het systeem berekende dan of de indeling die je maakte ook wel kon. Pleziervaart werd niet als eenheid ingedeeld maar wel in een apart scherm werden de aantallen geregistreerd. Bij mijn weten wordt bij bruggen alleen doorvaarttijden geregistreerd. Ingewikkeld verhaal en best mogelijk dat er weer zaken anders worden geregeld. Ik ben eruit sinds jan. 2020.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Yep » 14 Mrt 2023, 13:18

Dank je.
Overtuigend verhaal.

Ik heb de standaard zaken ingevuld zoals lengte, breedte, call sign, MMSI nummer, scheepsnaam evenals de locatie op het schip van de antenne.
Maar uiteraard geen Europanaam of wat dan ook.
Ik ga ervan uit de de brugwachter een vergissing gemaakt heeft.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten