AIS IVS next

algemene discussies

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Mrt 2023, 12:46

In het Limburgse waar ik zat werden die walstations altijd vrij krap ingesteld omdat er nogal wat walstations/sluizen in deze omgeving liggen en ze elkaar niet mochten storen. Men gebruikte destijds voor sluizen uitsluitend de kanalen 18, 20 en 22 en dan had je al snel een sluis die op hetzelfde kanaal zat in de buurt zitten. Wel kanaal 40 wat toen ook elk object had. Daar werd met een flink vermogen gezonden. Ik weet dat we in die tijd vaak berichten van diensten in Dordrecht binnen kregen tijdens mistig weer. Dat kanaal 40 (dienstkanaal overheid) wordt tegenwoordig vrijwel niet meer gebruikt. Wellicht dat het ook niet meer aanwezig is op sluizen en dienstvaartuigen. De gsm en internet hebben e.e.a. overbodig gemaakt.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor kajoe » 21 Mrt 2023, 17:37

tja wij hadden ongeveer 6 andere objecten die wij konden ontvangen ,en dat bracht soms problemen mee vooral als men niet de naam van het object noemde .de meeste recreanten riepen dan gewoon ,,,ik lig voor de brug kan die open ,,wij tja voor welke brug/sluis ,,even stilte kwamen ze soms met het brugnummer tja daar hadden wij weer geen kaas van gevroten ,, ja schipper er staat een naam op de brug tja weer gerommel ,,kan het niet lezen staat in het fries ,,,soms kreeg je er wat van dus maar even wachten je mocht hier rond 10 minuten wachten ,,boze mensen en dan dacht je laat ze maar op de meldknop drukken . ,,kreeg je later weer een belletje van je baas dat je het niet goed deed ,,en soms konden ze plotseling wel onder de brug door als ze moesten wachten .
wij kregen er een hand marifoon bij met alle kanalen die er waren dus ook de dienst en we konden daar mee ook met het walstation praten ,was makkelijk ev kon je een bootje dan ook op 10 oproepen in geval van nood .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Mrt 2023, 23:53

Ik zat dus in Panheel op de sluis en daar hadden we er nog een bijzonder probleempje bij. Als je van Den Bosch af de Zuid-Willemsvaart was opgekomen leek het voor vele pleziervaarders vanzelfsprekend dat ze bij ons aankomend ook in de opvaart waren. En dat was dus niet zo. Men had dan niet in de gaten dat het Pand Panheel-13 een keerpand is. Je had dus regelmatig pleziervaarders die zich in de opvaart meldde terwijl ze afvarend voor onze sluis kwamen. Als sluispersoneel wisten we dat je die meldfout tegenkwam en wees je zo'n melder er dan op dat hij hier in de afvaart was als hij uit noordelijke richting kwam. T verbaaasde me toen wel eens hoe vasthoudend sommige jachtschippers dan soms waren. Ik kreeg zelfs eens over de marifoon een college dat het in Nederland zo geregeld zou zijn dat je naar het zuiden varend in de opvaart bent en naar het noorden dus in de afvaart. Dan ben je toch uitgepraat, toch? :o
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Wolf1 » 22 Mrt 2023, 01:25

Het Sluizenfront schreef: Ik kreeg zelfs eens over de marifoon een college dat het in Nederland zo geregeld zou zijn dat je naar het zuiden varend in de opvaart bent en naar het noorden dus in de afvaart. Dan ben je toch uitgepraat, toch? :o

In principe heeft de man ook volkomen gelijk, Je kan toch ook niet van een Jachtschipper verlangen dat hij weet dat jullie practisch al het geschutte water oppompen om aansluiting met Belgie ie onderhouden !
Het makkelijkste is je daar te melden met richting Maas op Zuid Willemsvaart.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor aadbloem » 22 Mrt 2023, 12:52

Wolf1 schreef:Het makkelijkste is je daar te melden met richting Maas op Zuid Willemsvaart.
Gr. Wolf1

Euh, als je bij Panheel meldt met ".......richting Maas op Zuid Willemsvaart" dan denkt de sluiswachter: Nou die moet nog 16km Kanaal Wessem-Nederweert voordat hij bij de sluis Panheel is.....
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Wolf1 » 22 Mrt 2023, 17:56

Wolf1 schreef:In principe heeft de man ook volkomen gelijk, Je kan toch ook niet van een Jachtschipper verlangen dat hij weet dat jullie practisch al het geschutte water oppompen om aansluiting met Belgie te onderhouden !
Het makkelijkste is je daar te melden met richting Maas op Zuid Willemsvaart.
Gr. Wolf1

De bedoeling was, of i.p.v. op ! Had zelfs een ex ambtenaar kunnen bedenken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 22 Mrt 2023, 21:51

Wolf1 schreef:In principe heeft de man ook volkomen gelijk, Je kan toch ook niet van een Jachtschipper verlangen dat hij weet dat jullie practisch al het geschutte water oppompen om aansluiting met Belgie ie onderhouden !
Het makkelijkste is je daar te melden met richting Maas op Zuid Willemsvaart.
Gr. Wolf1

Dat zou inderdaad kunnen maar je mag toch ook verwachten dat ook een jachtenschipper af en toe op zijn vaarkaart kijkt. Daar kan je aan de sluisicoontjes zien of je op of afvarend bent. Niettemin gingen wij ook coulant om met deze foute aanmeldingen maar als ja dan ook nog stug volhoudt dat je gelijk hebt..... Overigens is het niet zo dat op Panheel al het geschutte water wordt opgepompt. Vanwege het te verwachtten watertekort dat zou ontstaan toen het Kanaal Wessem-Nederweert in de jaren 20 van de vorige eeuw is gegraven en werd aangesloten op de Zuid-Willemsvaart, heeft men de sluis in Panheel uitgevoerd als een spaarsluis. Bij de (oude)sluis zijn 4 spaarbekkens voorzien die max. 60% van het schutwater bij afschutting kunnen opvangen. Die 60% wordt dan weer gebruikt om tijdens het opschutten de kolk weer gedeeltelijk te vullen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor stefan » 23 Mrt 2023, 09:20

Jan is alleen de oude kolk als spaar sluis uitgevoerd ? In alle jaren dat ik vanuit Thorn naar Zeeland op en neer vaar ben ik geloof ik maar 1 keer door de nieuwe kolk gekomen. Meestal is die gestremd. Heeft dat dan ook met water huishouding te maken?
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Wolf1 » 23 Mrt 2023, 10:06

Het Sluizenfront schreef: Overigens is het niet zo dat op Panheel al het geschutte water wordt opgepompt. Vanwege het te verwachtten watertekort dat zou ontstaan toen het Kanaal Wessem-Nederweert in de jaren 20 van de vorige eeuw is gegraven en werd aangesloten op de Zuid-Willemsvaart, heeft men de sluis in Panheel uitgevoerd als een spaarsluis. Bij de (oude)sluis zijn 4 spaarbekkens voorzien die max. 60% van het schutwater bij afschutting kunnen opvangen. Die 60% wordt dan weer gebruikt om tijdens het opschutten de kolk weer gedeeltelijk te vullen.

Wat je verteld kan niet.
Als je 60% opvangt in een tussen bakje, voer je dus 40# af naar de Maas. Als we dan weer op gaan schutten kan je deze 40% weer uit je bakje vullen maar 60% moet je pompen !
Daarbij komt dat het vak Wessem Nederweert het hoogste vak is en alleen vanuit Belgie wordt gevuld en door sluis 13 en Panheel wordt wordt leeg gemaakt. En dat was wat ik vertelde dat bijna al het water moet worden opgepompt 60% van elke schutting Panheel , 100% van elke schutting sluis 13 min het water van Nederweert.
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2023, 11:36

Ik weet niet of dat correct is, maar als ik twijfel of het op- of afvaart is, meld ik gewoon 'aan de benedenkant/bovenkant'. Bij getijdesluizen, of bij sluizen tussen heel groot en klein water, is het weer anders. Daar zie je daar vaak niet eens of het op- of afschutten wordt. Dan meld ik me met 'aan de binnenkant/buitenkant. Dan zijn er nog de scheidingssluizen tussen stroom- of waterwingebieden. Dan meld ik me het liefst met bijvoorbeeld 'aan de zuidkant'.
Want het gaat in de eerste plaats om duidelijkheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten