AIS IVS next

algemene discussies

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 23 Mrt 2023, 12:01

Wolf1 schreef:Wat je verteld kan niet.
Als je 60% opvangt in een tussen bakje, voer je dus 40# af naar de Maas. Als we dan weer op gaan schutten kan je deze 40% weer uit je bakje vullen maar 60% moet je pompen !
Daarbij komt dat het vak Wessem Nederweert het hoogste vak is en alleen vanuit Belgie wordt gevuld en door sluis 13 en Panheel wordt wordt leeg gemaakt. En dat was wat ik vertelde dat bijna al het water moet worden opgepompt 60% van elke schutting Panheel , 100% van elke schutting sluis 13 min het water van Nederweert.
Gr Wolf1

Schoenmaker blijf bij je leest ;)
Ik kan op dit moment nergens een plaatje vinden waarop de werking wordt verduidelijkt maar ik zal straks effe een foto gaan maken op de sluis. Als t me dan lukt komt hier te staan.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2023, 17:30

Als je het verval opdeelt in vijf lagen (van boven naar beneden laag 5 t/m laag 1) en daarnaast drie spaarbekkens bouwt, dan is hergebruik van 60% mogelijk.
Laag 5 loopt leeg in een spaarbekken dat zich op hoogte laag 4 bevindt, laag 4 loopt leeg in spaarbekken op hoogte 3, laag 3 in spaarbekken op hoogte 2.
Lager heeft geen zin, want een spaarbekken op hoogte 1 kan laag 1 niet vullen wegens gelijke waterhoogte.
Bij opschutten worden de lagen 1, 2 en 3 gevuld uit de bovengelegen spaarbekkens, en moeten alleen de lagen 4 en 5 worden opgepompt.

Theoretisch kan dat zelfs 80% zijn, als je het verval opdeelt in tien lagen met acht spaarbekkens op de hoogtes 9 t/m 2. Alleen leidt dat tot zulke grote ruimtelijke en bouwkundige problemen rond de sluis dat oppompen van 40% per saldo praktischer en goedkoper is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Pettevlet » 23 Mrt 2023, 22:10

Het Sluizenfront schreef:….maar je mag toch ook verwachten dat ook een jachtenschipper af en toe op zijn vaarkaart kijkt. Daar kan je aan de sluisicoontjes zien of je op of afvarend bent.


Op welke vaarkaart zie je dat? Ik ben het nog niet tegengekomen op mijn digitale NL vaarkaarten.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor heuvels » 23 Mrt 2023, 23:02

hij zal de deuren bedoelen
< <
of
> >
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 23 Mrt 2023, 23:20

Ik had e.e.a. graag met een plaatje duidelijk willen maken maar in dit forum kun je niet direct een foto of plaatje uploaden maar Quichot begrijpt t wel geloof ik. Als je 60% van het kolkwater kunt opslaan wil dat natuurlijk zeggen dat je bij het aanwenden van dat opgespaarde water de kolk weer voor 60% vult. In Panheel heb je 4 bekkens op 3 verschillende niveau's. In GoogleMaps kun je de twee bovengrondse bekkens zien die op verschillende niveaus liggen. Onder in beide sluismuren zit ook nog een riool in de vorm van een lange gang. Deze 2 gangen die samen het derde spaarbekken vormen zitten op hetzelfde niveau en worden ook samen gebruikt. Als al die bekkens gebruikt worden bespaart men van de 9600m3 die er nodig is om de kolk te vullen, ong. 5800m3.
Als er meer spaarbekkens op meerdere niveaus zouden liggen kan de besparing nog verder toenemen. Grootste minpunt wordt dan de tijd die nodig is om te nivelleren. Voor het beeld, de kolk in Panheel (het verval is 7,7m.) loopt zonder gebruik van de bekkens in ong. 7 min leeg. Bij gebruik van alleen de twee bovenste bekkens loopt die tijd op naar 12 min. en bij gebruik van alle bekkens is dat 16 min. Meer bekkens zouden het proces nog verder vertragen. De vrouwelijke ingenieur (wiens naam ik niet weet) die het object meer dan 100 jaar geleden heeft ontworpen heeft gekozen voor het consept dat er nu ligt. En ook na bijna honderd jaar werkt dat nog voortreffelijk.

@Pettevlet, de vaarkaarten die ik gebruik geven een sluis aan als 1 0f 2 in v-vorm geplaatste sluisdeuren in de vaarweg. De punten van die sluisdeuren wijzen altijd naar de hoge kant van de sluis net zoals dat in werkelijkheid ook is. Op digitale kaarten weet ik het eigenlijk niet. Ik gebruik aan boord Navionics en daar is het om die manier niet te zien. Misschien opmaken uit waterstanden maar die staan in mijn Navionics kaarten niet in. Wie het weet mag het zeggen :?:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor aadbloem » 24 Mrt 2023, 10:57

heuvels schreef:hij zal de deuren bedoelen
< < of > >

Ja op diverse merken kaarten zijn de sluizen op die manier te zien. Voor Gouda zoals in dit voorbeeld verschillen de waterstanden aan de buitenkant.
Meestal wordt hier door de schippers gemeld: "aan de binnenkant graag schutten naar buiten" en omgekeerd.
ANWB
Afbeelding
OpenCPN, minder strak maar de < < zijn toch wel te herkennen
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 24 Mrt 2023, 11:20

Het Sluizenfront schreef: maar Quichot begrijpt t wel geloof ik.

Geloof het ook! ;)
Maar ik wist dat ook niet hoor, ik heb gegoogeld op 'spaarsluis' en vond een heel helder schema op wikipedia.

Het leidt wel tot langere schuttijden. Niet zozeer vanwege het tijdig openzetten en sluiten van de bekkens, maar door de geringere waterdruk bij leeglopen en vullen van de bekkens. Laat je de kolk in één keer leeglopen dan is de waterdruk, en dus het debiet, de eerste fase enorm groot, en neem t geleidelijk af naarmate de saskom leger, dan wel voller wordt. De afzonderlijke lagen en bekkens zijn alle relatief ondiep, dus legen en vullen gaat een stuk trager.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Pettevlet » 24 Mrt 2023, 12:02

Het Sluizenfront schreef:@Pettevlet, de vaarkaarten die ik gebruik geven een sluis aan als 1 0f 2 in v-vorm geplaatste sluisdeuren in de vaarweg. De punten van die sluisdeuren wijzen altijd naar de hoge kant van de sluis net zoals dat in werkelijkheid ook is. Op digitale kaarten weet ik het eigenlijk niet. Ik gebruik aan boord Navionics en daar is het om die manier niet te zien. Misschien opmaken uit waterstanden maar die staan in mijn Navionics kaarten niet in. Wie het weet mag het zeggen :?:


Opencpn gebruik ik niet, dan is het dus inderdaad niet te zien op de overige digitale kaarten. Jammer.
Het Duitse Kartenweft geeft trouwens wel die informatie, inclusief het verval dat je kan verwachten. Daar zouden ze in NL een voorbeeld aan kunnen nemen.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: AIS IVS next

Berichtdoor Het Sluizenfront » 24 Mrt 2023, 12:09

Klopt, maar daar is wél rekening mee gehouden door de schuifopeningen van de bekkens veel groter te maken. De bekkens bij ons hebben allen ongeveel een niveauverschil van iets minder dan 2 meter. Zo'n spaarsluis wordt ook op een andere manier gevuld dan de meeste normale sluizen. Meestal wordt een schutsluissluis door of nabij de bovendeuren gevuld en geleegd bij de benedendeuren. Wij noemen dat een koplader. Tijdens het schutten is dat te merken aan een stroming van bovenhoofd naar benedenhoofd. Bij een Spaarsluis als Panheel verloopt het anders. Helemaal onderin de sluismuur loopt een riool vanaf het bovenhoofd naar het benedenhoofd. Dit noemen we het omloopriool. Het sluit daar aan op het boven cq benedenpand, buiten de sluiskolk dus. De einden van het riool wordt afgesloten met een schuif. Zo'n riool zit aan beide zijde van de kolk in de muur. In het riool zijn een aantal verbindingsopeningen gemaakt naar de schutkolk, helemaal onderin, op de bodem van de kolk dus. In Panheel zijn dat 22 gaten van 1m. bij 1m. verdeeld over de gehele kolklengte. Op dat riool zijn ook de spaarbekkens aan die zijde van de kolk aangesloten met ook weer een schuif afgesloten. Alle waterwisselingen verlopen dus via die 2 omloopriolen. Als je je dat een beetje kunt voorstellen, begrijp je misschien ook waarom Panheel een slechte naam heeft bij de pleziervaart. Als er nl. met gebruik van de spaarbekkens wordt opgeschut komt tijdens het legen van de twee bovenste bekkens, het water maar aan een zijde de kolk ingestroomd waardoor alles wat in de sluis ligt naar een kant wordt gestuwd. Beroepsvaart heeft hier weinig last van omdat zij in een sluis die maar 7,5m. breed is maar weinig ruimte hebben in de breedte. Bij pleziervaart ligt dat anders. Je merkt tijden het omhoog gaan dat je boot met steeds grotere kracht van de kant af wordt gedreven. Daar komt nog bij dat je door het stijgen je touwtje op een hoger potje moet overzetten. Als je dat niet weet en je probeert krampachtig je boot op zijn plaats te houden dan komt vrijwel altijd het moment dat je tijdens het verzetten van je touwtje met vaart naar de andere kant toe wordt "geworpen". Niet leuk als je dat overkomt. Daarom kun je in dat geval het beste als je de stroming voelt opkomen, de boot rustig naar de overkant laten drijven en daar vastmaken. Dan gaat alles van een leien dakje. Je kunt het ook voorkomen door meteen bij het invaren aan de goede kant te gaan liggen als dat kan, en dat is aan bakboordzijde (opvarend dus) Tijdens het afschutten heb je geen last van vreemde stromingen je merkt alleen dat het zakken in fases gaat.
Nu voel ik de vraag al opkomen waarom de bedienaar dan het openen van de boosdoenende schuif af te stoppen. Vroger ging dat en werd dat ook wel gedaan, maar tegenwoordig is alles geprogrammeerd en zit in prosessen gebakken. Je kunt alleen voor het schutten aangeven of je wilt sparen en welke spaarbekkens mee moeten doen in het proces. Daarna zet je het proces in gang en krijg je een piepje als er aan de ander kant gelijk-water is ten teken dat je de sluisdeuren kunt openen. Het proces kun je niet pauzeren, wel stoppen maar dat houdt in dat het bij weer opstarten helemaal opnieuw begint. Je kunt je voorstellen dat dat bij een spaarsluis een chaos gaat geven.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS IVS next

Berichtdoor quichot » 24 Mrt 2023, 12:53

Op de sluishoofden bordjes: sport bakboordzijde/sport stuurboordzijde?
Ik heb er niks van gemerkt vorig jaar, maar wellicht lag ik toevallig aan de goede kant.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten