Advies gevraagd voor vaarroute :)

algemene discussies

Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor maikelkocx » 09 Mrt 2023, 14:56

Hi!

Mijn vriendin en ik hebben een flinke boot gekocht :D (Een platbodem van 16,5 meter)
Nu moeten we ons nieuw schip gaan verplaatsen van Akersloot naar Oudenbosch. Een flinke vaartocht door Nederland dus.
We hebben beiden zat ervaring op de boot maar niet met het navigeren van zo'n route. Ik vroeg me af of iemand advies kan geven die er wellicht meer ervaring in heeft?
Of gewoon Navionics aan, rechtshouden op het gemakje en gaan?

Bedankt alvast!
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor RuudM » 09 Mrt 2023, 17:36

Wat is de doorvaarthoogte?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor heuvels » 09 Mrt 2023, 18:13

Hmmmm je hebt zeker geen vignet voor Amsterdam? Die is scheeps- en persoonsgebonden. Dan wordt het al iets lastiger, zul je de Zaan af moeten varen, over het IJ en IJmeer naar Muiden, de Vecht afvaren, Lek oversteken naar Vianen, Merwedekanaal af naar Gorinchem, Merwede over richting Afgedamde Maas, stuk de Maas afzakken naar Geertruidenberg, en daar de Mark volgen richting Oudenbosch.
Alternatief is over Haarlem, Leiden, Rotterdam, Dordrecht etc. maar dat is best wel groot water met drukke beroepsvaart.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor aadbloem » 09 Mrt 2023, 22:03

heuvels schreef:Alternatief is over Haarlem, Leiden, Rotterdam, Dordrecht etc. maar dat is best wel groot water met drukke beroepsvaart.

Prima route en met een kleine omweg een relatief rustige route: vanuit Akersloot naar Krommenie door de Nauernasche vaart, oversteken naar zijkanaal C vervolgens het Spaarne in via Haarlem, dan Leiden, oude Rijn, Alpen ad Rijn, Gouwe, Hollandse IJssel, Rotterdam, de Noord, via de Rietbaan en dan Beneden Merwede, Werkendam, Biesbosch, Amer, Amertak. Markkanaal door naar Oudenbosch. Misschien een overnachting onderweg ter hoogte van Gouda, net voor of buiten de zeesluis bakboord uit onder de brug door aan de drijvende stalen steiger of iets verderop gewoon in de Hollandse IJssel aan de drijvende vrije steiger in de buurt van KM4

Op deze route is de beroepsvaart best te doen. Via Dordse Kil is korter maar wel drukker met beroepsvaart. Bij grote kruisingen de juiste marifoonkanalen bijhouden en melden bij de posten. Veel jachtschippers doen het niet en de posten (sector Bruggen en sector Dordt) weten dan nooit of je bereikbaar bent. Het werkt echt, je krijgt altijd positieve reacties en aanwijzingen daar.

En dat ook ja: gewoon Navionics aan, rechtshouden op het gemakje en gaan!
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor Pieterse » 10 Mrt 2023, 10:42

Als de vaartocht op korte termijn gaat plaatsvinden, tot 17 maart is er in de ringvaart bij Lisse geen doorvaart mogelijk.
Groet, John
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor maikelkocx » 10 Mrt 2023, 13:12

Bedankt voor al het advies! Geweldig dat er de tijd genomen wordt om hier zo uitgebreid op te antwoorden.
De vaart gaat op 17/18/19 Maart plaatsvinden. (Ze moet weg voor 20 maart bij de huidige plaats)
Helaas nog geen marifoon aan boord. :roll: Dus daar moeten we nog even zonder doen. (Ik heb mijn examen hiervoor ook pas later dit jaar gepland staan)

We gaan op basis van deze antwoorden eens rustig uitpluizen wat we doen! Super bedankt allemaal!
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor aquanaut » 10 Mrt 2023, 16:17

maikelkocx schreef:Helaas nog geen marifoon aan boord. :roll: Dus daar moeten we nog even zonder doen. (Ik heb mijn examen hiervoor ook pas later dit jaar gepland staan)


Neem een opstapper mee die wel zijn papieren heeft en een handheld, welke route je ook kiest zijn het geen van allen routes om zonder te zitten.
In de zomermaanden zijn de beroepsschippers en verkeersposten het gewend dat een deel van de "jachies" geen marifoon hebben.
Buiten het seizoen wordt er doorgaans vanuit gegaan dat als je je dan op het water bevindt je ingericht bent voor communicatie met andere vaarweggebruikers.

Suc6 met je vaartocht!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor maikelkocx » 10 Mrt 2023, 18:34

@ Aquanaut, Ik begrijp het advies en stel het ook zeker op prijs. Nu is mijn eigen ervaring wel dat als je het verkeer goed in de gaten houdt bij oversteken en voorzichtig aan de rechterzijde blijft varen het ook zonder kan.
Vooral gezien de tijdsdruk en de flinke afstand ben ik toch van plan om dit zonder marifoon te doen. Zijn er meer forumleden die dit aan zouden durven of zou dit echt een onverantwoord besluit zijn?

Zou het een idee zijn om de juiste kanalen enkel te luisteren via scannernet bijvoorbeeld?
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor heuvels » 10 Mrt 2023, 20:06

De route over de Vecht die ik noemde is redelijk rustig, alleen door Amsterdam over het IJ kan het hectisch zijn, vooral met die veerponten die heen en weer jakkeren.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor quichot » 11 Mrt 2023, 18:16

Oudenbosch is toch aan de Dintel?
Dan zou ik toch niet gelijk het allergrootste water opzoeken, en via Gouda en Hollandse IJssel bij Vianen de Lek oversteken en het Merwedekanaal afkachelen. Heerlijk rustig. Maar je ontkomt niet aan oversteken van de Merwede. Bij Gorinchem naar buiten, stukje stroom mee naar Werkendam, en daar weer naar het kleine water van de Biesbosch schutten, Biesbosch door (Gat van Paulus. Ja sorry, zo heet het nu eenmaal) en oversteken van Spijkerboor (Biesbosch) naar de Amertak. Heel rustig daar. En dan bij Oosterhout de Dintel op. Dat is heerlijk relaxed varen.

Het enige knelpunt qua communicatie met de marifoon is alleen dus dat stukje Merwede. Maar als je daar goed je wal houdt en een kalm moment afwacht kun je best veilig oversteken naar sluisje Werkendam.
Wat mij lastig lijkt zonder marifoon is oproepen brug- en sluisbediening. Maar de meeste kunstwerken kun je ook opbellen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten