adviezen gevraagd

algemene discussies

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor quichot » 10 Feb 2023, 13:08

Yep schreef:En ik mag het betoog volslagen onzin vinden.
Over tot de orde van de dag.

Erg aardig is het niet (maar dat ben ik zelf ook niet altijd). Kajoes betoog is gebaseerd op zijn ervaring als tankvaartschipper in de dagen van de autoloze zondagen, en ziet overeenkomsten met de huidige energiecrisis. Helemaal onzinnig is dat geenzins, gelet op de onlangs gepubliceerde megawinsten van Shell, al zitten die markteffecten iets ingewikkelder inelkaar.
Bovendien is Engel meer van de covidcomplotten.

Maar nu de orde van de dag: ik kan geen afbeelding vinden van het schip dat je op het oog hebt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor Yep » 10 Feb 2023, 13:58

Ben ook erg nieuwsgierig naar een plaatje.
Maar misschien zit dit nog in een onderhandelingsfase en is het minder verstandig om de link met het betrokken schip publiek te maken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor quichot » 10 Feb 2023, 17:54

Ik verwarde je met @elrenegado, sorry!

Ik zag een opmerking van Stefan voorbijkomen (mooi schip!), waardoor ik dacht dat ik een linkje gemist had, vandaar!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor chaea » 10 Feb 2023, 22:12

quichot schreef:Ik verwarde je met @elrenegado, sorry!

Ik zag een opmerking van Stefan voorbijkomen (mooi schip!), waardoor ik dacht dat ik een linkje gemist had, vandaar!


Heb ook even de moeite genomen om aan de hand van je nummer wat foto's van Jonge Willem te bekijken, prachtig schip Quichot 8-)
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor Kwokko » 10 Feb 2023, 23:08

bas schreef:,......., mijn punt is meer dat je met de grote jongens mee moet doen maar dan zonder subsidies,

Bij de "grote jongens" is het ook weer wachten,want de subsidiepot werd in één dag leeg getrokken, stond ergens te lezen in een vaarkrant voor de beroepsvaart gisteren.
Kwokko
 

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2023, 11:15

chaea schreef:Heb ook even de moeite genomen om aan de hand van je nummer wat foto's van Jonge Willem te bekijken, prachtig schip Quichot 8-)


Dankje!
Inmiddels al weer 42 jaar in de familie.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor chaea » 11 Feb 2023, 18:15

Die zwart wit foto is van veel eerder denk ik?
Heb je daar info bij?
Nostalgie heeft mijn aandacht namelijk ;)
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor Svalk » 12 Feb 2023, 13:30

Wat betreft het teakdek kan ik je melden dat het idd dom is om een teakdek in de lak te zetten maar goed, die mensen heb je nu eenmaal. Schuren lijkt me geen goede oplossing, teak heeft hele zachte nerven en die schuur je denk ik weg. Mijn advies zou zijn om een teakdekker te raadplegen. Ik heb mijn teakdek laten leggen door Mulder in Lemmer maar weet niet of die nog bestaat. Anders nieuw laagje lak erover met heel fijn zand erin dan is het ook stroef. Je schrijft ook over een paar lekkende naden. Laat dat goed bekijken want het kan zomaar dat je teakdek daardoor lek is en er dus water onder je teakdek ligt. Vroeger werden teakdekken vastgelijmd met het toenmalige wondermiddel siliconen, inmiddels weten we beter maar ik weet niet hoe oud het teakdek is. Toen ik mijn schip aanschafte kwam het water elders naar boven als ik over het teakdek liep, maar goed, dat was gelukkig voor de koop en kon er dus een nieuw teakdek op laten leggen en voor kosten van de oude eigenaar. Dus mijn advies zou zijn, schakel voor die paar centen een teakdekker in en laat het dek goed bekijken, het hebben van problemen met een teakdek kost meestal errug veul geld. Mocht je toch een manier vinden om de verf eraf te kunnen halen op een juiste manier behandel het dan gewoon een paar keer per jaar met een emmer met zout en laat het drogen. Meer is niet nodig.

En............... nooit maar dan ook nooit met een HD reiniger erop om het weer mooi te laten lijken want dan spuit je ook die zachte nerven eruit. Gewoon met water en zout en niet met een borstel oid. maar gewoon met een dweil of hele zachte veger.

En, oh ja, als het dek geschroefd is kijk dan even of alle plugjes er nog inzitten en overal. Daarmee kun je de dikte inschatten van het dek. Een teakdek zou 0,1 mm per jaar aan dikte afnemen bij normaal gebruik.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 12 Feb 2023, 13:49

Svalk schreef:Schuren lijkt me geen goede oplossing, teak heeft hele zachte nerven en die schuur je denk ik weg.

Een teakdekker raadplegen is uiteraard een goed advies. Ik denk dat de teakdekker zal adviseren om de laklaag eraf te schuren. Ik heb een teakdekker aan de slag gezien met het vullen van de naden met sikaflex rubber, dat een paar dagen liet drogen, vervolgens met de kaasschaaf het rubber grofweg platter maken en als laatste handeling de rubber voegen, maar eigenlijk het hele teakdek, schuurde met korrel 80. Zoveel mogelijk het handmatig bewegen van de machine niet haaks op de naden doen. Het staat ook in de Sikalfex handleiding, schuren met grove korrel na 48 uur drogen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: adviezen gevraagd

Berichtdoor Svalk » 12 Feb 2023, 14:32

Ik denk dat je aardig gelijk zal hebben om het op deze manier te doen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RonIntender en 26 gasten