BTW verklaring

algemene discussies

BTW verklaring

Berichtdoor jkb » 26 Okt 2022, 18:00

Kent iemand de eerste eigenaar van een Abim. Naam jacht: Coco-M. Eigenaar: dhr Meijburg. Men is op zoek naar de eerste factuur uit 2007 waarop BTW in rekening werd gebracht.
Eventueel via een PB? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Okt 2022, 04:12

Heb je Abim al gebeld? Die bestaat volgens mij nog. In juni jl. nog wel tenminste.
Op 31 mei 2012 voer de boot in elk geval nog rond onder de naam Coco-M. https://tijdrover.reismee.nl/reisverhaa ... ux-parijs/
Succes met je zoektocht.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor jkb » 27 Okt 2022, 16:26

Felix, dank! Mooi dat je zoiets uit 2012 naar boven haalt. De zoektocht kan, voor wat betreft de huidige aspirant Duitse koper van het schip, eindigen. Hij ziet van de koop af omdat er dus geen BTW verklaring en de CE papieren ontbreken.
Dat is voor de huidige eigenaar van het schip, die wil verkopen, best een probleem lijkt me. Er is overigens contact met de Abim werf geweest. Die hebben geen kopie verkoopnota's uit het betreffende jaar 2007 meer.
Ik probeerde de Duitse aspirant koper te helpen, maar dat is niet meer nodig omdat hij van de koop heeft afgezien.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Okt 2022, 21:22

Hallo Jan.
Ik heb het al vaker, ook op dit forum, gezegd. Het wordt steeds belangrijker dat booteigenaren ervoor zorgen dat ze hun papierwinkel op orde hebben. Nu geeft het qua verkoop alleen echt problemen als je naar het buitenland wil verkopen omdat men daar vaak een registratieplicht voor jachten heeft. Maar ook verkopen binnen NL zullen steeds vaker problemen op gaan leveren. Ik zou als Nederlander ook geen boot kopen waarbij geen originele BTW-verklaring voorhanden is. En indien de boot een bouwjaar heeft dat er een CE-verklaring bij zou moeten zitten dan zou dat voor mij ook een ontbindende voorwaarde zijn. M.a.w. boten waar de documentatie niet van in orde is zullen steeds slechter verkoopbaar worden. Alleen is dit besef volgens mij bij het gros van de booteigenaren nog niet geland. En de fout achteraf herstellen wordt steeds moeilijker. Dat illustreert jouw voorbeeld ook want zonder oorspronkelijke factuur kan je een BTW-verklaring eigenlijk al helemaal vergeten. Een CE-verklaring kan nog wel geregeld worden, maar kost heel veel geld en hoofdbrekens om dit te bewerkstelligen. Dus linksom of rechtsom is een boot zonder deze papieren stukken minder waard dan dezelfde boot met de papieren.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten