Beginners op het water worden in de gaten gehouden

algemene discussies

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor kajoe » 13 Aug 2022, 09:54

tja beginner en hoe wil je dat zien hebben ze er een bordje op staan ik ben .
of een vlagje mag ook ,ongeveer 100x150 .
of gaan ze het vragen hu ben jij een beginneling of een minder of meer ervaren .
het antwoord kennen we allemaal al ik ben ervaren!!!!!.
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor bas » 13 Aug 2022, 13:13

En wat zegt "ervaring" nu precies?
Niet gehinderd door enige kennis of (voortschrijdend)inzicht 40 haar aanmodderen is ook 40 jaar ervaring.
We maken ons zelf wijs dat het meer voorsteld dan het in werkelijkheid doet vaak.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor quichot » 16 Aug 2022, 17:09

Echt, ik heb alle beginnersfouten gemaakt om te leren wat ik nou weet. En nóg sta ik wel eens te raar te kijken, alleen maak ik me daar niet meer zo druk om. Ook dat is ervaring.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor kajoe » 17 Aug 2022, 10:58

in mijn beginers jaren voer ik als 12/15 jarige meest op bunkerbootjes leur bootje in de Amsterdamse haven .
dar leerde je een hoop met het gekronkel tussen de schepen in de verschillende havens .
later mocht/moest ik olie brengen naar de Amstel brouwerij in de stad met een dekschuitje tja en die had stuurwerk alls je naar stuurboord draaide hing het schip naar bakboord en omgekeerd en om het makkelijker te maken was het met de koppelings handel dat naar voren was achteruit en naar achteren vooruit door vele grachten met vele rondvaart boten die ook meenden dat zij ten aller tijde voor rang hadden
dus je kan wel nagaan in die jaren veel geleerd maar ook behoorlijk veel blunders gemaakt .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor heuvels » 17 Aug 2022, 13:48

Gezelligheid op de Vinkeveense Plassen :cry:

https://www.youtube.com/watch?v=c6zyi1aPzKI
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor aadbloem » 19 Aug 2022, 12:34

Beginners op het water, bij de plaatselijke politie barst het ook van de beginners.
Afvarende langs Cuijk en na de brug meldt ik op kanaal 10: "motorjacht scheepsnaam in de afvaart gaat op linkeroever varen om Kraaijenbergse plassengebied, op bakboord, in te varen. Op dat moment komt er een zwarte rubberboot uit de bovengenoemde afslag en nadert mij nogal demonstratief aan bakboord en ter hoogte van mijn stuurpositie (binnen) schreeuwt hij middels een luidspreker: U MOET STUURBOORD HOUDEN!!. Ik meldt mij weer op kanaal 10 en zeg nogmaals: "motorjacht scheepsnaam in de afvaart gaat op linkeroever varen om Kraaijenbergse plassengebied, op bakboord, in te varen. Politiekwibus ziet mij in de microfoon praten, haalt zijn schouders op en herhaalt zijn stuurboord commando. Ik negeer ze verder en ze varen door. Later hoor ik dat die gasten geen marifoon hebben in die rubberboot. Veel basaal ingerichte politiebootjes hebben geen marifoon. Prima maar ga dan lekker op de kleinere meren die irritante speedboot jongetjes bekeuren. Stelletje amateurs.
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor chaea » 19 Aug 2022, 22:15

aadbloem schreef:Beginners op het water, bij de plaatselijke politie barst het ook van de beginners.
Afvarende langs Cuijk en na de brug meldt ik op kanaal 10: "motorjacht scheepsnaam in de afvaart gaat op linkeroever varen om Kraaijenbergse plassengebied, op bakboord, in te varen. Op dat moment komt er een zwarte rubberboot uit de bovengenoemde afslag en nadert mij nogal demonstratief aan bakboord en ter hoogte van mijn stuurpositie (binnen) schreeuwt hij middels een luidspreker: U MOET STUURBOORD HOUDEN!!. Ik meldt mij weer op kanaal 10 en zeg nogmaals: "motorjacht scheepsnaam in de afvaart gaat op linkeroever varen om Kraaijenbergse plassengebied, op bakboord, in te varen. Politiekwibus ziet mij in de microfoon praten, haalt zijn schouders op en herhaalt zijn stuurboord commando. Ik negeer ze verder en ze varen door. Later hoor ik dat die gasten geen marifoon hebben in die rubberboot. Veel basaal ingerichte politiebootjes hebben geen marifoon. Prima maar ga dan lekker op de kleinere meren die irritante speedboot jongetjes bekeuren. Stelletje amateurs.


Maar helaas zit jij fout, je hebt geluk dat ze je niet hebben aangehouden.

En die jongetjes met hun speedbootjes hebben vooral veel lol, dat is iets wat we helaas in de loop der jaren kwijtraken en inwisselen voor continue irritaties naar anderen.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor aadbloem » 19 Aug 2022, 23:03

chaea schreef:Maar helaas zit jij fout, je hebt geluk dat ze je niet hebben aangehouden.

Aanhouden is niet aan de orde, wettelijk heet dat "staande houden".

Andere voorbeelden uit de praktijk:
1. Grote tegenliggende dozenboot roept mij in julianakanaal, op ruime afstand (hij ziet mijn scheepsnaam en -type op AIS) en vraagt: Kunnen we zo stuurboord stuurboord want ik moet naar bakboord afslaan om de haven van Born in te gaan. Ik bevestig dat dat akkoord is en ik begeef mij ook hier subiet naar de linkeroever in dit smalle vaarwater om hem stuurboord stuurboord te ontmoeten. Gelukkig was er geen zwarte rubberboot om mij aan te houden :lol:
2. Ik kom uit jachthaven Tiel en meld mij bij de verkeerspost met de mededeling dat ik in de opvaart wil naar A'dam Rijnkanaal om daar in te varen.
De verkeerspost adviseert mij meteen om op de linkeroever te blijven, dus niet de rivier 2x over te steken en zo het A'dam Rijnkanaal in te varen.
Gelukkig was er geen zwarte rubberboot om mij aan te houden :lol:

Zit ik dan helaas 2x fout? Goede communicatie en soepel met de regels omgaan noem ik dat. Niks fout, niks aanhouden.
en nogmaals: Zwarte Politierubberboten met veel pk's zonder marifoon is te zot voor woorden.
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor chaea » 19 Aug 2022, 23:15

Oke we kunnen steggelen over aanhouden en staande houden, enerzijds een recht voor een ieder en anderzijds alleen voor de bevoegde. Not the point, je negeert noemens en wetens de opvolgingen van een hiertoe bevoegde eenheid, of ze wel of niet een marifoon aan boord hebben is geen onderwerp op dat moment ( mag je voorleggen aan de rechter mocht je een verbaal willen aanvechten). Je andere voorbeelden zijn slechtst situaties die wel allemaal tegenkomen in real life, en nee er zijn niet overal zwarte RIBs en ook niet over wit oranje blauwe politiewagens, maar is geen argument bij het bankje :ugeek:
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Beginners op het water worden in de gaten gehouden

Berichtdoor redmiller » 21 Aug 2022, 20:48

Tja Aad, voor deze overtreding had je kunnen worden staande gehouden, aangehouden en zelfs in voorlopige hechtenis worden gesteld. Je hebt namelijk een artikel 67 Wetboek voor Strafvordering gepleegd, als jou verhaal echt zo is verlopen.

Best aardige agenten :lol:
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten