Boot overnemen buitenlandse eigenaar

algemene discussies

Re: Boot overnemen buitenlandse eigenaar

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Apr 2022, 09:35

BTW-verklaring en CE-verklaring (voor boten gebouwd vanaf 01-06-1998) zijn steeds belangrijker. Als je deze niet bij de boot geleverd krijgt dan wordt de marktwaarde aanzienlijk lager. Controleer deze papieren ook met de feitelijke gegevens van de boot zoals motornummers en afmetingen van de boot. (Bij mijn boot bleken hier al in een ver verleden fouten in gemaakt te zijn en dat heb ik bij aankoop niet gezien doordat ik de gegevens niet voldoende heb geverifieerd. Had ik dat wel gedaan dan had ik als een ontbindende voorwaarde voor de aankoop kunnen stellen dat de verkoper dit eerst moest laten corrigeren.
Bovendien is een boot zonder deze papieren niet of nauwelijks verhandelbaar buiten onze landsgrenzen. Met name omdat er in de ons omringende landen een registratieplicht is geeft dit namelijk voor de koper allerlei problemen. Zie ook dit en andere watersportforums. Daar staan vele kopers en verkopers die tegen dit soort problemen aan lopen, al of niet nadat de koop al gesloten was.
Houd altijd in je achterhoofd dat je een technisch mankement aan een boot meestal gemakkelijker kan verhelpen dan een administratief mankement (probleem). Moraal van dit verhaal: zorg eerst dat je alle documentatie van een boot hebt gezien en hebt vastgesteld dat deze in overeenstemming is met de werkelijkheid. En als dit zo is ga dan kijken naar de technische/materiele gebreken.
Ik heb zelf dan de ervaring gehad dat mijn BTW-verklaring welke al decennia geleden was afgegeven niet geheel overeen stemde met de gegevens van de boot. Het is me gelukkig gelukt om dit te kunnen laten corrigeren. Maar dit gaf wel een behoorlijke stress want alle bewijslast was aan mijn kant. En het had zo maar kunnen zijn dat ik op enig moment helemaal geen BTW-verklaring meer had gehad want ik moest eerst de originele oude verklaring opsturen alvorens de aanvraag voor wijziging in behandeling werd genomen. Dus wees gewaarschuwd.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten