Koolmonoxide

algemene discussies

Koolmonoxide

Berichtdoor LammertP » 22 Apr 2021, 11:45

Dag Forum,

Naar aanleiding van het koolmonoxidedrama in Bolsward, had ik de vraag of een webasto of eberspacher verwarming die al een paar jaar niet gebruikt is
een risicofactor is of is deze indien goed ingebouwd altijd betrouwbaar tav van koolmonoxide.
Dat er storingen kunnen zijn begrijp ik maar het gaat in deze om een blijkbaar werkende kachel met toch dramatische gevolgen.
Ondeskundig gebruik of botte pech.
Deze vraag komt op omdat toen wij onze boot kochten(4 jr geleden) en deze in oktober naar zijn vaste nieuwe ligplaats werd gevaren
dit de enige keer was dat de kachel werd gebruikt , die deed het goed eerst een klein diesel geurtje maar dat werd allengs minder.
Sindsdien nooit meer naar omgekeken omdat het mooie zomers waren etc.

Toch bestaat de kans dat we het weer nodig hebben en daarom deze vraag.

Met vr groet

Lammert
LammertP
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Apr 2021, 11:33
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900S

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor aadbloem » 22 Apr 2021, 11:57

LammertP schreef:Dag Forum,
of een webasto of eberspacher verwarming die al een paar jaar niet gebruikt is een risicofactor is of is deze indien goed ingebouwd altijd betrouwbaar tav van koolmonoxide.

In theorie is er geen risico op koolmonoxide, de uitlaatgassen gaan geforceerd geblazen naar buiten. Uiteraard moet je dat wel in de gaten houden, de uitlaatconstructie controleren.
Een Webasto/Eberspacher zal nooit alleen de reukloze koolmonoxide produceren bij lekkage van verbrandingsgassen, dat zal best gaan stinken. Intern is er een prima scheiding tussen de verbrandingskamer+uitlaat en de hetelucht kanalen. Verder zou je verbrandingsgassen moeten ruiken, check maar eens even bij de uitlaat. De Webasto heeft een analyse aansluiting waarop een laptop of PC aangesloten kan worden om de werking te controleren. De software toont een keurig aantal grafieken van de verschillende interne sensors en verder is er een geheugen voor bedrijfsuren en storingen. De webasto/eberspacher kan ook (storings)alarm geven wanneer er iets fout gaat. Het is zinvol om niet te wachten tot je hem een keertje nodig hebt. Gewoon in het voorjaar bij het zomerklaar maken van de boot een uurtje of twee laten draaien.

Het gevaarlijke en reukloze koolmonoxide ontstaat eerder bij verbranding van (relatief )schone gassen zoals propaan en butaan. Een gele vlam geeft geen stank maar dodelijk koolmonoxide.
Een koelkastje of kacheltje op gas met onvoldoende of verstopte afvoer naar buiten is meestal de oorzaak. Sinds de koolmonoxide melders (niet rookmelders) nog geen €20 kosten mogen deze ongelukken eigenlijk niet meer voorkomen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Apr 2021, 17:33

Ik wil hier ook even op reageren. Als eerste ... het is een enorme tragedie, mensen van mijn leeftijd, kinderen van mijn leeftijd die hun ouders verliezen. Een drama.
Toen ik de foto van de boot zag dacht ik gelijk die ken ik. Ik heb die boot nl. al vaker gezien omdat die in ons vaargebied rondvaart.
Heb ook even gekeken bij de betreffende verhuurder.

Ten tweede ... het is nog niet zeker of er sprake is van koolmonoxidevergiftiging. Maar goed, wat zou het anders moeten zijn? Maar waarschijnlijk gaan we de oorzaak nooit te horen krijgen. En dat is jammer, want we kunnen er alleen maar van leren.

De boot betreft echt geen ouwe brik zoals sommige verhuurders wel hebben. Het betreft een boot met cv installatie las ik op de website.
Dus in principe een scheepsveilige installatie. Ik neem aan dat de uitlaatgassen naar buiten afgevoerd worden. Dan zou er sprake moeten zijn van een lek waardoor de verbrandings/uitlaatgassen toch in de boot stromen. Is er dan sprake van achterstallig onderhoud of een opgetreden defect? Ik weet het niet en niemand weet het.

Er zou ook nog sprake kunnen zijn dat de huurders een eigen (extra) kachel aan boord hadden zoals een zibro en daar niet goed mee hebben omgegaan. Ik acht de kans klein, ik bedoel dat de huurders een eigen kachel hadden meegenomen. Want waarom? De boot beschikt over een goeie cv installatie.

Nogmaals een drama voor iedereen. Sterkte voor de nabestaanden.

Ik maak ook gebruik van een extra Qlima kachel. Ja ik weet het, ik zal wel de nodige hoon en commentaar over me heen krijgen.
Ik heb drie koolmonoxidemelders aan boord. Ik ventileer als we de kachel laten branden. We gebruiken de kachel vaak alleen maar 'savonds. En 'snachts zeker NIET!
Waarom een extra Qlima kachel? Omdat m'n Trumatic het niet red om de hele boot op een aangename 20 graden te krijgen als het buiten tussen de 3-8 graden is. Mijn Trumatic krijgt alleen de voorkajuit warm, maar de salon blijft ver achter in temperatuur. Door de maatregelen die ik heb genomen en de manier waarop ik de kachel gebruik (3 stuks melders, ventileren en max 5-6 uur gebruiken en niet 'snachts) denk ik dat het kan.
Overigens blijven mn co melders na 5-6 ur kachel gebruik nog steeds op 0 ppm staan.
Ik heb drie bouwmarkt co melders. Wel drie verschillende! De Alecto en Angel Eye, u kent ze wel denk ik.
Maar zijn er betere? Dan hou ik me aanbevolen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor aadbloem » 22 Apr 2021, 20:22

Misschien krijgen we de oorzaak nooit te horen maar daar zal wel degelijk naar gezocht worden door brandweer en technische recherche. Incidenten als dit komen altijd vet in het nieuws maar uiteindelijke oorzaken en rapporten vrijwel nooit ondanks dat deze wel bekend gaan worden bij de betrokkenen. Dat is namelijk geen sensatie voor de pers. Er kunnen zelfs nog rechtszaken uit voortvloeien, schadevergoedingen. Zoals je zelf al zegt: CO melders zijn het belangrijkst, misschien ook nog wat rookmelders dan ben je echt veilig. De kosten zijn gelukkig laag tegenwoordig. Wel is het zo dat deze melders elke 10 jaar vervangen moeten worden. De sensoren slibben dicht met aanslag (diverse vette fijnstofsoorten en gewoon stof).
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Kwokko » 22 Apr 2021, 23:10

Hooveld960 schreef:En dat is jammer, want we kunnen er alleen maar van leren.

Er zullen altijd mensen blijven,die nergens van leren,en het als en aanvaardbaar risico op de koop toenemen.
Coolmonoxide is een sluipmoordenaar.
Het verbrandingsgas gaat naar boven,dus als je het al gebruikt hebt,zoals jij , dus niet snachts maar daarvoor,dan heeft het zich al aan de bovenrand opgehoopt.
Ga je dan naar bed,in een ruimte daarboven,of i.i.g. hoger als waar de kachel stond,dan gaat het gas daarheen,en jij gaat naar bed, en je mag hopen dat je dan weer wakker wordt.
In ieder geval je CO melder zo hoog mogelijk opstellen,en geen combi's gebruiken van melders.
Want een gasmelder moet juist weer heel laag.
Maar feit blijft,een kachel met een open verbinding in de afvoer van verbrandingsgassen bv een Zibro of gelijkwaardig toestel, naar een verblijfsruimte toe ,is doodgewoon NOT DONE.
Thuis ook niet aan te raden,maar in een boot al helemaal niet.
En als je huidige kachel niet toereikend is,dan moet je of een zwaardere versie nemen,of een 2de indentieke om je warmte probleem op te lossen.
Je kunt de kou ook anders oplossen.
Eerst even met moeders ouderwets stoeien,en daarna trek je dan thermo ondergoed aan,geheid dat je het warm krijgt. :lol: :lol:

Bovenstaande is geen hoon.
Hoon is wat mensen niet willen horen,die zelf wel weten dat ze een te groot risico nemen.

De nabestaanden van dit drama wens ik ontzettend veel sterkte toe.
En als blijkt dat het echt CO was,dan heeft het verhuurbedrijf(inmiddels bekend),indien het hun fout is,echt iets te leggen.
Een mooi jacht,een Pedro Solano van vh Jachtwerf Pedro te Zuidbroek(Gr).
Kwokko
 

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Navigo » 23 Apr 2021, 08:48

HH,

Lees je goed in waar en op welke hoogte je de co meter plaatst.

Het is niet per definitie het hoogste punt.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Apr 2021, 15:58

Elders gelezen dat er een accu ontploft is en dat de 'stank' de 'rotte eieren' lucht was.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor kajoe » 23 Apr 2021, 19:07

het feit is dat er mensen zijn die alles potdicht maken en daar zit ook vaak de fout vooral in de nacht mag er best ventilatie zijn .
mar we horen nog wel wat de echte oorzaak zal zijn over een paar weken vraag ik het in ieder geval aan de mannen van de klpd .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor FrankM » 23 Apr 2021, 22:42

Oorzaak was een over verhitte accu.
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Koolmonoxide

Berichtdoor Kwokko » 23 Apr 2021, 23:00

Was vanmiddag volgens het Bolswarder Nieuwsblad nog niets bekend.
Het lijkt me sterk dat hier een anonymus nu hier de oorzaak deponeerd,terwijl de politie en brandweer vandaag nog beweerden dat er nog enige tijd nodig is om tot een verklaring te komen,wat de oorzaak was.
https://bolswardsnieuwsblad.nl/artikel/ ... pdate.html
En in mijn optiek is het niet kies ,om hier alvast de oorzaak te deponeren , als was het maar om de nabestaanden te vrijwaren van speculaties omtrent de dood van geliefden ,cq ouders en verdere familie.
Graag een beetje meer respect voor de nabestaanden.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten