Radarpatent

algemene discussies

Radarpatent

Berichtdoor ErikH » 05 Apr 2021, 20:17

Net een ander bootje aangeschaft met daarop een Raymarine jachtenradar, binnenkort het bootje overvaren naar de thuishaven. Op de site van vaarbewijzen.nl lees ik dit;

Indien u een radar aan boord hebt van een pleziervaartuig, is het strikt genomen niet verplicht om in het bezit te zijn van een radarpatent. Wanneer u echter uitsluitend op de radar vaart tijdens een vaartocht, moet u in het bezit zijn van het betreffende patent.


Op andere sites lees ik alleen over de verplichting radarpatent als je (verplicht) tijdens mist op de radar vaart.

Klopt bovenstaande quote? Zijn er meer regeltjes in het spel (Agentschap Telecom?)?. Geld de verplichting voor een radarpatent ook op zee? Of mag het ding daar vrij gebruikt worden. Dat de bediening en interpretatie een ander paar sokken is heb ik al begrepen, het gaat me voor nu om de regelgeving.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor pascall » 05 Apr 2021, 20:54

Jachtenradar bestaat niet, er zijn wel radars die een een bepaalt vaargebied geclassificeerd horen te zijn.

Voor het varen op radar op Nederlandse binnenwateren dient men een goedgekeurde radar te bezitten inclusief een radarpatent.
Ook zijn er nog specifieke eisen gesteld aan radars voor bepaalde binnenwateren in Nederland.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor Oeverloos » 05 Apr 2021, 22:20

Op zee mag een jachtradar gebruikt worden.

Pascal schreef dat een jachtradar niet bestaat voor de wet.

Als je de jachtradar aanzet, zet je een voor de wet niet bestaand apparaat aan.
Dan ben je dus een schip zonder radar.

Waar het BPR en RPR van toepassing is, dus bijna alle grotere vaarwegen, geldt een vaarverbod voor schepen zonder radar bij slecht zicht.
Dus ook voor de waddenzee en het PM kanaal.

Slecht zicht is zicht van minder dan 1000 meter op hoofdvaarwegen en 400 meter op kleinere vaarwegen.

Alleen op zee, op het IJsselmeer en Oosterschelde gelden er geen beperkingen.

Ik vind overigens dat een jachtradar op een plezierboot op zee absoluut onmisbaar is.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je zo maar een mist veld in vaart of dat je een vaarroute moet oversteken met matig zicht.
Je kunt de jachtradar ook gebruiken om buien op te sporen nog voor je die in het zicht hebt.
Je kunt dan ook zien hoe snel ze zich verplaatsen, wat dan een aanwijzing is voor de windkracht bij die bui.
Als je in een bui vaart zie je niets en als je buist omdat je in de wind en golven op vaart zie je ook niets.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor ErikH » 05 Apr 2021, 22:48

Laat ik de vraag anders stellen; Met een marifoon aan boord moet je een bediencertificaat en een ingeprogrammeerde code hebben, ongeacht of je het ding gebruikt of niet. Geldt deze verplichting ook voor een radar? (ik ben het ding van plan in de toekomst op zee te gaan gebruiken, voorlopig niet).

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor Oeverloos » 05 Apr 2021, 23:05

Je hebt een Raymarine jachtradar.
Daar heb je geen papieren voor nodig.
Deze radar heeft dezelfde status als een koffiezet apparaat.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor henkvd » 06 Apr 2021, 00:04

In BPR wateren mag je er niet mee blijven varen bij mist, voor de wet heb je dan geen radar die type goed gekeurd is, verder mag die er gewoon opstaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2021, 09:54

gewoon down wat in het BPR/RPR en de binnenschepen wet staat ,dan is het veilig .
bij mijn weten is het onderscheidings vermogen van jacht radars te laag daarom mag je ze wel op zee gebruiken maar niet op de binnen wateren dus ook de rijn en dergelijke .
ook moet je dus je radar patent /of radardiploma hebben en uiteraard je zend machtiging van bureau telecom en dus ook marifoon ev zelfs 2 .
daarom zie je wel jachtjes varen met een gewone binnenvaart radar bijna groter dan het bootje zelf .
maar als je het verder weten wil kan je terecht bij instanties of bv varen doe je samen en dergelijke .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2021, 10:31

Of Agentschap Telecom.
Die weten het vast wel. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor ErikH » 06 Apr 2021, 17:28

Agentschap Telecom had ik al uitgeplozen, daar vind ik niks over radars terwijl het een zendend apparaat is :?: . Daar blijft voor mij een :?: staan.

Wat ik er nu uit begrijp is dat ik de radar overdag gewoon aan mag zetten zonder vergunning en zonder radarpatent. Of mis ik nog iets?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Radarpatent

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2021, 17:46

kijk eens op vaarbewijzen .nl duidelijk te lezen .
je kan het stiekem doen maar kans dat ze je pakken en ja dan??.
ik ben wel eens gepakt mijn radar patent gehaald in Mainz bij het wasser en schiffvaart dienst .
gaf een vriendelijke brigadier me een proces verbaal om dat dat patend niet geldig zou zijn ,nee zij hij je moet een diploma hebben nou ja alles kwam weer goed .
wij werden wel door de rederij naar de binnenvaart school in rotterdam gestuurd om het diploma te verkrijgen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten