Digitale kaarten versus papieren

algemene discussies

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor kajoe » 09 Mrt 2021, 11:45

voor zeevaart en dergelijke kan ik er best voor inkomen .,maar die hebben meestal verplicht een loods aan boord .
wij als kleine binnen en rijn vaart (inmiddels ook al over de tienduizend ton ) was dat niet nodig ,ervaring heet dat .
maar de latste jaren komen er steeds meer oostblokkers op de vaart die nog vrijwel nooit gevaren hebben en hun papieren in die landen kopen ,tel daarbij het grote drankverbruik bij en het gaat mis .
en als je dan een keertje de rijn afgezakt bent dan word groot tij water wel even anders .
onze zeg opleiding duurde meestal een langere tijd .matroos /stuurman zonder papieren /stuurman met en dan schipper ten minsterf als je geen foute stunten had uitgehaald .
in vroegere dagen weren er veel duitsers die zelfs een loods namen van de oranjesluizen naar de lemmer of naar kampen .
en dan dat gemier met kompassen en koersen meestal klopte er geen donder van de kompas afstelling dus was het gokken .
op zeeland ook proberen een kaart route te varen op kompas tja en dan even een tijdje fikse dwars stroom en je zat aan de grond of heel ver buiten de tonnen ,wat heerlijk was het met het alziend oog bleef je midden vaarwater en kon je vol door kachelen ,heerlijk .
er zat maar een maar in en dat was dat je niet altijd wist wat je buurman ging doen ,en niet iedereen had vroeger al een marifoon .
ik heb bij een baas gevaren op rijn passagiers schepen deze man wou toen geen radar op zijn schepen ,zijn devies was bij mist lekker blijven liggen kan er ook niets gebeuren wel jammer wand de meeste gingen op pad en wij dus niet klein probleempje was dat je moest proberen de tijd in te halen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor quichot » 09 Mrt 2021, 16:42

jkos schreef:In Artikel 55 van het “Scheepvaartreglement Westerschelde 1990” staat dit expliciet benoemd.
Dit geldt voor alle schepen behalve “kleine open schepen”, en ja er wordt wel degelijk op toegezien.


In 1990 waren er bij mijn weten nog geen digitale kaarten (althans niet algemeen beschikbaar), dus werd niet gespecificeerd dat het om papieren kaarten moest gaan. Terugkomend op de vraag van ts: ik neem aan dat ook digitale kaarten inmiddels aan het reglement voldoen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor Marie Christina » 09 Mrt 2021, 17:21

Niet alle.
Maar dan staat het erop aangegeven.
Vaarkaart NL vermeldt bijvoorbeeld onderaan in beeld "Niet voor navigatie".

Daar kan je het natuurlijk best voor gebruiken, maar het is geen erkende kaart.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Mrt 2021, 21:31

Altijd nieuwsgierig naar "de regels" (want als het er op aan komt, wordt daar vaak op terug gegrepen) heb ik ik even gezocht:

Meest actuele tekst luidt (bron: wetten.overheid.nl)
Artikel 55:
Aan boord van elk schip, met uitzondering van een open klein schip, waarop dit reglement van toepassing is, moeten een volledig bijgewerkt exemplaar van dit reglement en de meest recente uitgave van, of een volledig bijgewerkte zeekaart van het in artikel 1 genoemde gebied aanwezig zijn. Een volledig bijgewerkt exemplaar van dit reglement en een volledig bijgewerkt exemplaar van de zeekaart die via een elektronisch middel op ieder moment geraadpleegd kunnen worden, zijn eveneens toegestaan. Deze moeten op eerste aanvraag van een opsporingsambtenaar door deze kunnen worden ingezien.

Je moet dus de meest recente kaart aan boord hebben, dat is duidelijk.
Grote vraag is echter de uitleg die de wetgever aan "de zeekaart die via een elektronisch middel op ieder moment geraadpleegd kunnen worden" geeft.
Als ik dat letterlijk zou moeten interpreteren, kom ik op een digitale versie van de papieren kaart, ofwel een scan . . .

Dat is echter wat anders als een 'digitale kaart'.

Vergelijk het met een "digitale" foto die een scan is van een papieren en een foto gemaakt met een digitale camera.

Interessante materie . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor Pettevlet » 09 Mrt 2021, 22:48

Nee, het gaat hier om ECDIS systemen. Die zijn nu een aantal jaren verplicht voor de (grote)zeevaart -vandaar dat ze ook op de Westerschelde verplicht zijn- en voor de CVO schepen op de Rijn (en volgens mij ook op de Donau).
Er Is sprake van om naast de AIS verplichting voor de beroeps vaart ook Europa-breed de ECDIS verplicht te gaan instellen. Daar is ondermeer vanuit de bruine vloot bezwaar tegen aangetekend. Het is lastig te realiseren op schepen zonder stuurhut en prijzig bovendien.

Inmiddels is er voor de Europese landen sinds 2016 de verplichting om de grote vaarwegen als digitale kaart beschikbaar te maken, het vervolg daarop zal dan ook zijn de verplichting om die kaarten ook aan boord te kunnen raadplegen. Maar zover is het nog niet, behoudens voor de Rijnvaart.

Meer info over ECDIS: https://ccr-zkr.org/files/documents/ris/leafecdis2014_nl.pdf
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor jkos » 10 Mrt 2021, 08:59

Er zijn veel mensen die denken dat een app met daarop een zeekaart voldoende is, dat is niet zo.
Natuurlijk om als recreant lekker van A naar B te varen is dat meer dan voldoende, dat doe ik zelf ook.
Voor de professionele vaarweggebruiker gelden er echter andere regels;je komt dan al snel voor een ECDIS systeem in aanmerking
ECDIS staat voor Electronic Chart Display Systeem, een systeem wat regelmatig ge-update kan en moet worden.
Heb je dit niet aan boord dan zul je de bijgewerkte papieren versie aan boord moeten hebben als je op de Westerschelde vaart.
Afgelopen jaar zij er verschillende schepen, waaronder binnenvaartpassagiersschepen stilgelegd omdat omdat zij niet waren voorzien van bijgewerkte/ge-update zeekaarten.
Voor de recreatie vaart wordt nog wel eens een oogje dichtgeknepen, maar ook dit wordt steeds strenger gehandhaafd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor Popeye » 10 Mrt 2021, 10:14

R.C.Grootveld schreef:Altijd nieuwsgierig naar "de regels" (want als het er op aan komt, wordt daar vaak op terug gegrepen) heb ik ik even gezocht:

Meest actuele tekst luidt (bron: wetten.overheid.nl)
Artikel 55:
Aan boord van elk schip, met uitzondering van een open klein schip, waarop dit reglement van toepassing is, moeten een volledig bijgewerkt exemplaar van dit reglement en de meest recente uitgave van, of een volledig bijgewerkte zeekaart van het in artikel 1 genoemde gebied aanwezig zijn. Een volledig bijgewerkt exemplaar van dit reglement en een volledig bijgewerkt exemplaar van de zeekaart die via een elektronisch middel op ieder moment geraadpleegd kunnen worden, zijn eveneens toegestaan. Deze moeten op eerste aanvraag van een opsporingsambtenaar door deze kunnen worden ingezien.

Je moet dus de meest recente kaart aan boord hebben, dat is duidelijk.
Grote vraag is echter de uitleg die de wetgever aan "de zeekaart die via een elektronisch middel op ieder moment geraadpleegd kunnen worden" geeft.
Als ik dat letterlijk zou moeten interpreteren, kom ik op een digitale versie van de papieren kaart, ofwel een scan . . .

Dat is echter wat anders als een 'digitale kaart'.

Vergelijk het met een "digitale" foto die een scan is van een papieren en een foto gemaakt met een digitale camera.

Interessante materie . .


Wanneer je op de fiets links-of rechtsaf wilt slaan moet je ook je hand uitsteken! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor Popeye » 10 Mrt 2021, 10:17

En moet je uiteraard een deugdelijke bel op je fiets hebben!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor kajoe » 10 Mrt 2021, 10:56

de eis van zeekaarten ? heeft men wel bekeken wat als begrenzing aangegeven word ??.
van waar tot waar men daar aan moet voldoen ?dus als ik van Terneuzen naar Hansweert of Antwerpen ga heb ik ze nog nooit nodig gehad zelfs van Vlissingen naar Terneuzen of sloe haven niet .
toegegeven dat het wel makkelijk is om wat overzicht te houden de tonnetjes worden nog wel eens verlegt .
toch voeren wij altijd zonder naar de schaar van everingen voor bunkers dag en nacht .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Digitale kaarten versus papieren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Mrt 2021, 13:47

Popeye schreef:Wanneer je op de fiets links-of rechtsaf wilt slaan moet je ook je hand uitsteken!

Ja, en wat wil je daar nu mee zeggen?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten