voor zeevaart en dergelijke kan ik er best voor inkomen .,maar die hebben meestal verplicht een loods aan boord .
wij als kleine binnen en rijn vaart (inmiddels ook al over de tienduizend ton ) was dat niet nodig ,ervaring heet dat .
maar de latste jaren komen er steeds meer oostblokkers op de vaart die nog vrijwel nooit gevaren hebben en hun papieren in die landen kopen ,tel daarbij het grote drankverbruik bij en het gaat mis .
en als je dan een keertje de rijn afgezakt bent dan word groot tij water wel even anders .
onze zeg opleiding duurde meestal een langere tijd .matroos /stuurman zonder papieren /stuurman met en dan schipper ten minsterf als je geen foute stunten had uitgehaald .
in vroegere dagen weren er veel duitsers die zelfs een loods namen van de oranjesluizen naar de lemmer of naar kampen .
en dan dat gemier met kompassen en koersen meestal klopte er geen donder van de kompas afstelling dus was het gokken .
op zeeland ook proberen een kaart route te varen op kompas tja en dan even een tijdje fikse dwars stroom en je zat aan de grond of heel ver buiten de tonnen ,wat heerlijk was het met het alziend oog bleef je midden vaarwater en kon je vol door kachelen ,heerlijk .
er zat maar een maar in en dat was dat je niet altijd wist wat je buurman ging doen ,en niet iedereen had vroeger al een marifoon .
ik heb bij een baas gevaren op rijn passagiers schepen deze man wou toen geen radar op zijn schepen ,zijn devies was bij mist lekker blijven liggen kan er ook niets gebeuren wel jammer wand de meeste gingen op pad en wij dus niet klein probleempje was dat je moest proberen de tijd in te halen .