Over sluizen, bruggen en wachters

algemene discussies

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor quichot » 03 Dec 2020, 11:03

kajoe schreef: tja jachten ,deze moesten eens weten hoe het er vroeger op de maas toeging

En dan te bedenken dat jachten vóór de oorlog met voorrang werden geschut!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 03 Dec 2020, 11:55

kajoe schreef:deze marifoons hadden een bereik van tenminste 8/10 km op de hoogste stand dus ruim voldoende voor sluizen en bruggen maar ook voor het verkeer naar verkeersposten en schepen .
dar bij heb ik uiteraard nog een vaste instalatie aan boord . dus ik begrijp niet welke u bedoeld zijn dat dan door agentschap telecom goedgekeurd porto,s??.

Ik bedoel bijvoorbeeld de ICOM M33 en zelfs de hoogste stand, die op op zich ook vrij beperkt is, haalt niet altijd de sluis of brug bijvoorbeeld de sluizen op de Maas zodra je bij het blauwe bord bent. Ik heb een tijdje met een medeschipper vakantie gevaren en die riep dan via zijn Icommetje; Heb jij de sluis al, want ik hoor hem nog niet dus ik weet niet of hij mij hoort. Ik volgde dan al zeker een kilometer eerder op de vast marifoon de communicatie op het sluiskanaal. Die kleine handhelds liggen vaak op de console en er wordt tijdens de vaart ook niet echt op 10 uitgeluisterd zoals voorgeschreven is. Maar nogmaals het is beter dan niks zeker op de wat grotere vaarwegen, alleen de schippers die dit als primaire marifoon gebruiken doen er goed aan de handheld wat dichterbij te hebben en steeds op het juiste kanaal. Ik vind het ook jammer dat de voorschriften zo truttig zijn, je zou een dual-watch moeten kunnen doen op 10 en een sluiskanaal. Maar dual-watch mag niet....
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor aadbloem » 13 Dec 2020, 11:22

Het voorbeeld van hoe het niet moet, gele lamp uit en rood/groen voor een vrachtschipper maar het kleine spul vaart gewoon door. Zeilbootje klapt op remmingwerk en bijna ongeluk op 2min00
https://www.youtube.com/watch?v=jEFaGMwkcv4&list=WL
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 13 Dec 2020, 12:16

ik gebruik een icomic-m73 euro en heb daar nooit problemen mee ,gebruik meestal het middelste vermogen . mijn vaste staat altijd hoog .
en ja dual dan kan je niet gelijktijdig op een 2 kanalen uitluisteren en zenden daar om dat de grote vaart 2 marifoons moeten hebben sommigen zelfs 3 ,een reserve .
maar het is een kunst om goed te kunnen oordelen waar de beroeps het over hebben tja helaas heb ik zelf daar lang in gezeten dus ook de alternatieve kenmerken die zij soms gebruiken weet je zo ongeveer .
en dus praatje ook in schippers taal met hun en de kunstwerken .
soms hoor je jachten zich melden met een heel verhaal van hier ph3030 ........ en nog wat maar duidelijk de naam en wat voor een soort boot met ev lengte en breedte boot je niet veel vaak zeggen ze dat ze oor de sluis of brug komen maar niet aan welke zijde daarvan .
buiten dat hadden wij hier vak een melding van piet puk wil een opening van de brug tja bv op kan 22 daarvan stonden een brug of 4/5 op dat kanaal ,en sommige snugeren gebruikten dan het brugnummer wat op de anwb kaarten stond tja dat wisten wij weer niet wij werkte met namen en daardoor werd er wel eens op elkaar afgegeven .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Over sluizen, bruggen en wachters

Berichtdoor kajoe » 13 Dec 2020, 12:26

mooi filmpje en het gaat nog net goed ,als schipper sta e daar et een bek vol tanden en helaas alshet misgaat krijgt hij de schuld .
dit soort dingen is hier een paar keer gebeurd met als einde een hoop versplinterd polyester .
2 keer een groot schip dat op het laatste mommend nog een jacht probeerde te ontwijken en met een gang van rond 10 km het beton in denderde ,veroorzaker ach wij hebben even veel recht op het vaarwater ,
en dan dat zij van buiten het vaarwater er ineens in voeren die gasten denken dan van dat je even op de rem trapt en stil licht net als bij een klein bootje ,en echt een groot schip van 3200 ton leg je zo niet even stil ook al is het leeg .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten