echte watersporters

algemene discussies

Re: echte watersporters

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Sep 2020, 19:45

quichot schreef:Of pak dan de marifoon en roep '<naam boot>, Ik durf daar niet tussen, gaat u maar eerst'. Maar ja, ikke en de rest kan stikke.

Deze schipper deed z'n vlag wel eer aan Kan Niet Manoeuvreren Club :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: echte watersporters

Berichtdoor Marie Christina » 20 Sep 2020, 20:45

R.C.Grootveld schreef:Mijn tijd kost ook geld, want daar heb ik ook voor moeten werken . . . .
In dit soort situaties staat het argument van 'tijd is geld' dan ook op nummer één van de onzin top 10.

En als ik het héél zwart wit stel:
Vervoer per schip is de langzaamste modaliteit die er is, dus kennelijk is die tijd helemaal niet zo belangrijk.


Mee eens.
Oók een jachtenschipper kan haast hebben.
Je kan een tij moeten halen om nog naar Schier te kunnen, bijvoorbeeld.
Soit, een dagje later kan je weer, maar het is wel een dag van je vakantie en als je maar twee weken hebt (zoals veel mensen) is dat toch zonde.

Maar dat is nog te overzien.
Ik heb eens het verhaal gehoord dat er zo snel mogelijk een station gevonden moest worden omdat een familielid van één van de opvarenden in het ziekenhuis terecht gekomen was.
Toch lullig dat ze twee (!) schuttingen moesten wachten.
Mis je toch een paar treinen mee.

Oók een jachtje kan haast hebben.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: echte watersporters

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Sep 2020, 09:34

Ik verbaas me hoe weinig begrip hier kan worden opgebracht voor de beroepsvaart. Op deze manier wordt de leus "Varen doe je samen" nooit echt realiteit. :?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: echte watersporters

Berichtdoor quichot » 21 Sep 2020, 09:42

Het Sluizenfront schreef:Ik verbaas me hoe weinig begrip hier kan worden opgebracht voor de beroepsvaart. Op deze manier wordt de leus "Varen doe je samen" nooit echt realiteit. :?

Dat ben ik volstrekt niet met je eens. Echt nonsens, sorry. Er is onder recreanten juist heel veel begrip voor de beroepsvaart, maar er is verschil tussen begrip hebben en een beroep doen op redelijkheid.
Het kan niet zo zijn dat de deuren zo snel mogelijk dichtmoeten zodra meneer de beroepsschipper in de sluis ligt. Het hoort nu eenmaal bij het beroep van schipper dat die zich realiseert dat hij de vaarwegen deelt met recreanten. Wat je zegt: varen doe je samen. Schutten dus ook.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: echte watersporters

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Sep 2020, 10:04

Klinkt een beetje als "Wij van WC eend.."
Persoonlijk kan ik na 37 jaar sluizen schutten op plaatsen waar in het seizoen ook redelijk wat jachten komen, jouw mening helaas niet onderschrijven.
Maar, ik ben inmiddels een jaar weg en is er een hoop veranderd in die tijd ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: echte watersporters

Berichtdoor quichot » 21 Sep 2020, 10:38

Het Sluizenfront schreef:Klinkt een beetje als "Wij van WC eend.."

Heeft niets, maar dan ook niets met wc-eend te maken.
Schippers, noch sluispersoneel heeft te oordelen of te beschikken over de tijdsbesteding van recreanten. Nu niet, en 37 jaar geleden ook al niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: echte watersporters

Berichtdoor Marie Christina » 21 Sep 2020, 10:52

Bij dat 'Varen doen we Samen' kan ik mij helaas niet aan de indruk onttrekken dat het éénrichtingsverkeer is.
Ik volg de pagina op Facebook en heb daar ooit een discussie gehad met een schipper die uiteindelijk te kennen gaf dat hij met zijn duwbakken niet van plan was om ook maar iets te ondernemen om te voorkomen dat hij over me heen zou varen.
"Die schuine kop van mij schuift zo over je bootje heen en duwt je dan opzij.
En gebeurt dat niet dan is het een kwestie van op tijd de schroef uit zijn werk zetten.
Schade zal ik er niet van hebben."

Ik schrok me rot toen ik dat las.

Nu geldt die gedachte natuurlijk niet voor alle schippers.
Dat besef ik ook wel.
Maar het zorgt er wel voor dat ik het gevoel heb dat er onder de schippers vooral het idee heerst dat wij jachtenschippers maar alles hebben te doen om de doorvaart van beroepsschippers mogelijk te maken.

Dit is een invulling van mijzelf, hoor.
Dat weet ik.
Maar de titel "Varen doen we Samen" dekt de lading mijns inziens nou niet bepaald.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: echte watersporters

Berichtdoor quichot » 21 Sep 2020, 11:48

Marie Christina schreef: Maar het zorgt er wel voor dat ik het gevoel heb dat er onder de schippers vooral het idee heerst dat wij jachtenschippers maar alles hebben te doen om de doorvaart van beroepsschippers mogelijk te maken.

Welwillende schippers en sluiswachters niet te na gesproken uiteraard, want die zijn er gelukkig ook, is dit inderdaad de heersende mores.
Daardoor is het onder professionals, schippers en sluispersoneel, in de loop der jaren vanzelfsprekend geworden dat schutten voor schippers urgenter is dan voor recreanten, want die varen immers voor hun lol en hebben zeeën van tijd.

Daar valt wel wat bij aan te merken. Ten eerste die economische noodzaak: schippers varen voor hun brood. Ja? Dus? Niemand belet hen dat toch? Integendeel, ze krijgen in de regel -terecht- ruim baan van recreanten. En daarbij, stel ze zijn twee dagen onderweg met hun vracht, maken die vijf minuten per schutting dan zo'n verschil? En dat nog alleen in het seizoen? Dit nog los van het feit dat de bedrijfstak pleziervaart van minstens vergelijkbare economische betekenis is.

En Rob maakte daar nog een zinvolle opmerking over. Recreanten werken het hele jaar om vier weken vakantie te hebben. Dat is voor hen dus buitengewoon kostbare tijd. Komt jouw opmerking nog bij dat helemaal niet vaststaat dat recreanten altijd maar de tijd hebben. Tij halen bijvoorbeeld, of een brug voor spertijd.
Maar belangrijker nog, of een recreant de tijd heeft of niet, dat gaat een sluiswacht helemaal niks aan. Die moet gewoon schutten wat er voor de sluis ligt en wat er inpast. Dat is zijn werk.

Natuurlijk zal het altijd geven en nemen blijven, en formuleer ik het hier even heel strak, en gaat het in de meeste gevallen goed, maar ook de belichting vanuit onze kant van de zaak hoort bij 'varen doe je samen'.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: echte watersporters

Berichtdoor heuvels » 21 Sep 2020, 11:58

Maakt ook wel verschil hoe vaak een sluis draait. Soms volcontinu elk kwartier, soms moet je een uur wachten.
Passen en meten in een sluis kost ook veel tijd, vaak ben je sneller aan de beurt als de sluis draait voor hij echt vol is.
Meestal heb ik alle tijd en maak ik van de nood een deugd, bakkie doen of bammetje eten, maar het gebeurt ook wel dat ik een krap tijdschema heb en voor het donker ergens wil zijn.
Maar dat kleine bootje van mij past er meestal nog wel bij...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: echte watersporters

Berichtdoor quichot » 21 Sep 2020, 13:30

heuvels schreef: vaak ben je sneller aan de beurt als de sluis draait voor hij echt vol is.

Dat kan niet. Schutting missen is schutting missen. Je zult op z'n minst moeten wachten tot de andere kant weer is ingevaren. En indelen is voor ervaren sluispersoneel minutenwerk. Als de wil er is. Sluis Grave is in dat opzicht een voorbeeld van hoe het ook kan. Nog vóór het uitvaren van de tegenschutting, als het personeel dus even de tijd heeft, wordt per marifoon keurig netjes gezegd: dat schip eerste lengte bakboord, dat schip eerste lengte stuurboord enz., en dan achterin aan stuurboord die beide jachten. Dat is toch geen rocket science?
Ook goede ervaringen bij Klein Ternaaijen en de Roijersluis. Het kan best.

Wel onderstreept dit de noodzaak van een marifoon. Wie dat niet heeft kan ook niet aan dit spel meedoen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten