Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

algemene discussies

Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Beurstel » 28 Jun 2020, 23:46

Goedenavond,

Ik stelde mij enige tijd geleden voor en gaf aan dat we als jong gezin op zoek zijn naar een boot van minimaal 12 meter. Inmiddels wat weken, een vaarvakantie (huurboot) verder en weer wat meer nagedacht.

De gedachte die nu is ontstaan is de aanschaf van een nette kruiser/vlet van minimaal 10 meter en maximaal 14, welke wij op redelijk vaarbare afstand van een mooi vaargebied leggen om zelf te gebruiken maar zeker ook voor een groot deel van het jaar te verhuren. Voor de aanschaf denken wij aan een bedrag van € 20.000, maar een hele nette boot mag ook gerust een stuk meer kosten. Omdat de boot op meer dan 1,5 uur van ons huis komt te liggen, denken wij erover de overdrachten ervan uit te besteden aan een lokaal iemand en/of een soort huurbemiddelingsbedrijf.

Zoals gezegd, het is een gedachte. Ik vind het nou typisch iets wat je moet voorleggen aan mensen die er meer verstand van hebben, dus bij dezen :D

In het bijzonder vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met verhuur van de eigen boot, hoe rendabel dit is, aan welke extra kosten je moet denken i.v.m. verhuur (verzekeringen duurder?) of andere bijzondere (onderhouds-)kosten. En als er ervaring is of tips als het gaat om iemand inschakelen bij de overdracht (en inspectie) verneem ik dat ook graag.

Verder stuitte ik op deze pagina. Interessant, voor een stalen kruiser van 9,5 meter worden de jaarlijkse kosten (incl. onderhoud en brandstof) geschat op iets minder dan € 3000. Is dat enigszins reëel? Zie https://fireme.nl/2018/09/18/wat-kost-e ... eigenlijk/ Ik zie dat hier trouwens wel liggeld/havengeld is meegenomen, maar geen binnenstalling in de winter. Wat zouden daar de kosten van zijn?

En dan nog een vraag: wat als je bv. een wat oudere kruiser koopt en je laat deze moderniseren (bv. zonnepanelen, een wat frisser interieur, nieuwe ramen, ev. RVS-onderdelen); aan wat voor een kosten zou je dan ongeveer moeten denken? Helaas ontbreekt ons de tijd om al te veel zelf te doen, zeg ik er maar bij.

Nou, dat is een heleboel. Hopelijk komt er voor ons wat licht in de duisternis. Alvast mijn dank!
Beurstel
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 Mei 2020, 12:27
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor broekie » 29 Jun 2020, 07:38

Hallo, je stelt een hoop vragen waar moeilijk antwoord op te geven is.
Ze zijn te algemeen. Je kunt bv heel veel moderniseren op heel veel manieren aan een boot.
Een RVS stripje stelt niks voor, een goede elektrische installatie des te meer.

Ik denk verder dat je niets gaat verdienen als je alles uit wil besteden zoals onderhoud en overdrachten met een oude kruiser van € 20.000.
Ook onderhoud en moderniseren moet je verstand van hebben.
Welk onderhoud is op welk moment nodig? wat wil je moderniseren?
Werven voeren opdrachten uit tegen meestal hoge prijzen, hellingen, afspuiten, motoronderhoud, lakwerk en reparaties zijn op uurloon duur.
Een oudere boot kan een hoofdpijn dossier zijn. Zeker als je er zelf geen verstand van hebt en alles uitbesteed.

Verder moet de boot hufterproof zijn. Alles eenvoudig en storingsvrij gemaakt.
Anders ga je Nederland snel leren kennen als de boot ergens met panne ligt.

Van verzekeren van zoiets zal een ander forumlid je wel iets over kunnen vertellen.

Ik zou maar eens goed nadenken en kijken welke bedrijven verhuren en hoe.
Dan zal je snel van je idee af zijn denk ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Amersfow » 29 Jun 2020, 08:18

Goed verwoord. Als je alles moet laten doen zou ik er maar niet aan beginnen. En huurders krijgen alles kapot; en zijn in staat om als de watertank leeg is; hem te vullen met de dekwaspomp (echt gebeurt!) of netjes de dieseltank af te tanken met water! (ook gebeurt!). Met verhuur alleen te verzekeren bij Unigarant als particulier. Die werken nog met tussenpersonen. Ik heb er wel lol aan en doe het als hobby. Ik maak veel mensen blij (althans dat zegt men steeds). Mijn verhuursite; www.bestevaart.nl
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Hooveld960 » 29 Jun 2020, 10:41

Je zit te denken aan een boot met een aanschafprijs van 20.000 euro en vervolgens moderniseren, waarbij je denkt aan zonnepanelen, fris interieur, ramen, etc.
Mijn advies, voor dit alles, als je het laat doen, ben je misschien ook wel 20.000 euro kwijt, want er komen ongetwijfeld nog meer zaken om de hoek kijken.
Geef dan wat meer geld uit en kijk naar boten in de prijsklasse vanaf 35.000 tot pak 'm beet 50.000 euro.

Als je de boot gaat verhuren en je boot krijgt panne, moet je dat ook regelen voor je huurders. Hoe ga je dat doen? Als ik zelf in het hoogseizoen panne krijg is het voor mezelf al lastig om m'n boot snel gerepareerd te krijgen. In het ergste geval zul je voor je huurders zelf een andere boot moeten huren, bij langdurige uitval van je eigen boot, zodat zij kunnen doorvaren.

En wat dacht je van schade? Manouvreren is een kunst en niet iedereen kan dat en zeker mensen die een boot huren kunnen waarschijnlijk niet manouvreren. Ik vaar zelf nu drie jaar, maar ik heb nu ook alweer wat beschadigingen zitten aan mijn net geverfde schip. Plus dat je voor verhuur zeker een aparte en vooral duurder verzekering moet afsluiten.

Ik heb ook wel eens gedacht om mijn boot te verhuren een paar weken per jaar om zo wat van de kosten terug te verdienen, maar ben van dat idee afgestapt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Kwokko » 29 Jun 2020, 10:48

Beurstel schreef:..........aan wat voor een kosten zou je dan ongeveer moeten denken? Helaas ontbreekt ons de tijd om al te veel zelf te doen, zeg ik er maar bij.
Nou, dat is een heleboel. Hopelijk komt er voor ons wat licht in de duisternis. Alvast mijn dank!

Alles uitbesteden?
Dan moet er geld bij. Er is dan maar ééntje die iets verdient. En dat is degene die aan jou dat uurtarief doorberekend.
Maar er is nog een andere factor dat je vergeet.
Voor jezelf wil je een boot van 10 tot 14 meter lang.
Maar je vergeet ,of je die lengte nog wel kan verhuren.
Stel je hebt je keuze laten vallen op een schip van 13 meter.
Welk soort huurder spreek je daar mee aan?
Mij i.i.g. niet als ik zonder boot zou zitten.
Ik vaar liever met boten van 8 tot 9,50 meter met een doorvaarthoogte van max 2,40 m.
En wij kunnen ook met 5 mensen ruim slapen in onze boot van bijna 9 meter.
En mensen op pad sturen die weinig tot geen ervaring hebben met varen,en dan met een boot van 13m lang?
Effe een half lesuurtje , en dat was het dan?
Zorg er i.i.g. voor dat er een boegschroef en hekschroef op zit,want dan kunnen ze op een postzegel draaien bv.
Weet waar je aan begint.

By the way , mijn boot is niet te huur.
Schade varen kan ik zelf wel als dat moet. :lol:
Kwokko
 

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor redmiller » 29 Jun 2020, 10:55

Ik weet dat bijvoorbeeld Heech by de Mar biedt ook een koop met verhuur optie aan. Het gaat dan om platbodems, ook motorboot varianten. Het idee is niet dat je er rijk van gaat worden, maar dat het de kosten enigszins drukt van het in bezit van een boot. Daarnaast doen zij het onderhoud aan de boot. Het voordeel van zo’n concept is dat het bedrijf waar jij je boot in verhuur onderbrengt een naam hoog te houden heeft. Nadeel is dat je natuurlijk ver vooruit moet gaan aangeven wanneer jij van je schip gebruik wilt maken. Even een weekend weg omdat zulk mooi weer is, gaat dan minder makkelijk.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Beurstel » 29 Jun 2020, 11:14

Bedankt voor de inbreng in zoverre al, super!!

Goede tip van Kwokko wat betreft de lengte, inderdaad richten wij ons beter op een meter of 10 en is dat ook veel praktischer en goed hanteerbaar.

Verder neem ik de andere tips ook ter harte. Tuurlijk is schadevaren een reëel risico en een kostenpost, al zal dit via borg en huurcontract ook weer (deels) te ondervangen zijn. Hufterproof maken idem, al moet ik erbij zeggen dat de boten die wij gehuurd hebben stuk voor stuk ook niet bepaald State of the Art waren (hadden allemaal wel links en rechts hun gebreken) maar simpelweg wel voldeden. En waar je een huurbedrag voor betaalde dat (desondanks) niet mis was. Daar zit toch zeker een verdienmodel in, denk ik dan. Als dat niet zo was, zou immers niemand het doen (al dan niet particulier).

Of er geld bij moet als je alles uitbesteed incl. bemiddeling is juist wat wij ons afvragen. Dat kan wel gesteld worden, maar ik zou zoiets graag met iets meer cijfers zien. Daarom stuurde ik ook die link van die kerel die heeft berekend dat zijn jaarlijkse kosten van zijn 9,5 m kruiser iets minder dan € 3000 bedragen. Als je dat afzet tegen huurprijzen en eventuele meerkosten i.v.m. verhuur (geschat) kom je toch zelfs bij een behoudende schatting op een aardige winst uit, echter nogmaals, ik vraag mij af hoe reëel dat is. Schiet er maar op, zou ik zeggen. ;)

Pechservice en uitval van de boot is verder eveneens iets waar we goed over moeten nadenken inderdaad. Dat we niet altijd gebruik kunnen maken van de boot is verder geen probleem, wij gaan er ook graag op uit met onze caravan.

Wat betreft moderniseringskosten, het ging meer om een indicatie. Ik begrijp nu dat je bij een boot van € 20.000 voor modernisering makkelijk op nogmaals dat bedrag kunt rekenen. Misschien dan inderdaad wat hoger inzetten, ik zie ook dat je tussen de € 35.000 en € 50.000 in een andere categorie terechtkomt wat betreft onderhoud en algemene staat van de boot.
Beurstel
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 Mei 2020, 12:27
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Amersfow » 29 Jun 2020, 11:23

Of deze; een caravan op het water; https://www.leboat.nl/boten-te-koop Voor iedereen duidelijk dat het huurders betreffen dus de schippers gaan helpen of blijven uit de buurt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor redmiller » 29 Jun 2020, 16:51

Amersfow schreef:Of deze; een caravan op het water; https://www.leboat.nl/boten-te-koop Voor iedereen duidelijk dat het huurders betreffen dus de schippers gaan helpen of blijven uit de buurt.


Hahaha, dat werkt inderdaad wel zo ja. Of je zoekt een meter of honderd verderop een plekje, of je krijgt medelijden...
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Patrick55 » 29 Jun 2020, 17:32

Wat je ook even moet nagaan is of je in de jachthaven wel mag verhuren. Dit is bij ons alvast niet toegestaan. Teveel ongekende personen op de afgesloten stijger is de reden. Was reeds de argumentatie om een ligplaats op te zeggen. Staat natuurlijk wel in het havenreglement.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten