Hond aan boord

algemene discussies

Hond aan boord

Berichtdoor RuudM » 30 Mei 2020, 21:02

Sinds een paar maanden hebben wij een hondje. Alleen hebben wij geen ervaring met een hond aan boord.

Ik weet niet of er forum leden zijn met een hond. Misschien hebben jullie tips of aandachtspunten om om te gaan met een hond aan boord. Of gaat zoals het thuis gaat ook aan boord gewoon verder?

Ik hoor het graag.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Hond aan boord

Berichtdoor varg » 30 Mei 2020, 21:17

We varen al jaren met een hond en vroeger met 2 honden. Mijn advies; begin al vroeg met het wennen aan de loopplank, de vingersteiger, het rondje gangboord en keren in het gangboord. Verder is het simpel, de hond vindt het heerlijk om met zijn bazen de hele dag op een eigen territorium te zijn. Ook heeft het merendeel van de motorbootvaarders in Nederland een hond. De jachthavens zijn er aan gewend en wijzen je graag de leukste uitlaatplekken. Verder is een reddingsvestje erg handig...niet dat de hond niet kan zwemmen, maar je ziet hem eerder als hij overboord is gevallen (gebeurd altijd welk een keertje als ze jong zijn) en je hijst hem makkelijk weer aan dek met dat grote handvat op zijn rug. De hond vindt snel een eigen plek aan boord waar hij zich graag terugtrek. Als het warm wordt is een koelmat lekker (mat met een soort gel er in). Overigens: geen puts water over een hond gieten...ze worden bang van de puts en een hond moet je niet koelen op zijn rug, maar van onder af (poten en daarna de buik)
veel plezier met jullie pup. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hond aan boord

Berichtdoor Marie Christina » 30 Mei 2020, 21:54

Ons hondje zaliger deed niets liever dan op of bij de boot zijn.
Zelfs op de steiger liggen terwijl ik aan het klussen was was beter dan niet mee mogen.
Waarom?
Iedereen is bij elkaar en relaxed.
Rust en eenheid in de roedel: je kunt een hond niet gelukkiger krijgen.

Het was zelfs zo erg dat als ik een klus ging doen waar ik hem echt niet bij kon hebben ik tegen mijn Schipperse zei dat ik naar "dat drijvende object in de haven" ging.
Als ik het woord "boot" liet vallen stond meneer al bij de deur.

Eigenlijk heeft hij alles zo'n beetje zelf uitgezocht.
Behalve vanuit het gangboord in de bijboot springen.
Dat hebben we hem echt aan moeten leren.
Maar met lekkere worstjes in de bijboot en rustige aanmoedigingen ging dat ook vrij rap.
Daarna was hij er bijna niet meer uit te krijgen, zo leuk vond hij het.

Uiteraard is alles in het begin eng.
Of op zijn minst vreemd.
Gewoon rustig aan.
Geef hem tijd om te wennen aan het voor het eerst op de steiger te lopen.
Loop zelf langzaam voor hem uit en moedig hem met rustige stem aan.
In/ op de boot springen zal de eerste keer misschien ook niet erg elegant gaan, maar ook dat vinden ze heel snel uit.

Reddingsvestje is zeker op ruim water (grote meren bijvoorbeeld) zeker aan te bevelen.
En overweeg de aanschaf van hondenschoentjes.
Dat werd altijd zeer gewaardeerd door de buren als we dubbel gemeerd lagen en we met de hond aan de wal moesten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hond aan boord

Berichtdoor quichot » 31 Mei 2020, 08:35

Een aantal jaren voer de beagle van mijn dochter mee. Ging op zich prima. Op groot water moest hij een zwemvest aan.
Ankeren voor de nacht bleek een probleem, want hij hield z'n behoefte liever op dan dat hij die aan dek loosde. En ook de volgende dag was een geschikte aanlegplaats waar het dier kon worden uitgelaten nog niet een twee drie gevonden. Dus ankeren deden we niet meer zolang de hond aan boord was. Ook was het afgemeerd aan een hoge kade geen sinecure om de hond aan wal te krijgen. Opgetild worden leidde tot paniekerig spartelen en nagelkrassen, dus dan maar ophijsen aan een touw.
Met de scheepskat sloot hij een gewapende vrede, al moest ik ze 's nachts uitelkaar zetten. Niet omdat ze elkaar dan in de haren vlogen, maar omdat de hond maar twee tellen nodig had om al het kattevoer naar binnen te slaan.
En o ja, neem geen beagle. Schatten van dieren, echt, zit geen kwaad bij, maar ze doen precies wat ze in hun kop krijgen.
Althans deze!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hond aan boord

Berichtdoor elrenegado » 31 Mei 2020, 09:18

Wij hebben een Franse bulldog van nu bijna 7 jaar.
Ging van begin altijd direct mee, nooit geen problemen, beestje doet dr ding.
maar ik merk wel dat ze het op warme dagen elk jaar moeilijker krijgt (ligt aan het ras) dus willen we dr deze zomer als er 25+ voorspelt word wel elders onderbrengen.

verder ligt het ook aan je boot hoe gemakkelijk het hondje het vind.
een gangboord met opstaande rand lopen ze gemakkelijk er over dan een smalle zonder. maar dat is logisch.

en een zwemvestje of tuigje op de rug zeker handig om ze evt uit het water te vissen.
al heb ik dat nog nooit hoeven doen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hond aan boord

Berichtdoor RuudM » 31 Mei 2020, 11:00

Heren,

Bedankt voor de tips, deze is pas 5 maanden oud en nog niet aan boord geweest. Zwemvest is er wel voor De hond maar eigenlijk alleen maar om makkelijker uit het water te halen.

Het betreft hier een wat groot uitgevallen medium labradoodle. Welke door mijn vrouw goed getraind wordt. En loopt nu eigenlijk ook al los mee als hij wordt uitgelaten.

Hebben jullie ook loopplanken speciaal voor de hond, of tillen jullie hem/ haar op een beagle gaat natuurlijk wel wat makkelijker dan een hond van 25 kg
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Hond aan boord

Berichtdoor elrenegado » 31 Mei 2020, 12:27

ik heb geen loopplank,
ik moet sowieso tillen. want die van ons durft niet te springen.

maar zo'n loopplank kan zeker handig zijn, al zie ik veel honden die er niet op durven..
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hond aan boord

Berichtdoor Marie Christina » 31 Mei 2020, 12:41

Ook dat is te trainen.
Zeker bij een labradoodle.
Eerst plank op de grond en hem daar over leiden met brokjes.
Dan voor en achter een klosje eronder en zo steeds een stapje verder

Maar mijn hond vond het ook niet erg om gedragen te worden.
Pootje op de linker- en eentje op de rechterschouder en een arm onder zijn achterste, dan klauter je zo de boot op.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hond aan boord

Berichtdoor Boekanier » 01 Jun 2020, 08:38

Niets meer bij te voegen.. als je Facebook hebt dan is er een leuke pagina: Honden aan boord & rondom het water. Zitten wij ook bij.

Veel plezier met je hond aan boord 8-)
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Hond aan boord

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Jun 2020, 10:41

Hé, interessante info voor mij.
We krijgen over een week of drie ook "gezinsuitbreiding" waarvan het de bedoeling is dat hij overal met ons mee gaat.
Het is er een die evt. getild kan worden als het niet zelf lukt maar het is natuurlijk handig als hij de voorkomende obstakels zelf kan teckelen.
Mijn lief heeft zich al op de genoemde FB-pagina aangemeld, dus dat gaat ook goed komen.
Afbeelding
Om een idee te krijgen, het is een Silken Windsprite en wordt tussen de 12 en de 15kg. zwaar/groot.
Ik zie er naar uit :D
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten