Poep vraagje

algemene discussies

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Kwokko » 10 Mei 2020, 10:43

Roelof schreef:Echter bij een Nonolet kan ik mij voorstellen dat de urine moet worden opgevangen en afgegeven omdat de "hard- en software" eerst gezamenlijk in de opvangbak komen en daarna de urine weglekt naar een tank. De urine zal dus vervuild zijn door de ontlasting.

Ik vraag me af in hoeverre dit gebeurd.
Daar komt bij,dat het dan nog steeds urine is.
En in principe hoeven we daar ook niet over na te denken,want de wetgever is duidelijk.
De wet kent geen mitsen en maren.
De wet is duidelijk, "urine mag geloosd worden."
Gewoon doen,en niet verder nadenken.

En ik denk niet,dat we hier met voer moeten komen voor anderen,die ons niet welgevallig zouden kunnen zijn.
Er zijn denk ik al genoeg,die nu met de handen in het haar zitten,en denken , "hoe krijg ik in hemelsnaam zo'n toiletsysteem ingebouwd".
Want wees eerlijk,waarom mag een oud historisch schip van bv 22 meter waar tot max 50 personen op zitten,alles,maar dan ook alles zo de plomp in laten open,terwijl er genoeg, jou boot is ook niet de jongste, moet voldoen aan alle moderne regelgeving,waar maar 2 personen regulier op bivakkeren. Zo krom is de wet dus.
En auto van 25 jaar of ouder,is gevrijwaard van tax omdat het een antieke wagen is,een boot van de jaren 60 of 70 ,meer dan 50 jaar oud dus, moet voldoen aan de moderne eisen van na 2009.
Begrijp jij het? ik niet.
Voorbeeld:
De rondvaartboot van de fam Meter uit Akkrum(nepraderboot) ,kan in principe alle poep en pis zo de wateren rondom Eernewoude en Grouw in laten lopen,maar jij met je jachtje,waar 2 mensen op zitten,moet voorzien zijn van opvang mogelijkheden.
Ze varen beiden in hetzelfde gebied, jij misschien enkele dagen op dezelfde plek,zij regelmatig een rondtje,met feestende bierdrinkende en barbeque-ende mensen erop.

Maar goed,we gaan proberen om aan de letter van de wet te voldoen,niet meer en niet minder, in de hoop dat het beter wordt met de waterkwaliteit.
Maar ik heb mijn twijfels,zolang de grootste vervuilers niet worden aangepakt.
En het feit dat de HISWA dit aangezwengeld heeft,maakt wel duidelijk dat hun omzet tanende is ,en zij er weer een inkomstenbron bij hebben aangeboord.
Met dank aan de D66.
Kwokko
 

Re: Poep vraagje

Berichtdoor aatv » 10 Mei 2020, 10:44

Roelof, ik heb ook een hele tijd geleden is gekeken en me verdiept in een ecotoilet.
zoiets is makkelijk zelf te maken, zat voorbeeld op google, er is zelfs voor net 100
euries dacht ik een speciale zitting voor te koop die de urine gescheiden opvangt.
enige is dat je zittend moet plassen. stuk goedkoper dan die nonolet. en je kunt
de kakdoos zo groot maken en in de vorm die je wil. werkt gewoon met zaagsel
en voor de opslag en dosering hiervan zou je weer een gebruikte of nieuwe stortbak
kunnen gebruiken. gewoon inventief denken :D

https://www.offgridcentrum.nl/product/s ... wUEALw_wcB
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Mei 2020, 19:41

Roelof schreef:Bedankt, Interessant!
Zou je iets meer willen vertellen over de bedenkingen van deze wetenschapper? Kunnen gezondheidsrisico's ontstaan door een dergelijk toilet te gebruiken?

Als jij of één van je boordgenoten een bacteriële infectie oid hebt en zijn/haar uitwerpselen zitten in zo'n zak die je vervolgens gewoon in de vuilcontainer van de haven gooit, ontstaat er een potentieel gezondheidsrisico wat vele malen groter is (kans dat je de hele haven besmet) dan wanneer je de zaak gewoon over boord pompt (buiten de haven uiteraard).
Alleen is dat bij de beleidsmakers niet tussen de oren te krijgen. Ik ben absoluut niet tegen groene oplossingen en het sparen van het milieu, maar soms is het middel erger dan de kwaal.

Die camper toiletten is een ander verhaal, dat zijn in principe afgesloten units die je op de juiste plek direct in het riool loost, dat is wat anders als een zak bacteriën die lekker in de brandende zon in een container ligt te broeien.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Roelof » 10 Mei 2020, 20:12

Bedankt, idd stof tot nadenken, deze invalshoek had ik niet gezien!
Ik blijf puzzelen om uit te vinden wat de beste oplossing is mbt de regelgeving waar we tzt toch aan moeten voldoen.

Een gedachtegang waar ik al langer over nadenk: waarom zijn we met onze bootjes afhankelijk van zogenaamde "afzuiginstallaties"? Boten met een fecaliëntank en bijbehorende pomp om deze te legen zouden met een kleine aanpassing het vuile water zelf aan de wal kunnen pompen naar het systeem waar de sanitaire ruimtes in de haven op aangesloten zijn. Minimale aanpassing in het rioleringsysteem en aan boord van onze jachtjes zouden wonderen kunnen doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Marie Christina » 10 Mei 2020, 20:52

Maar is een afvalbak niet per definitie een bron van bacteriën?
Ik geloof best dat een zak met uitwerpselen een bacteriebron is.
Maar dat we daar de jachthaven mee gaan besmetten vind ik wat ver gezocht.
Níet onmogelijk. Ver gezocht.
Net zo ver gezocht als dat de jachthaven ziek gaat worden van al het andere afval dat in die bak ligt te rotten.

Of denk ik er te luchtig over?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Mei 2020, 14:01

Marie Christina schreef:Maar is een afvalbak niet per definitie een bron van bacteriën?
Ik geloof best dat een zak met uitwerpselen een bacteriebron is.
Maar dat we daar de jachthaven mee gaan besmetten vind ik wat ver gezocht.
Níet onmogelijk. Ver gezocht.
Net zo ver gezocht als dat de jachthaven ziek gaat worden van al het andere afval dat in die bak ligt te rotten.

Of denk ik er te luchtig over?

Gebaseerd op enige decennia kampeerervaring durf ik te stellen dat je er inderdaad toch iets te luchtig over denkt.
Jachthavens en campings zijn op dit vlak sowieso al risico objecten en ik heb dan ook enkele keren meegemaakt dat de halve camping in de rij stond bij de toiletten.

Is een afvalbak niet per definitie een bron van bacteriën? Zeker, maar je hebt bacteriën en bacteriën
De bacteriën die ontstaan bij het rottingsproces van regulier voedsel leveren toch wel wat ander risico op dan degene die diarree veroorzaken en jij in je zakje over de steiger draagt.

Het is net als een vliegtuig ongeluk: De kans is klein, maar als het gebeurt is de impact groot.

Laten we het risico niet groter maken dan nodig en vergeet dit soort prutsoplossingen (sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Roelof » 11 Mei 2020, 15:00

R.C.Grootveld schreef:--/--
Laten we het risico niet groter maken dan nodig en vergeet dit soort prutsoplossingen (sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor)


Duidelijke argumentatie maar komen dezelfde bacteriën ook niet in het water als een toilet inhoud overboord wordt gepompt? Zo'n beetje overal wordt gezwommen, dan kunnen zwemmers hier ook ziek van worden (wat ook wel gebeurd).
In elk geval is het wel iets om over na te denken bij de afvoer van restanten uit en droogtoilet.

Als je de wetgeving wilt volgen en niet afhankelijk wilt zijn van een jachthaven vallen volgende af:
- overboord pompen
- opslaan in een vuilwatertank.

Wie heeft nog een andere (bestaande) oplossing voor de afvoer van de menselijke stoelgang?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor aatv » 11 Mei 2020, 17:08

Roelof er zijn diverse sites over " off grid living" kijk daar eens misschien vind je er
een goede tip voor het afval.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2020, 00:06

Roelof schreef:Duidelijke argumentatie maar komen dezelfde bacteriën ook niet in het water als een toilet inhoud overboord wordt gepompt? Zo'n beetje overal wordt gezwommen, dan kunnen zwemmers hier ook ziek van worden (wat ook wel gebeurd).

Zeker, echter dan wordt de zaak natuurlijk wel direct aanzienlijk verdund, waardoor de concentratie aanzienlijk lager wordt.
Zeker als je dit op open water doet, waar in de praktijk niemand zwemt. Ik ga er vanuit, dat niemand zo onbeschoft is om de zaak in een haven te lozen.

Ik heb het niet voor een vuilwatertank uitgerekend, maar misschien is onderstaand iets relativerends:
Een aantal jaren geleden strandde er een tanker, geladen met zwavelzuur ergens in de buurt van de Loreley (D), met als gevolg een algehele stremming.
Iedereen in paniek, hulpdiensten massaal uitgerukt, nog net geen evacuatie, maar wel tanker er naast om de zaak over te pompen. Duur een paar dagen als ik het goed heb.
In de krant (ja een echte, in mijn ogen althans) een ingezonden stuk met een kille berekening:
Er komt op dit (toen dus) ca 9000 m3 per seconde naar beneden, zet gewoon die kraan van die tanker open en laat er 1000L per minuut uitlopen.
Is dat ding in een dag leeg en niemand die er iets van merkt, van 10m van het schip is de concentratie zodanig dat het niet eens meer te meten is.
Maar ja, in de ogen van groen denkers, natuurlijk niet bespreekbaar.

Iets vergelijkbaars geldt voor het lozen van je vuilwatertank ....

Alleen lijken beleidsmakers, die niets met bootjes hebben, dat niet te (willen) snappen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor broekie » 12 Mei 2020, 06:04

Duidelijk en logisch verhaal.
Daarbij merk ik op dat je beter per keer kan doorspoelen, dan in een keer een tank lozen.
Voordat het op de bodem is, hebben de vissen het al te pakken.
De middelen die we verzinnen zijn erger dan de kwaal.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten