Poep vraagje

algemene discussies

Poep vraagje

Berichtdoor Roelof » 07 Mei 2020, 11:07

Hallo allemaal,
Ik ben me aan het verdiepen om zwart water niet overboord te moeten pompen en ook niet afhankelijk te zijn van al of niet werkende afzuiginstallaties.
Ik kwam onderstaande droog toiletten tegen. Heeft iemand ervaring met dergelijke toiletten?

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8396291

Ik ben benieuwd.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2020, 11:25

Ik kijk even met je mee, Roelof.
We zijn feitelijk al over de streep: wij willen zo'n ding.
Naar ik begrepen heb op het www werkt het prima.
Je hoeft niet bang te zijn voor vieze luchtjes enzo.
Dat schijnt allemaal opgenomen te worden.

Wat ik me dan weer afvraag is hoe lang één "vulling" erover doet voor het vol is.
Ofwel: hoe vaak kan je kakken voor het tijd wordt om te verversen?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Roelof » 07 Mei 2020, 11:45

Hoi MC,

Er zijn verschillende droge toiletten, hoe snel ze vol zijn zal van het type afhangen. Zelf neig ik naar een Nonolet, eenvoudig en goedkoop in gebruik. De maritieme uitvoering is vol na ca 40 grote boodschappen, de urine gaat naar een 10 liter tankje. of kan afvloeien naar een vuilwatertank.
Nadeel is misschien dat er een (12V) ventilator op zit om geur af te voeren, deze zal permanent moeten draaien denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2020, 16:17

Die nanolet heeft mijn aandacht ook.
En dat fannetje kan een schakelaar tussen. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Kwokko » 07 Mei 2020, 23:02

Wij gaan een Nonolet inbouwen.
Waarom geen cactus toilet.
Dat zijn een soort van zakken waar een gelpoeder in zit ,dat de urine absorbeert.
Nergens voor nodig,want je mag urine gewoon overboord gooien.
Urine staat niet op de lijst van verboden,het gaat namelijk alleen om de faeces (poep) die niet overboord mag.
Kwokko
 

Re: Poep vraagje

Berichtdoor gewoonmich » 08 Mei 2020, 07:11

Ik kende deze nanolet nog niet. Maar het heeft nu wel mijn aandacht.

Ben alleen benieuwd of er al ervaringen op dit forum zijn met deze toilet. Vraag me af of deze echt zo reukloos is en hoe eenvoudig het werkt en te reinigen is.

We hebben nu een chemisch toilet en deze nanolet is toch flink duurder in aanschaf ten opzichte van een chemisch toilet. Dus even kopen om te testen doe je niet zo heel snel.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Marie Christina » 08 Mei 2020, 09:01

De urine zal wel overboord moeten bij ons.
We willen juist zo'n droog toilet omdat we geen tank kwijt kunnen, dus als ik nou de urine weer moet afvoeren naar een tank is het lood om oud ijzer.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor varg » 08 Mei 2020, 09:56

het www staat vol met verslagen...sommige echt heel leuk. Begin hier: https://www.youtube.com/watch?v=W4_ZWTNNf7M en mijn favoriete narrowboat kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=4qgHnfB5cFw succes Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Poep vraagje

Berichtdoor heuvels » 08 Mei 2020, 10:18

Uit het AD van een jaar geleden:

Booteigenaar moet poep straks eerst zuiveren, mag dan pas lozen

Eigenaren van de 150.000 plezierboten met toilet moeten vanaf deze zomer een zuiveringsinstallatie aan boord hebben als ze ontlasting willen lozen op het water. Anders zijn schippers verplicht hun toiletwater af te leveren bij een haven, op straffe van een boete bij dumping.

Edwin van der Aa 24-04-19, 07:01



Sinds 2009 is het al verboden om ongezuiverd toiletwater te lozen, maar deze regel wordt volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ‘op grote schaal’ overtreden. Terwijl er toch een boete van 160 euro op staat. ,,Lozing vindt via een afsluitklep onder het wateroppervlak plaats, en dus is dit vrijwel onzichtbaar en is het verbod nauwelijks te handhaven.’’



De lozingen in oppervlaktewater leveren een gezondheidsrisico op voor de mensen die daarin recreëren. Eigenaren van pleziervaartuigen krijgen daarom nu de mogelijkheid om in plaats van een opvangtank voor ontlasting een zuiveringsvoorziening in te bouwen. Het kostenplaatje: ongeveer 2500 euro per installatie.
Positief voor gezondheid zwemmers

Minister Van Nieuwenhuizen schrijft over haar besluit, dat medio 2019 moet ingaan: ,,Dit zal naar verwachting leiden tot een vermindering van lozingen van ongezuiverd toiletwater in oppervlaktewater, hetgeen weer positief is voor de gezondheid van degenen die in dat oppervlaktewater zwemmen.’’

Een woordvoerder van de HISWA laat weten dat de brancheorganisatie van de watersportindustrie al vanaf het lozingsverbod in 2009 vraagt om zelf zuiveren van vuil water toe te staan op pleziervaartuigen. De organisatie is dus blij met dit voorstel van het departement. ,,Wij delen alleen niet de conclusie dat er massaal wordt geloosd.’’

Ook constateert de HISWA dat zuiveringssystemen met de juiste normen nog ontwikkeld moeten worden. Het ministerie bevestigt: ,,Er zijn in Nederland nog geen zuiveringsinstallaties voor toiletwater aan boord van pleziervaartuigen op de markt verkrijgbaar, omdat er momenteel geen vraag vanuit de markt is.’’
Goedkeuring

Dat zal straks veranderen als zuivering aan boord is toegestaan, is de verwachting van Van Nieuwenhuizen. Fabrikanten zullen naar verwachting een bedrag van 40.000 tot 50.000 euro moeten neertellen om een type zuiveringsinstallatie gekeurd te krijgen.

Aan enkele leveranciers is voorgesteld dat zij hun zuiveringsinstallaties hierop onderzoeken. ,,Maar hieraan is nog geen gevolg gegeven’’, meldt het departement. ,,De indruk bestaat dat gewacht wordt op meer duidelijkheid over de eisen en inhoud van de regelgeving.’’ Dat pakket ligt er nu.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1084
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Poep vraagje

Berichtdoor Marie Christina » 08 Mei 2020, 16:30

Goeie dagschotel!
Ik heb die Nonolet even opgezocht.
Bijna 600 pietermannen!!

Da's duur kakken.
Als ik die aanschaf zit een vakantie er financieel zowat niet meer in en kunnen we gewoon thuis kakken.
(Hmm, ook een optie. Heb je ook geen Nonolet meer nodig.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten