Boekanier schreef:- Waarom staan (de meeste) polyester sportcruisers in de winter op de kant en liggen de stalen motorkruisers in het water?
Staal is wat robuuster dan poly; een deukje in een stalen boot lijkt me minder kritisch dan één in een poly
Boekanier schreef:- Wat is het verschil in onderhoud(skosten)?
Geen ervaring mee, maar ook staal vergt onderhoud, leeftijd speelt een rol, maar gevoelsmatig denk ik dat het niet zo veel uit zal maken.
Boekanier schreef:- Waarom zijn sportcruisers goedkoper in aanschaf dan motorkruisers en waarom zijn deze dan vaak ook luxer uitgevoerd en jonger?
Gebaseerd op eigen ervaring, geldt dat alleen voor 2e hands, bij nieuw geldt dat minder (maar ken de huidige markt niet).
Toen wij 15 jaar geleden op jacht gingen naar een (nieuwbouw) boot, hebben we beide takken bekeken en als je vergelijkbare schepen (grootte, uitrusting etc) vergeleek, maakte het allemaal niet zo veel uit.
Er bleven uiteindelijk 2 totaal verschillende kandidaten over: Een poly halfglijder en een stalen waterverplaatser van rond de 10m
Incl. de door ons gewenste accessoires/extra uitrusting (apparatuur, electra, water etc) zat er minder dan 10% prijsverschil in.
Bij de 2e hands viel hetgeen je stelt wel op:
Dat ze luxer (er van uitgaande dat wij voor 'luxe' ongeveer dezelfde definitie hanteren) zijn heeft te maken met dat ze vaak jonger zijn; tijden veranderen en daarmee de eisen die de eigenaren stelt.
Dat poly goedkoper is, heeft mijns inziens te maken met het feit dat er spake is van over aanbod.
En dàt heeft op zijn beurt en naar mijn gevoel te maken met het feit dat dit soort schepen vaak door een bepaald publiek en in een opwelling wordt gekocht zonder er eerst goed over na te denken.
Komen er pas later (= te laat) achter, dat hun boot niet geschikt is voor hun 90% vaargebied (wat moet je met een half glijder op de Jeltesloot?) of toch wat praktische onhebbelijkheden lijkt te hebben (bv het niet kunnen tanken van benzine aan het water). Ofwel: Veel mensen kopen een verkeerde boot omdat ze zich vooraf niet de juiste vragen stellen.
Ik zie het (niet alleen) hier en daar wel eens langskomen:
Post met "ik wil een boot kopen en dan gelijk over aantal PK's, aantal motoren etc beginnen) ipv zich eerst af te vragen: Wat wil ik eigenlijk met die boot gaan doen?