Havens waar je langer mag verblijven

algemene discussies

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Apr 2020, 20:38

Helemaal goed! Mijn "interpretatie" is daarbij overigens wel gestoeld op jurisprudentie gedurende meer dan 45 jaar beroepsmatige ervaring met deze materie.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor quichot » 24 Apr 2020, 09:32

Kennelijk wordt in paragraaf O, lid 1 en 2, het begrip 'woonadres' gedefinieerd.
Ik lees daarbij nog niks over wel en niet mogen, laat staan boetes.

In de jaren 80 en vroege jaren 90 woonde ons gezin de hele zomer aan boord. Van hemelvaartsdag tot zolang het in het najaar aardig weer was. Uiteraard hielden we onze huurwoning aan. De kinderen brachten we naar school, en mijn vrouw ging naar haar werk, en mijn werk kon ik deels aan boord doen.
Dit trok toen ook al de belangstelling van de gemeente waar het schip de maanden vóór en na onze vakantiereis lag afgemeerd. Het weiland waaraan wij lagen was van een boer die ons daartoe toestemming had gegeven.
Er werden geregeld brieven onder de deur geschoven met de meest dreigende wetteksten. Ons hing strenge handhaving boven het hoofd als we niet opkrasten. Zelfs de term ME viel.

Nu was mijn vriend secretaris van een advocaat. Die was zo aardig om mij kosteloos bij te staan. Hij schreef na iedere dreigbrieg een keurig kattebelletje terug, waarin stond dat de gemeente geen poot had om op te staan. Wij deden niks fout.
Na een tijdje gaf de gemeente het op. De boer kwam langs voor een bakkie. Hij had een mooi verhaal. De inspecteur van de gemeente was bij hem langsgeweest met een merkwaardig verzoek: 'Wij als gemeente kunnen niks doen om de Jonge Willem daar weg te krijgen, maar als jij nou 's met een hooivork die kant opgaat om ze weg te jagen!'
Wij verslikten ons in de koffie van het lachen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Apr 2020, 09:52

Een fraai verhaal! Hier blijkt uit dat handhaving voor de overheid moeilijk is. Maar laten we even serieus blijven. Of het "mag" moet in ons land zijn vastgelegd in het voor het gebied geldende bestemmingsplan. Naar mijn inschatting is dat niet het geval met het overgrote deel van de havens in het lijstje van Yep. Waarschijnlijk faciliteren zij wel de door hem beschreven fraude. De vraag is of we dat zouden moeten willen, ook op dit forum!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor bas » 24 Apr 2020, 10:37

Maar als je je huurhuis aanhoud dan blijft dat toch je briefadres cq hoofdverblijfplaats? Dan ben je toch in principe gewoon lang op vakantie?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Apr 2020, 11:19

Natuurlijk! Maar er zijn wel her en der regelingen die langdurig verblijf te water op dezelfde locatie beperken!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor Marie Christina » 24 Apr 2020, 12:34

Vraag me af hoe wereldreizigers dat dan doen.
Die hebben toch ook een postadres?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor quichot » 24 Apr 2020, 17:02

bas schreef:Maar als je je huurhuis aanhoud dan blijft dat toch je briefadres cq hoofdverblijfplaats? Dan ben je toch in principe gewoon lang op vakantie?

Precies!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor Kwokko » 24 Apr 2020, 17:53

bas schreef:Dan ben je toch in principe gewoon lang op vakantie?

Ik weet nog van vroeger,toen we met de gehele familie op vakantie gingen,dat je je moest inschrijven in de gemeente waar je dan tijdelijk verbleef,als het verblijf meer de 5 dagen zou duren.
Je werd dan ingeschreven als toerist,en dat koste dan enige guldens.
Of die verplichting nu nog geld,weet ik niet.
Niemand zal het doen denk ik.

Ik denk dat daarvoor later dan die toeristenbelasting voor in de plaats is gekomen.
Kwokko
 

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor bas » 24 Apr 2020, 18:16

Dat is toeristenbelasting tegenwoordig idd, zit in je lidgeld en zou de jachthaven af moeten dragen.

Maar volgens mij dwalen we iets af van de vraag van TS, ik kreeg in ieder geval niet de indruk dat daar het plan was om nog elders een hoofdverblijfplaats aan te houden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Havens waar je langer mag verblijven

Berichtdoor quichot » 25 Apr 2020, 10:06

Zoals zo vaak hoor je niks meer van nieuwe forumleden die alleen maar een account aanmaken omdat ze even met een probleempje zitten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten