Dekwaspomp

algemene discussies

Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 26 Mrt 2020, 18:53

Onze boot heeft geen dekwaspomp zodat als er geboend wordt, veelvuldig de puts over boord gaat.
Ik was me aan het bedenken of je wellicht met een eenvoudige dompelpomp die je dan even buitenboord hangt de functie van de dekwaspomp kunt overnemen.
Er hoeft geen spuitstraal uit te komen, als je maar een beetje water hebt om te spoelen.
Ik dacht aan zoiets
Zou dat geschikt zijn?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor PARO » 26 Mrt 2020, 19:26

Prima, zal wel een mooie straal geven.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Marie Christina » 26 Mrt 2020, 19:42

Ik heb er eentje van Gardena aangeschaft.
Gaat perfect.
Door de opvoerhoogte, bij mij toch een meter of 3, is het niet zo dat ik de verfbladders van het dek spuit, maar om lekker te boenen: helemaal prima.

Gezien de prijs twijfel ik een beetje aan de kwaliteit van deze.
Kon wel eens een Chinees zijn.
Dat was mijn eerste ook en toen ik hem een paar uur achter elkaar had laten draaien om boot en steiger te boenen was dat ook het laatst dat de pomp gedaan had.
En zo werd de daarop gekochte Gardena extra duur.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2020, 09:36

Om te spoelen gaat dat prima. Het geeft een gulle straal, maar met heel weinig druk. Dus losspuiten van vuil zit er niet in.
Helaas werkt dat niet of slecht tijdens het varen. Het langsstromende water verstoort op een of andere manier de aanzuiging.
En dat is jammer, want dat is nou net een mooi klusje op lange vaardagen met de vrouw aan het roer. Dus dan maar weer met het putsje. De lijn wel even borgen aan de pols, want de puts wordt als je vaart zomaar uit je handen gerukt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor aquanaut » 27 Mrt 2020, 09:56

Guido, ik snap je bezorgdheid m.b.t. het kwijtraken van de puts, een goede (rubber) puts kost namelijk flink geld. :D
Alleen het advies om hem aan je pols te binden.... ;)
Om te beginnen kun je beter kijken naar een goede "putstechniek".
Bij goed putsen komt de puts niet voorbij het punt waar jij aan dek staat en kan dus nooit uit je handen getrokken worden.
Je gooit de puts uit, parallel aan de as van het schip zo ver als het touw reikt, in de vaarrichting.
Je hebt nu de tijd vanaf het moment dat de puts te water gaat totdat dit punt weer op de hoogte is waar jij staat, dan moet je hem ophalen.
Hoe meer vaart je loopt des te korter die tijd is (of je moet het touw langer maken en verder vooruit gooien).
Ongeacht of de puts zich juist gevuld heeft haal je hem altijd op!
Het laten doorlopen van de puts om hem te vullen kan betekenen dat je een flinke ruk krijgt en de puts verliest.
Of ....als hij aan je pols zit en je zelf niet stabiel staat je van boord gerukt wordt.
Onze puts heeft een touw van ongeveer 2,5 meter, lekker dik met een aantal knopen zodat je hem lekker beet pakt.
Als mijn kinderen er toen ze klein waren mee aan het schrobben gingen verlengde ik de lijn met een sterk dun lijntje dat op de boot vast stond.
Het is wel een gebeurt dat dit lijntje ook de redding was als de punt varend overboord ging op de verkeerde manier. :lol:

Ik wordt altijd kriegel als ik mensen (of kinderen) met touw om hun pols of arm aan boord zie in sluizen of havens.
Ik heb jaren geleden van dichtbij mogen aanschouwen bij de Driewegsluis hoe een vrouw een kruiser niet kon houden en omdat de landvast om haar onderarm heen zat geslagen hier het vel en een gedeelte vlees vanaf "ritste" als de mais van een kolf.

Maar om op de pomp terug te komen, ik heb ook zo'n dompelpomp bij de Lidl gekocht, super ding en komt veel meer water uit als mijn dekwaspomp.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Mrt 2020, 10:25

Heren, bedankt voor de adviezen. Ik weet nu dat het er een geschikte pomp voor is. Ik zie wel dat de meeste pompen die worden aangeboden een vlotter hebben. Maakt dat de pomp niet onhandiger in het gebruik.
En om nu tijdens het varen te gaan boenen :( zo stel ik het mij niet voor maar dat kan straks anders uitpakken :?:
Ik ga in ieder geval shoppen voor een pomp 8-)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor bas » 27 Mrt 2020, 10:32

De vlotter samen het het snoer aan het touwtje waar de pomp aan hangt opbinden met tie-wraps o.i.d.
Als je hem echt alleen hiervoor gaat gebruiken zou je ook de vlotter nog door kunnen verbinden maar m.i. is het grote voordeel van een vlotterpomp dat hij op meerdere plekjes inzetbaar is en dan kan eventueel een vlotter wel weer handig zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor elrenegado » 27 Mrt 2020, 10:41

Ik had in de vorige boot ook een dekwaspomp met vast aansluiting onderin,
Nu heeft de boot geen enkele huiddoorvoer en wilde ik ook een dompelpomp ervoor inzetten.
Gewoon om te spoelen en wassen, geen hoge druk.

Hoeveel liter per minuut is dan een beetje gangbaar ? 3500, 4500, 5000, 6000 ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2020, 11:20

aquanaut schreef:Guido, ik snap je bezorgdheid m.b.t. het kwijtraken van de puts, een goede (rubber) puts kost namelijk flink geld. :D
Alleen het advies om hem aan je pols te binden.... ;)
Om te beginnen kun je beter kijken naar een goede "putstechniek".

Mark, ik begrijp je goede zorg, maar hier trap je me op het hart. Als ik iets tot in de finesses beheers is het wel putstechniek. Het borgen is pure voorzorg, die ik me kan veroorloven, juist omdat de puts mij niet zal verrassen.
En 2,5 meter is voor mij te kort. Ik moet er soms ook vanaf een hoge kade een voetbal (net zo groot als de puts zelf) mee uit het water slaan. Dat is putstechniek voor gevorderden.
Laatst gewijzigd door quichot op 27 Mrt 2020, 11:34, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2020, 11:30

elrenegado schreef: Hoeveel liter per minuut is dan een beetje gangbaar ? 3500, 4500, 5000, 6000 ?

Er zijn tientallen dompelpompen binnen de betaalbaarheidszone, met allemaal ronkende beloftes aangaande opbrengsten. Dus wat is gangbaar?
Belangrijker dan de capaciteit is de opvoerhoogte. Daar zou ik vooral op letten. Sta je boven op je stuurhuis kun je het met de meeste pompen wel vergeten.

En o ja, deel de opgegeven opvoerhoogte door twee, dat is een veilige en bovenal realistische benadering van de harde werkelijkheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten