Corona en varen

algemene discussies

Re: Corona en varen

Berichtdoor bas » 29 Mrt 2020, 15:37

Daar kun je als vereniging wel degelijk op worden aangesproken cq bekeurd. Je begaat weliswaar zelf de overtreding niet maar je handhaaft ook niet op je eigen regels. Wat dat betreft idem als geluidsoverlast o.i.d., daar wordt je 9 van de 10 keer als vereniging op aangesproken en dan is het aan het bestuur om dat verder te regelen. Doe je dat niet dan kan je nalatigheid verweten worden.

Wat dat betreft is het idem als met winkels.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor Yep » 29 Mrt 2020, 15:39

Dat zou zeker ook kunnen.
Alleen wel jammer dat een bestuur dan sec op safe gaat en geen vertrouwen heeft in haar leden.
Ik zou een ledenvergadering organiseren.
Anders weg seizoen want dit gaat nog wel een tijdje duren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2020, 15:53

bas schreef:Daar kun je als vereniging wel degelijk op worden aangesproken cq bekeurd

Nee, er wordt niet bekeurd op niet openbaar terrein. De politie/handhavers liggen ook niet voor het hek bij de jachthaven met verrekijkers om te controleren.
Het bestuur is verantwoordelijk en de jachthaven mag open blijven mits de havenmeester en bestuur toezicht houden. Iedereen mag klagen bij havenmeester/bestuur/handhaving vd gemeente waaarop de gemeente zou kunnen besluiten de jachthaven te sluiten. In je voorbeeld bij geluidsoverlast, dat overschrijdt een grens, is dan hoorbaar in de aangrenzende openbare ruimte cq bij buren zal de politie proberen te bemiddelen of op te treden. In je voorbeeld van winkels werkt het anders, doorgaans vraagt de ondernemer politie-assistentie en de politie neemt de dader mee waarna de ondernemer een aangifte doet.
Bij moord en doodslag in de winkel werkt het weer anders maar dan gaan we afdwalen.
aadbloem
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor Roelof » 29 Mrt 2020, 16:24

Yep schreef:Dat zou zeker ook kunnen.
Alleen wel jammer dat een bestuur dan sec op safe gaat en geen vertrouwen heeft in haar leden.
Ik zou een ledenvergadering organiseren.
Anders weg seizoen want dit gaat nog wel een tijdje duren.


Leden vergadering zou kunnen maar ik vermoed dat de tegenstellingen, ook gezien de vergrijzing in deze tak van sport, mogelijk hoog oplopen. Denk dat het daarom beter is om het bestuur te laten doen waarvoor ze zijn; in overleg met de plaatselijke autoriteiten gepaste maatregel nemen en (nogmaals) te benadrukken dat "common sence" mbt afstand houden ed belangrijk is, OOK tijdens de hobby uurtjes!!!

Bij de stalling in Wildervank gaat alles vooralsnog gewoon door maar je merkt dat "het praatje met de buurman" er niet meer is en iedereen afstand houdt, gezond verstand dus :D

Wat betreft het komende seizoen houdt ik mijn hart vast, het Covid 19 probleem gaat vermoedelijk nog wel een tijdje duren. Ik verwacht dat eigenlijk voor iedereen met en zonder boot de vakantie 2020 er heel anders uit gaat zien dan we gewend zijn / graag zouden willen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor Gruttepier » 29 Mrt 2020, 16:30

In het normale leven is er idd sprake van openbaar en niet openbaar en waar wel en niet gehandhaafd mag worden.

Helaas, en kennelijk dringt het bij sommigen nog steeds niet door, leven we momenteel niet in een normale tijd.
Het is bittere ernst dat er een pandemie gaande is die de gehele wereldeconomie grotendeels heeft stilgelegd en die het komende jaar enorm veel doden zal gaan eisen, vooral in landen die niet zo welvarend zijn als Europa (en kijk hoe moeilijk het hier al gaat)

De overheid geeft ons nog steeds ruimte om vrij te zijn mits we daar goed mee omgaan, velen zien dit als vrijbrief om gewoon hun ding te doen en adviezen in de wind te slaan. Want iedereen zal het virus kunnen overbrengen behalve jijzelf toch?

Noodverordening, zoek eens op die term en roep dan nog een keer dat je op een niet openbaar terrein niet bekeurd kan gaan worden.

In de 3 noordelijke provincieen is er nu een verbod op toilet, was en douche gebouwen vanuit de veiligheidsregio's, vanuit de overheid was er al een verbod op horeca. Hoezo kan er op een niet openbaar terrein dan niet bekeurd worden?

Emoties?
Nee bittere ernst maar kennelijk moeten sommigen eerst keihard de deksel op hun neus krijgen.
Gruttepier
 

Re: Corona en varen

Berichtdoor Brugwipper » 29 Mrt 2020, 16:40

Hoihallo allemaal,

Heb me speciaal geregistreerd om even mee te kunnen babbelen.

Even als eerste: Ik heb er als persoon alle begrip voor dat mensen juist nu extra graag en vaak zouden gaan varen. Lekker wel in isolatie, maar ook buiten.

Mag ik even licht schijnen op 1 van de redenen waarom varen nu wordt afgeraden?


Het heeft niets met jullie te maken. Op een schip zit je lekker op afstand en als je met verstand voorbereid (iets wat overigens heel veel mensen niet doen) hoef je maar heel weinig van boort.

Echter dit advies is niet ter bescherming van _jullie_ (of niet alleen maar) maar voor de sector om jullie heen. Bevoorrading, onderhoud en mn ook de kunstwerkbediening. Hoe drukker op mijn vaarweg, hoe meer collega's ik nodig heb, hoe meer ik op straat moet en hoe groter de kans op besmetting. Voor *mij*. Met een winterdienstregeling en bijpassend aanbod kunnen we met een magere bezetting werken; trekt heel Nederland te water, dan moeten wij meer piepels inzetten, inwerken, wachttijden laten oplopen (waarbij mensen samenklitten of je gewoon op komen zoeken om verhaal te halen), meer druk op de posten....

Dat is vanaf de andere kant de reden om mensen te ontmoedigen te gaan varen. Personeelsbescherming. Heel lief dat jullie roepen 'maar wij doen het verstandig' en echt ik geloof dat een hoop mensen dat doen - maar het maakt voor mij niet uit of ik 100 verstandige of 100 coronaophoestende jachten wegwerk.

Snappie?

En nee, het heeft niet met budget te maken - de inhuurbudgetten voor 2020 zijn allang rond en afgehamerd.


Goed. Dat dus. Ik wil er ook bij melden dat ik hier net zo van baal als jullie want ik vind een knetterdruk en dynamisch seizoen in mijn gebied juist heel fijn en leuk en ik keek er erg naar uit. Dus kom je toch, dan ben ik blij met je hoor!

...maar blijf toch liever maar een beetje thuis.


Goeie gezondheid voor iedereen gewenst!
Brugwipper
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 Mrt 2020, 16:28
ligplaats: zuid holland
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2020, 16:40

Gruttepier schreef:Nee bittere ernst maar kennelijk moeten sommigen eerst keihard de deksel op hun neus krijgen.

Onzin, iedereen doet zijn stinkende best om niet besmet te worden. Kom jij nog in de supermarkt Gruttepier?
Bij mij worden bijvoorbeeld de boodschappen bezorgd door de Appie, ik hoef niet naar de supermarkt, betaal vooraf de boodschappen staan voor deur.
Ik ga dagelijks op de fiets naar de boot, ik blijf op meer dan 10 meter afstand van vreemden en hou me aan de regels zoals vele schippers met mij.
Hoezo deksel op de neus krijgen? Hou toch op met dat vervelende gedram.

En @brugwipper: Duidelijk verhaal, we blijven gewoon in de box liggen en de honderden sloepjes in de omgeving gaan onder de brug door :D
aadbloem
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor broekie » 29 Mrt 2020, 16:55

@brugwipper. Prima verhaal. Maar wat heeft dat te maken met een jachthaven en verblijven op de boot?

Er was inderdaad ook een relaas over wel of niet varen. Jouw verhaal is daarbij wel van toepassing.
Is er bij jullie sprake van extra regels m.b.t. bediening? Of alleen een verlengde winterbediening?

Ik was van de week onderweg en stond bij iedere brug te wachten. De brug Oude Wetering en de Leimuiderbrug een paar maal.
Zo rustig was het niet op het water.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2542
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Corona en varen

Berichtdoor Gruttepier » 29 Mrt 2020, 17:09

Aadbloem, gedram?

Geweldig dat jij de boodschappen laat bezorgen, kan mooi een ander naar buiten voor jou met alle gevolgen van dien, en dan zeg je dat je het verhaal van brugwipper duidelijk is, je snapt er geen kloot van blijkt wel.

En je gaat dagelijks, ja je schrijft het zelf, dagelijks naar je boot terwijl het RIVM roept om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen naar buiten bij noodzaak.
Nou vertel welke noodzaak verdedigd jouw gang naar je boot elke dag, terwijl je anderen een primaire taak laat uitvoeren om boodschappen voor je te laten bezorgen.

En Aadbloem, ik val ver buiten de risicogroep maar weet dat 80% op dit forum 55+ is en dat jij gepensioneerd bent!
Ik maak me druk om lief en leed in jouw doelgroep en jij noemt mijn zorgen om deze doelgroep gedram....
Gruttepier
 

Re: Corona en varen

Berichtdoor broekie » 29 Mrt 2020, 17:26

In Groningen blijkt het altijd toch een beetje anders te werken dan in de rest van Nederland.
Er is hier meer discussie met Groningers geweest. Zelf vind ik ze wel amusant.
Ik zie de groeten uit Grun regelmatig weer voorbij komen.

Ze bakkeleien ook zo lekker met de Friezen. Was vorig jaar met de boot in Dokkum, Friesland, en daar proef je dat ook.
Zolang het netjes blijft en op plagerijen berust, prima.
Dus Gruttepier, houd het een beetje binnen de traditie, plagerijen en geen harde verwijten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2542
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten