Varen op de waddenzee

algemene discussies

Varen op de waddenzee

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Feb 2020, 13:36

Ik zou in de nabije toekomst wel eens vanuit Friesland de o versteek willen maken naar één van de waddeneilanden. Echter, omdat ik zelf geen kennis heb van getijden en zo zou ik dat willen doen met een groepje boten in konvooi en dan onder begeleiding van minimaal twee boten met deskundige schippers met veel ervaring op het wad.
Dus een reisje onder begeleiding. En voor iedereen, dus ook voor de begeleidende schepen, allemaal met gesloten beurs. Gewoon meedoen vanwege de gezelligheid. Het is een vaag idee. En natuurlijk met ideale weersomstandigheden.
Maar nu de vraag. Kan dit met een willekeurig motorjacht zoals ik heb (Hooveld 960GSAK). Of moet de boot aan speciale eisen voldoen? Zeewaardig bijvoorbeeld? Je gaat toch de zee op? Ik denk niet dat ik een zeewaardige boot heb eigenlijk. Wat is zeewaardig?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor heuvels » 16 Feb 2020, 14:33

Ik zou zeggen dat je boot betrouwbaar moet zijn: motor, oliepeil, koelwater, v-snaar etc. dus even een goede beurt van te voren.
Vooral je tank nokkievol gooien dan klotst het minder en heb je minder last van eventueel vuil in je tank.
Een marifoon is ook wel zo handig.
Denk ook wat zout water met je boot kan doen. Als je langer in het zoute water verblijft zou je speciale anodes moeten hebben.
En je boot heel goed afspoelen met zoet water zodra je weer terug bent.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor redmiller » 16 Feb 2020, 15:23

Tja, als kind voeren we met een Verhoef kruiser veel naar de wadden. Zelfs hebben we Helgoland aangedaan. Wadden heb ik zelf ook gedaan. Met mooi, rustig weer en ruim de tijd zo nodig verwaaid te kunnen liggen in West-Terschelling. Maarr... naar Helgoland zou ik nu met mijn Verhoef niet meer doen. Ook al is hij motorisch en technisch betrouwbaar.

Zeewaardig kun je met name op het zeilersforum veel info over vinden. Ervaring is natuurlijk het belangrijkst, maar die doe je niet op als je nooit gaat varen op het Wad. Je zou al eens van Kornwerderzand naar Harlingen kunnen varen om relatief veilig te voelen wat golven en stroming doen.

Lig je dan in Harlingen en ze geven een week stabiel en rustig weer op, dan kun je een oversteek naar de eilanden doen. Maar, maak er geen haastklus van!

Het blijft natuurlijk met zo'n bootje varen in een gebied waar hij niet voor bedoeld is.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor pascall » 16 Feb 2020, 15:31

Het alom bekende spreekwoord, een schip is zo zeewaardig als de schipper is.
In jou geval betreft het deels de schipper waar je mee het wad op wil gaan, als dit een kundig man is, is het geen enkel probleem om met jou boot het wad op te gaan, als alles maar in orden is.
Dat geld trouwens voor alle wateren, op het Prinses Magrietkanaal wil je uiteindelijk ook niet stilvallen.
Dan nog een restpuntje, wat is de grens van de schipper waar je mee het wad op vaart?
Als deze bij, B.v, windkracht 5 het pas naar zijn zin krijgt heb je goed kans dat je mede passagiers, of je zelf, vroegtijdig in het tapijt liggen te bijten.

Wij maken het ieder jaar weer mee, komen die van buiten, met dit weer, Jezus!?
En omgedraaid, komen jullie van buiten, met dit weer, jezus!?
Wat voor de een geweldig is kan voor een ander een drama zijn, dus geef duidelijk je grenzen aan van te voren, en hou een vinger aan de pols!

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 16 Feb 2020, 15:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Marie Christina » 16 Feb 2020, 15:31

Het is de hoogste tijd dat ik weer eens naar Schier ga, Jan.
Mijn Schierverslaving en jouw ambitie móet te combineren zijn.
Jouw bootje kan het makkelijk hebben tot 4-5 Bft.
(En daarboven wil je niet eens meer met jouw boot de Waddenzee op)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Oeverloos » 16 Feb 2020, 15:38

Beste Hooveld,

Je kunt prima met jouw schip naar de waddeneilanden varen.
Ik zou alleen met heel mooi weer varen, want het wad is paradijselijk met mooi weer, maar wat somber bij bedekt weer.
Dat heeft invloed op je beleving van de tocht en vooral van je bemanning.

Dus het uitvogelen van het weer is nummer een.

Wat je schip betreft zijn er een paar dingen die je eigenlijk moet doen om zelf ook te kunnen
genieten van je tocht.

Maak je dieseltank schoon.
Zorg voor een 10 micron groot voorfilter (bv Racor of Separ).
Neem reserve fijnfilters mee en leer jezelf deze te vervangen en de motor te ontluchten.
Check olie peil.
Check wierfilter.
Pas op de Pollendam.

Bij mooi weer is de golfhoogte te verwaarlozen, maar niet als je Urker viskotters ziet.

Iedereen is eens voor het eerst het wad op gegaan.
Mijn boot was toen in 1987 een polyesther boot van 8 meter met een Perkins 4108 50 pk en we gingen van Harlingen naar Vlieland met Noord West 6.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Steile leercurve. De boot was in haar element, maar de bemanning wat bleekjes.
Wel mooie aankomst in een overvolle Vlielander haven.

Als je een kachel hebt kun je ook in het voorseizoen gaan.
Vaar liever niet terug als het weer niet mooi is. Laat de boot liggen en ga met de pont. Als het weer beter is kun je ontspannen terug varen. En je hebt wat om naar uit te kijken.
Ja, je kunt naar Schiermonnikoog gaan, maar dan zit je verder je hele leven voor je uit te staren.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 16 Feb 2020, 16:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor pascall » 16 Feb 2020, 15:39

Marie Christina schreef:Het is de hoogste tijd dat ik weer eens naar Schier ga, Jan.
Mijn Schierverslaving en jouw ambitie móet te combineren zijn.
Jouw bootje kan het makkelijk hebben tot 4-5 Bft.
(En daarboven wil je niet eens meer met jouw boot de Waddenzee op)


Hoi Marie Christina,

Ik wil hier toch even op reageren, en jij weet wel wat ik bedoel.
Met 4 a 5 op het Wad, vol stroom tegen wind in moet je het verdomd goed weten, dan staat je dus letterlijk op je kop of je slingert je wezenloos.
En dat is net dat stukje kennis wat bepaalt, op je kop staan of een uur later vertrekken en een vlak zeetje.

Varen is tactiek!!!

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 16 Feb 2020, 16:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor pascall » 16 Feb 2020, 15:50

Doet mij trouwens nog even aan herinneren, 2017 op de Oosterschelde, aan hogerwal, windkracht noord/west 5, MEE STROOM, voor het zeetje weg!!!

Afbeelding

Als je hier een paar uur later bent en het tij is gekeerd, ik hoef het niet uit te leggen denk ik!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Marie Christina » 16 Feb 2020, 15:57

Ik heb ongeveer 110 x het stukje naar Schier gevaren, waarvan 98 keer met 4-5.
(Niet letterlijk nemen, ik gok. ;) )
Ik zeg niet dat het dan leuk is, ik zeg dat het kán.

En ik ben meer dan bereid alle ins en outs aan Jan uit te leggen, maar als ik dat hier allemaal ga uittikken kan ik net zo goed een boek schrijven.
En over Wadvaren zijn al meer dan genoeg boeken geschreven.

Dus Jan: we gaan elkaar wel ergens in de zomer ontmoeten en dan varen we samen naar Schier.
Net een mooi stukkie om kennis te maken met het verschijnsel Wadvaren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Feb 2020, 16:01

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik begrijp dus dat je dus eigenlijk met een gewone motorkruiser zoals ik heb het was over kan en mag steken?
Dus er zijn geen wettelijke beperkingen? Ik begrijp ook wel dat je boot er wel min of meer geschikt voor moet zijn en de bemanning ook.

Het is voor mij pas een plan op de langere termijn, misschien volgend jaar, maar dit jaar den ik nog niet.
Ik wil namelijk inderdaad m'n dieseltank voor zo'n reis echt helemaal schoon hebben. Dat is nog een klus op zich, want er zit geen mangat in, dat wil ik er in gaan maken, maaar dan wil ik de tank wel leeg hebben.
Verder natuurlijk een marifoon. En ik ga echt alleen maar als het mooi en stil weer is en de verwachting is dat het dat ook een dag of 5-7 blijft, zodat ik ook weer terug kan.

Mijn plan is om in konvooi te gaan (max 8 boten). En dan met minimaal 2 boten met een deskundige schipper als begeleiding.
Zijn er binnen deze groep al mensen die dat zouden zien zitten? Het begeleiden dan?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten