Bootje alleen nog voor elite

algemene discussies

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2019, 09:29

aquanaut schreef:
Het is heel simpel, een batterij is een (grote) hoeveelheid opgeslagen energie in een (kleine) houder, net als een gastank, of brandstoftank, als deze energie snel vrijkomt (wordt omgezet) kunnen er vervelende dingen gebeuren.

"Lithium ion" is een verzamelnaam net als "Lood/zuur" hier zijn tig verschillende uitvoeringen van.
En ja, er zijn versies die instabieler zijn als andere, vaak zijn de batterijen waar de energiedichtheid het grootst is ook het meest instabiel.
Voorbeelden hiervan zijn de accu's gebruikt in telefoons / laptops en het eerder besproken incident met de Boeing betrof ook batterijen met een zeer grote energie dichtheid.
Ook de accu's gebruikt in de meeste elektrische auto's behoren tot de groep die potentieel gevaarlijker is, voornamelijk omdat de batterij naast energie ook "zuurstof" opgeslagen heeft.
Bij bijvoorbeeld brand houdt dit type batterij zelf de brand in stand omdat het wegnemen van de zuurstof geen oplossing is.


Aquanaut


En zo leren we nog wat!
Bedankt voor de info, dit ga ik verwerken in mijn brandweercursus voor de school.
In de sectie "elektriciteitsbranden bestaan niet meer".
(Maar er is nog steeds een hoop om rekening mee te houden.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Mei 2019, 12:45

Marie Christina schreef:Bedankt voor de info, dit ga ik verwerken in mijn brandweercursus voor de school.
In de sectie "elektriciteitsbranden bestaan niet meer".
(Maar er is nog steeds een hoop om rekening mee te houden.)

Dit kan wel eens handig zijn Menno, nu steeds meer schepen,vooral in de binnenvaart ,op stroom gaan varen.
O.a. de Sendo Liner van Sendo Shipping is daar een voorbeeld van.
Deze containerschip vaart tussen de Maasvlakte en Westerbroek met containers i.o.v. MCS Logistics.
Dit schip is uitgerust met een hele serie accu's en voorin staan 2 Volvo Penta 16liter motoren die ieders een aggregaat aan drijven voor het opwekken van stroom. Er kan 3 uur op de accu's gevaren worden. In Westerbroek bij de terminal is een voorziening gemaakt,waar ze opgeladen kunnen worden. Op de Maasvlakte hebben ze daarvoor nog geen faciliteiten.
http://www.maritiemnederland.com/nieuws ... t/item3198
Noordvaarder
 

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Mei 2019, 14:15

Noordvaarder schreef:Dit kan wel eens handig zijn Menno, nu steeds meer schepen,vooral in de binnenvaart ,op stroom gaan varen.

Net als bussen: Ik geloof dat zo langzamerhand 90% van het Sternet rond Schiphol E-Bussen zijn.
Op de langere stops gaan ze onder de draad om bijgeladen te worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor aquanaut » 07 Mei 2019, 16:20

R.C.Grootveld schreef:Net als bussen: Ik geloof dat zo langzamerhand 90% van het Sternet rond Schiphol E-Bussen zijn.
Op de langere stops gaan ze onder de draad om bijgeladen te worden.

idem dito voor alle stadsbussen in Venlo en Dordrecht:

https://www.ad.nl/auto/dordrecht-tweede-stad-met-uitsluitend-elektrische-bussen~a3aaa03e/

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor kajoe » 07 Mei 2019, 17:32

tja hier komen ook op Electra varen de schepen langs en ja voorheen noemde wij het diesel elektrisch ,in het mooie praatje vergeten ze dat er even bij te zeggen ,zie je het al voor je een dozen boot of tanker van Rotterdam naar Mannheim puur op stroom ,dan moet hij een iedere 2/4 uur aan de laadpaal of zouden ze dan zoiets verzinnen els de trolleybussen of trams met een boven leiding ???.
kajoe
 
Berichten: 1375
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2019, 17:57

Ik heb het er al in verwerkt.
Al speurend naar info, filmpjes en informatie op het www stuitte ik op de F-500 blusser.
Volgens de fabrikant de enige blusser die werkt op lithium accu's.
Uiteraard beweert hij dat, maar ik heb hem toch maar een mailtje gestuurd met het verzoek om meer info.

Ben wel benieuwd waarom je een lithium batterij niet kan blussen met poeder of water of dmv afdekken, maar wel met hun (schuim) blusser.
Terwijl schuim toch een mengsel met water is dat afdekt. :?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mei 2019, 18:44

Menno wel mooi een brandblusser die op een batterij werkt :D :D
Gr Renë ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor bas » 07 Mei 2019, 18:54

Bedankt voor de info, dit ga ik verwerken in mijn brandweercursus voor de school.
In de sectie "elektriciteitsbranden bestaan niet meer".


Vallen "accubranden" niet onder de metaalbranden?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2019, 20:01

Ja, inderdaad.
Daarom bestaat de E (elektriciteit) klasse ook niet meer.
Elektriciteit brandt niet.
Het materiaal in de buurt van de elektriciteit brandt.
Dus zal een accu een metaalbrand worden.

En zeker een metaal dat eindigt op "um" (aluminium, magnesium en dus ook lithium) is berucht vanwege het feit dat hij zo verschrikkelijk heet brandt.
Daardoor zijn ze zeer moeilijk te blussen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bootje alleen nog voor elite

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2019, 20:02

Klaver vier schreef:Menno wel mooi een brandblusser die op een batterij werkt :D :D
Gr Renë ( klaver vier)

Hoe bedoel je, René?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten