Pagina 6 van 11

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2019, 13:14
door Marie Christina
R.C.Grootveld schreef:
Tja ....
Als ik zo her en der op het web zie/lees wat sommige 'professionals' durven te beweren (vliegers die beweren dat de aarde plat is bv) heb ik genoeg reden om dat soort uitspraken met een korrel zout te nemen en alleen op m'n eigen (vak)kennis resp. gezond verstand (wis/natuurkunde) te vertrouwen. En tussen het beladen van een vliegtuig en een schip zit in principe (dwz loadplanning: Wat staat waar en waarom) niet zoveel verschil .....

Als we gaan twijfelen aan de woorden van mensen wiens werk het is...
Ik ga er vanuit dat de man weet waar hij over praat.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2019, 23:14
door Roelof
@ R.C. Grootveld
Marie Christina schreef:Tja, ik heb het van een 1e stuurman bij Royal P&O Nedlloyd. Zal er toch wel iets van waar zijn denk ik.


Quote R.C. Grootveld:
Tja ....
Als ik zo her en der op het web zie/lees wat sommige 'professionals' durven te beweren (vliegers die beweren dat de aarde plat is bv) heb ik genoeg reden om dat soort uitspraken met een korrel zout te nemen en alleen op m'n eigen (vak)kennis resp. gezond verstand (wis/natuurkunde) te vertrouwen. En tussen het beladen van een vliegtuig en een schip zit in principe (dwz loadplanning: Wat staat waar en waarom) niet zoveel verschil .....[/quote]

Het WWW is in deze niet echt bepalend......
Als dit het niveau zou zijn van de gezachtsvoerders welke ons dagelijks rond de wereld vliegen zou het diep treurig zijn!

Enerzijds beroep je je op wis- en natuurkundige wetten maar als een uitleg van een terzake kundige wetenschapper niet begrepen wordt beroep je jezelf op "eigen gevoel / eigen inzicht / eigen interpretatie"
viewtopic.php?f=4&t=3596&start=10&hilit=berge+sthal

In bovenstaande trek je de uitleg van een specialist van Marin Wageningen, mbt de inwerking van stroming tov. de schroef in twijfel houdt je alsnog vast aan jouw eigen idee van een "bak met water" waar je in vaart.

In dit "container" topic kom je met met vergelijkingen welke nergens op slaan omdat je het gelezen hebt op het web (een piloot welke volhoud dat de aarde plat is zal zijn examen nooit behalen, hij zal de koers berekeningen niet kunnen maken !!!). Een zwak argument om een terzake kundige en beroepsmatige ervaringsdeskundige de grond in te boren, gebaseerd op jouw persoonlijke gevoel omdat je iets gelezen hebt op het Internet...!!!
Een dergelijke vergelijking is een gevoelskwestie van jou kant, zeker niet gebaseerd op kennis of wis- natuurkunde.

Groet,
Roelof

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 12:27
door R.C.Grootveld
Zucht ... ben je nu opgelucht dat je me hebt kunnen afbranden?

Maar nu we het toch over 'gevoel' hebben:
Ik heb het gevoel dat begrijpelijk lezen (dwz: Lezen wat er staat en in de context, niet wat je wilt lezen) niet je sterkste punt is.
Maar, zoals gezegd, is slechts een gevoel.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 13:58
door Byl54
ter info: Diepgang van het bootje 12,80 meter marge tot zeebodem 20 meter ruim voldoende.Windrichting noordnoordwest 6, golfhoogte 6 meter en hoger. De echte oorzaak nog niet gevonden. Wordt tijd dat de experts eens hier kijken.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 14:42
door quichot
R.C.Grootveld schreef: Door het stampen en (vooral) rollen, komen er enorme krachten op de borgstangen en onderlinge verbindingen te staan.
En dan kan er wel eens een tussen zitten die het simpelweg begeeft en onstaat er een domino effect.


Dat een schip kan rollen en dat er dientengevolge grotere krachten op de koppelingen worden uitgeoefend dan bij kalme zee, daar hebben ze dan nog nooit aan gedacht bij een rederij? Kom nou!
Het zou niet moeten kunnen dat er eentje het 'simpelweg' begeeft. Onder verantwoord stuwen valt ook het periodiek checken van koppelingsmateriaal op bijvoorbeeld metaalmoeheid. Maarja, daar is geen tijd voor hè? Want het moet snel snel snel en bovendien kost dat geld.
En verder wat René terecht opmerkt: op meerdere plaatsen raakte de boel los. Tot zover het domino-effect.

R.C.Grootveld schreef:Heeft niets met fout stuwen te maken, maar gewoon met domme pech.

Hoezo domme pech als er bij de sterkteberekeningen geen rekening wordt gehouden met extreme, maar verre van ondenkbeeldige weersomstandigheden en zeegang.

Kom ik toch weer terug op die schaalvergroting: hoog, hoger, hoogst, tot het een keer fout gaat.
En dan is het vroeg genoeg om de transportraad de boel te laten uitzoeken. Toch? Kalf en put.

En inderdaad, het enige dat (wel ;) ) vaststaat is dat er bijna 300 boxen overboord zijn gelazerd. Dus is er ergens toch iets fout gegaan, denk ik dan.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 15:01
door quichot
bas schreef: Kan van alles zijn. Slingermoment/hoek overschreden? Keurig gecertificeerd sjormateriaal uit het verre oosten wat bij lange na de m.b.l. niet blijkt te halen? Containers waar geen fluit van de gewichten blijkt te kloppen? Gewoon vette pech door 1 zwakke schakel die het begeven heeft? Zeg het maar....kan van alles zijn wat niet noodzakelijkerwijs aan het stuwproces hoeft te liggen.

Nou ja ok, dat is dan een kwestie van definiëren. Ik vind gebrekkige contrôle van wat jij opsomt ook vallen onder stuwproces. Dat begint wat mij betreft al bij het ontwerpen van het stuwmateriaal, en bij de aanname dat je maar kunt blijven stapelen. Maar goed, daar kun je anders over denken.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 15:53
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Het zou niet moeten kunnen dat er eentje het 'simpelweg' begeeft.

Inderdaad: Het zou niet moeten kunnen ..... Maar dat is nog geen garantie dat het toch niet gebeurt. De Titanic zou ook onzinkbaar zijn .....

Dat iets "niet zou moeten kunnen" is geen garantie op dat het niet gebeurt.

Alles wordt berekend met een zekere risico analyse: Hoe groot is de kans dat en wat is dan de impact? 100% Zekerheid heb je nergens.
Niet op het water, niet op de weg, niet in de lucht, niet op het spoor, niet in het leven.
De enige zekerheid die je als mens hebt, is dat je eens dood gaat (hoewel sommigen daar ook weer een andere interpretatie aan geven).

Je stelling "Het zou niet moeten kunnen dat er eentje het 'simpelweg' begeeft" vind ik dan ook vrij kort door de bocht.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 15:55
door Marie Christina
Zojuist op het nieuws gehoord dat het onderzocht gaat worden door Raad voor de Scheepvaart.
(Of hoe dat tegenwoordig ook nog maar heet)

Ik vermoed dat een stuwadoorsbedrijf maar ook de officieren van het schip het een beetje warm gaan krijgen nu. :)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 16:43
door quichot
R.C.Grootveld schreef: Je stelling "Het zou niet moeten kunnen dat er eentje het 'simpelweg' begeeft" vind ik dan ook vrij kort door de bocht.

Niet zozeer bedoelt als stelling hoor! Dan had ik niet 'zou moeten' gezegd. Maar jouw 'simpelweg' vind ik dan weer net iets te.. eh.. simpel.

En het is nou ook weer geen ramp op de schaal van Exxon Valdez, maar daar gaat het bij mijn bedenking niet om. Ik zet vraagtekens bij schaalvergroting. Ik denk dat die schepen op enig moment zo groot worden dat in feite niemand meer kan inschatten welke onvoorziene krachten er kunnen spelen. Ook dreigt relativering van de ernst bij incidenten: 300 van de 17000 containers, waar héb je het nou helemaal over. Nou, over 300 trucs met oplegger dus. En nu zijn er geen dooien gevallen, maar dat zou zomaar eens een gelukkig toeval kunnen zijn.

Je haalt de Titanic erbij. En dat illustreert eigenlijk wat ik bedoel. Schaalvergroting anno 1911. Niet in de eerste plaats omdat daar vraag naar was, maar puur omdat het kón. Althans, dat dácht men. The sky was the limit. Een soort industrieel optimisme, grenzend aan megalomanie. Nu is een schip van die grootte geen oceaanreus meer, maar toen was het nét voorbij het punt dat men met de technische kennis van toen nog kon bevroeden wat er mee mis kon gaan.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2019, 17:26
door bas

Zojuist op het nieuws gehoord dat het onderzocht gaat worden door Raad voor de Scheepvaart.
(Of hoe dat tegenwoordig ook nog maar heet)

Ik vermoed dat een stuwadoorsbedrijf maar ook de officieren van het schip het een beetje warm gaan krijgen nu. :)

Dat valt nog te bezien.
Raad voor de scheepvaart is opgesplitst in de onderzoeksraad voor de veiligheid en het tuchtcollege voor de zeevaart. De ene onderzoekt de toedracht e.d. en doet aanbevelingen maar houd zich verder niet bezig met de schuldvraag. De tweede doet dat wel Maar enkel voor Nederlandse officieren en/Of Nederlandse vlag schepen.
Ik weet zo snel even niet onder welke vlag de Zoë vaart maar dat land is in eerste instantie degene die eventueel wat uit kan richten qua strafmaat.