(romp) snelheid

algemene discussies

(romp) snelheid

Berichtdoor Compass » 18 Sep 2014, 10:47

Hoi,
ik heb er al veel discussies over gevoerd maar elke keer hoor ik weer wat anders :?
Ons bootje met een lengte van 5.78 heeft een trimaran overlopend in catamaran romp,
diepgang is +/- 40 cm en het gewicht zit tussen de 850 en de 1000 kilo (heb ik mij laten vertellen),
dat we hem kochten zat er een 9.9 Yamaha four stroke achter en had de boot een snelheid van 9 á 10 km.
aangezien ik in bezit ben van een vaarbewijs vond ik eigenlijk wel dat ik dit ook moest benutten,
dus even gesnuffeld hier en daar en een 30 pk Yamaha Electric op de kop getikt.
Dus de 9.9 vervangen voor de 30 en gassen maar............................, Niet dus :shock: ???

De GPS snelheid die ik ook met de 9.9 had opgemeten kwam met de 30 pk niet verder dan 12 á 13 km :?
Als ik de rompsnelheid berekening der op loslaat dan zou ik ongeveer de 25 km/u moeten halen,
of heb ik die verkeerd berekend ?
Kan iemand mij uitleggen hoe of wat ?
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor broekie » 18 Sep 2014, 12:02

Zou de 9,9 pk 4-takt er maar weer aanhangen. Comfortabeler en goedkoper in gebruik.
De 30 heeft onvoldoende vermogen om je boot in plane te brengen zodat hij over de rompsnelheid komt.
Met 50 pk zou ik er in gaan geloven met een juiste schroef.

Je mag met een vaarbewijs sneller dan 20 op een paar plaatsen in de randstad en dan nog met vergunning.
Dus ik zou maar nadenken of je wel echt gebruik gaat maken van een grotere motor.
Als je vaargebied rond Woubrugge ligt kun je hard varen vergeten als je geen bekeuringen wil oplopen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Sep 2014, 12:06

Uh ..... Waarop baseer je je stelling dat 25kmh haalbaar zou moeten zijn?

Volgens mij is een tri/cat is essentie gewoon een waterverplaatser*, dus geldt gewoon de formule Vromp = Wortel(Lwater) * 4.49 (Bron: Wiki)
Uitgaande van Wl = 5.50 kom ik dan op een Vromp van 10.3 kmh, waarvoor je bij een dergelijke waterverplaatsing ca 7 Pk nodig hebt.
Dat je nu richting de 13 komt, is mijns inziens aan niets anders toe te schrijven dat je hem dmw overpower door de Vromp heen drukt.

Ik heb dan ook de indruk dat je vergeten bent de wortel te trekken, want zonder die wortel kom je inderdaad in de buurt van 25.....

* Als een Cat/Tri zich niet als een waterverplaatser gedraagt, gaat het hele rompsnelheidsgebeuren niet op en kom je op het terrein van de (half)glijder rompen en daar liggen de zaken anders, hoe weet ik niet.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor Compass » 18 Sep 2014, 12:25

@ broekie,
ik heb het misschien ff kort door de bocht neer gezet maar ik wil er echt geen speedboot van maken ;)
maar net ff dat beetje meer snelheid op sommige wateren, en dat dacht ik dus te bereiken met meer vermogen,
maar het feit van 20 pk meer en dan maar 2 á 3 km sneller, dat kan ik niet verwerken in die grijze massa van mij :D
dus denk ik er idd over om terug te stappen naar iets minder en zuiniger vermogen ;)

@ R.C.,
ik gaf het al aan, ik heb het waarschijnlijk verkeerd berekend :?

in ieder geval bedankt voor de reacties ;)
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Sep 2014, 13:04

The Dandy schreef:@ R.C.,
ik gaf het al aan, ik heb het waarschijnlijk verkeerd berekend :?

in ieder geval bedankt voor de reacties ;)

Graag gedaan, vermoedde al zo iets.

Meer Pk's als de op Pk = 4.5 * T gebaseerde waarde wordt bij een waterverplaatser in het algemeen als zinloos bestempeld.
Alleen om te voorkomen dat je vooral in het hoge toerenbereik werkt, zie je vaak nog de / 0.6 factor meegenomen worden.
Dit is ook meestal de waarde die werven als standaard voor nieuwbouw hanteren.
Vaar zelf met 11T, dus zou 50 Pk voldoende zijn, er staat echter 85 (af werf) in en dat zit iets boven de 50 / 0.6
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor Compass » 18 Sep 2014, 21:37

en zo leer je elke dag weer bij ;)
al snap ik niet helemaal wat je hebt neergezet R.C. :D
maar dat komt nog wel.
Vanmiddag weer iets achterhaald wat niet klopt op de boot,
de 30 pk is een langstaart en hangt dus te ver onder de onderkant van de boot,
eigenlijk hoort op de Dandy een kortstaart heb ik vernomen pphhhh......,
Maar we geven niet op, van de winter hoef ik mij in ieder geval niet te vervelen :roll:
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor Ronaldmuzie » 19 Sep 2014, 13:11

Als je het goed berekend zou de rompsnelheid bij die lengte rond de 11 km liggen zie whoopy.info bij de tab tools de ropsnelheid wordt voornamelijk bereikt door de lengte van je schip uitgezondert speedboaten die vliegen over het water
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor laserdevil » 19 Sep 2014, 14:31

Maar goed dat het theoretisch is.
Volgens mijn gps en hun berekening zou mijn boot 2x zo lang moeten zijn.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor Popeye » 19 Sep 2014, 16:20

Ronaldmuzie schreef:Als je het goed berekend zou de rompsnelheid bij die lengte rond de 11 km liggen zie whoopy.info bij de tab tools de ropsnelheid wordt voornamelijk bereikt door de lengte van je schip uitgezondert speedboaten die vliegen over het water


Het gaat om de lengte op de waterlijn, dat kan uiteraard afwijken van de lengte van de boot.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor Klaver vier » 19 Sep 2014, 16:27

Jack kan je mij precies vertellen hoe je die lengt van de waterlijn meet,en dan bedoel ik is dit rondom ,is dit van voor naar achter,of is dit van voor tot op de helft van de achterspiegel.
Ik heb dit wel eerder grvraagd, dan werd er gezegd dit is gewoon de lengte van de boot,maar dat denk ik niet
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten