(romp) snelheid

algemene discussies

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor henkvd » 22 Sep 2014, 18:31

Bij voldoende vermogen en een behoorlijke gewichts besparing zal hij echt wel gaan planeren, alleen waar je dat punt vindt ?

Planeren is een kwestie van ruim voldoende vermogen, maar nog veel meer hoe wordt het natte oppervlak zo klein mogelijk om te kunnen planeren, is 1 van beide voorwaardes niet aanwezig dan zal het nooit planeren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor Compass » 22 Sep 2014, 20:37

quichot schreef: Of hebben we het hier toch over een (half)glijder waarvan één van de V's overgaat in vlakke bodem?


dit dus ;) ik schat zo ongeveer dat de midden V maar 20/25 % is en de rest vlakke bodem.

voorzijde

Afbeelding

achterzijde

Afbeelding

p.s. dit zijn geen foto's van mij boot ;) maar wel hetzelfde model
m.v.g. Richard
One Life, Live it
Gebruikers-avatar
Compass
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 12:09
Woonplaats: Rijsenhout
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor gast » 22 Sep 2014, 20:47

Ha ik zie het probleem wel.

Je motor incl staart zit niet achter je boot maar een kwart naar binnen, bij volgas graaft je achterkant zich dieper in dan bij een normale spiegel waardoor je boot niet over zijn boeggolf gaat. Lijkt mij ook absoluut niet prettig varen in plané.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor aquanaut » 22 Sep 2014, 22:37

Het is op zich een snelle romp (slank)
Maar mist drijfvermogen achterin die grote "hap" tussen de rompen weegt wel mee maar geeft geen opwaartse.
Om hem over de hump heen te krijgen zul je achter "lift" moeten creëren.
Dat gaat met deze rompvorm niet lukken, anders dan met bruut geweld.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor MBBoten » 14 Okt 2014, 22:41

Dit is niet echt een reactie, maar meer een vraag geloof ik, maar het gaat wel over de rompsnelheid.

Mij is altijd geleerd dat je kan zien of een schip op rompsnelheid vaart (heb het over waterverplaatsers) als vanaf de boeggolf een golfdal naar achter loopt en het schip achter, ter hoogte van de spiegel/spitsgat ook gedragen wordt door haar eigen golf, vaar je precies op rompsnelheid, ga je harder, wordt de afstand tussen de eerste en tweede golf groter, deze komt achter de spiegel te liggen, het schip zakt daardoor achter weg (wordt immers niet meer gedragen door eigen golf) en je vaart letterlijk tegen een "berg" op, ga je nog meer gas geven wordt dit alleen maar erger. Dit kost natuurlijk veel vermogen en brandstof.

Is dit correct of klopt dit verhaal net zo erg als 2+2=6 ?

Vr. Gr.
MB Boten
MBBoten
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 13:01
ligplaats: Oude Wetering
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2014, 23:04

Eenvoudiger is te zien wanneer we boven de rompsnelheid uitkomen, zodra de hekgolf loskomt van de achterkant van de boot is er sprake van planeren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: (romp) snelheid

Berichtdoor quichot » 15 Okt 2014, 08:55

@MBBoten herhaalt mijn vraag, eerder in dit lijntje gesteld op 22 september: wat verstaan we precies onder het begrip 'rompsnelheid'.
We weten inmiddels wél hoe we het kunnen berekenen, de wortel uit LWL vermenigvuldigd met 4,5, we hebben het er vaak over, maar wat het is blijft vaag.
Volgens mij is er bij (half)glijders geen sprake van rompsnelheid, omdat zodra die zo'n beetje half beginnen te planeren, er heel andere krachten spelen. In extremo: een waterskieër die uit het water omhoog komt. Kan je daarvan zeggen dat die ski boven z'n rompsnelheid komt?
Volgens mij heeft rompsnelheid puur betrekking op waterverplaatsers.
Maar wat ís het?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten