Poll over varen na zonsondergang

algemene discussies

Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor Byl54 » 04 Aug 2014, 12:37

ter info.
Vandaag 4-8 gelezen in de telegraaf:
Nederlanders onverantwoord bezig op het water
Dit weekeinde kwamen twee mannen bij Vinkeveen om het leven toen hun sloep werd overvaren door een speedboot. Het aantal ongevallen in de recreatievaart is de afgelopen jaren verdubbeld. Komt dat doordat de politie te weinig controleert? U kunt hier uw mening toelichten.
Moeten er strengere maatregelen worden genomen om het aantal ongevallen op het water terug te dringen? U kunt hier voorbeelden van maatregelen geven.
Met daar naast een poll
Moet pleziervaart na zonsondergang verboden worden?
Aantal stemmen : 5335
Ja : 69%
Nee : 28%
Weet niet/geen mening : 3%
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor Blacktoppie » 04 Aug 2014, 14:58

Nee dat moet niet verboden worden.. overigens weet ik niet beter dat je na zons ondergang niet harder dan 20kmh mag...
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor gast » 04 Aug 2014, 16:28

De discussie hebben we eerder gehad.
Het is gewoon niet te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, de intensiviteit op het water is enorm toegenomen, vooral met mooi weer is er volop recreatie.
Dit soort ongelukken heeft niks met zonsondergang of met het hebben van een vaarbewijs te maken, dit is gewoon een roekeloze idioot geweest die het nodig vond onverlicht en met hoge snelheid over een recreatieplas te jakkeren (met of zonder alcohol).
Het topic op WUZ is gesteld aan de Telegraaflezers waarvan het overgrote deel helemaal niks met watersport te maken heeft maar wel een mening heeft zonder verder te kijken, gesteld in de waan van de dag en niet te rijmen met de werkelijkheid.
Ik zie hufters in het verkeer en hufters op het water maar het overgrote deel houdt zich aan de regels en die moeten niet de dupe worden door dit soort idioten.

Vorig jaar een discussie gehad op een ander forum met eoa idioot die dronken en op hoge snelheid op de vlucht was voor de politie, tussen de recranten door.
Diegene stelde, ach er is toch niet gebeurt dus het valt wel mee, nou deze keer hebben we door zo'n idioot 2 doden, 2 in shock en families verscheurt door verdriet.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor henkvd » 04 Aug 2014, 18:06

zwemmen in zee ook gelijk maar verbieden ?

Televaag polls kan je verder niet serieus noemen, doelgroep die daarmee bereikt wordt is niet representatief te noemen, geld voor alle televaag polls.
Controle is ruim aanwezig, sterker nog met de auto die jaarrond in gebruik is nog lang niet zo vaak gecontroleerd als die handvol uren per jaar op het water.
Zoals Blacktoppie al aanhaalde is snel varen bij duisternis en slechtzicht al niet toegestaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor Jan Huibers » 04 Aug 2014, 18:58

Een vaarverbod voor recreatievaart na zonsondergang is volkomen kolder natuurlijk.

Wat ik wel gevaarlijk vindt is wat ik vorige week zag: ik was tot laat en pikkedonker in de haven bezig, klaar op een gegeven moment, alles op slot enzo.... Sta ik langs de waterkant een sigaret te roken komt er ineens een pikzwart zodiac-achtig bootje langzaam voorbij varen met een electromotortje erachter... Even verder tegen het licht van een lantaarnpaal op de dijk aan de overkant zag ik dat hij aan het sleepvissen was (of hoe je dat ook noemt)
Ik dacht nog: als ik die tegen zou komen in een donkere bocht dan zou ik em vast voor zijn donder varen, domweg omdat ik hem totaal niet zou zien... Geen lichtje nothing nada noppes en met een jachtenradar zie je zoiets ook niet.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor vuuren1 » 04 Aug 2014, 20:51

Als we dat ook nog gaan verbieden kan onze koning zijn zojuist aangekochte speedboot als eerste weer in gaan leveren :D
Dan mogen we ook met de auto straks na zonsondergang niet meer rijden en is het einde volledig zoek.

Er zijn ook veel fietsers zonder licht, die bannen we dan ook maar en vieren de taxibedrijven feest, óf de kroegen hebben geen klanten meer. Doorhalen wat niet verlangt wordt..

Aan regeltjes en wetgeving hebben we helemaal niks zolang er geen handhaving is die dergelijke mensen aanpakt en weet te corrigeren.

Wat ik heb begrepen leek dit op een straatrace maar dan op het water.
Deelnemers daarvan mag je niet vergelijken met 'normale' watersporters.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor Marcel010 » 04 Aug 2014, 21:22

Nee zeker niet verbieden, maar wel beter handhaven op verlichting.
Wij hebben ook al eens in het donker teruggevaren toen we een paar studenten in een roeiboot met bbm tegenkwamen die vlak voor ons kruisde.
Ik stond zelf achter het roer en met een gangetje van 10km/h zag ik opeens die mafkeen op het laatste moment voor onze boot.
Volle bak achteruit en ik wist ze gelukkig te ontwijken.

Die heb ik wel even een reprimande gegeven.
Ik vind ook dat de regels voor een wie een vaarbewijs moet hebben veel strakker moet worden gesteld.
Alles wat gemotoriseerd is moet wat mij betreft een vaarbewijs hebben, ik heb er veel van geleerd.

Gisteren voor de sluis ook nog, lag een sloep voor ons te wachten en uit de sluis kwam een sloep en die kende elkaar.
Die gaan dus voor de ingang van de sluis langszij met elkaar liggen babbelen.
De boot achter hun kon er amper langs en ik had al los gemaakt en moest dus ook gaan manoeuvreren.

Is allemaal wel leuk in je 50K sloep met boegschroef en slechte champagne maar die mensen kopen wat mij betreft maar een stacaravan want die horen niet op het water thuis.
Ik moet opeens lopen stressen zonder boegschroef om hun niet te raken, en dan zijn ze nog verbaasd als ik ze eropaan spreek.

Sorry, moest dit ff kwijt :oops:
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Aug 2014, 16:23

Vaarverbod voor pleziervaart na zonsondergang?

Dus omdat er een paar idioten zich niet kunnen beheersen en 's avonds 'los gaan' omdat ze zich overdag aan teveel regels moeten houden (ref. NRC 05aug) zou ik (en de vele anderen die varen wel serieus) nemen er voor moeten zorgen dat ik voor donker 'thuis' ben? Dacht het niet!

Ik vaar met enige regelmaat in het donker en heb er geen enkel probleem mee; het grootste probleem zit hem in dit soort figuren en de in andere reacties genoemde types die het voor de rest verpesten.
Het soort met de gedachte dat op het water alles maar moet kunnen en regels niets meer zijn dan goed bedoelde richtlijnen voor anderen.
En dat soort types veroorzaken overdag even goed ellende.

Wat mij betreft dient er op dit vlak betere handhaving te komen en dient het al dan niet moeten hebben van een vaarbewijs afhankelijk te zijn van het vaarwater en niet van het soort schip.
Want of je nu met een roeibootje, een Optimist, een Bavaria 35 of 11 ton staal op het Margrietkanaal tussen de beroepsvaart zit maakt geen zak uit.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Aug 2014, 17:57

Dan zouden we dit soort plaatjes moeten missen dus?? Nooo way zeker!!

Afbeelding

Was gisteravond (dinsdagavond) op de Linge vanuit 1 van de sloepen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor JerryR » 06 Aug 2014, 18:57

Ik zeg laat de politie meer controleren zeker op snelle boten! gister avond lagen we voor anker heel de dag politie op het meer en zodra ze vertrokken waren 3 speedboten! waterskien waar 9km/h is toegestaan. Maar ook overdag, wij varen samen met een andere plezierschip de lek/neder-rijn op met 7/km/h en toen een waterscooter met 100 km/h tussen ons door (3 meter ruimte) daardoor gingen we iets uit elkaar en vervolgens knalt er een speedboot met 60 km/h er tussendoor. als ik had gedacht zal wat dichter of achter de ander gaan varen had hij niet meer om ons heen kunnen sturen. en had het een aardige klap geweest. Dat soort gasten voor het leven verbieden te varen en doe ook maar gelijk rijden dat zal niet veel beter zijn. En zo zijn er zat van die idioten.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten