Vooronderzoek naar aankoop andere boot

algemene discussies

Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor elrenegado » 29 Jul 2014, 16:32

Hoewel ik eerst grootse plannen hadden met de huidige boot (hermotorisering, boegschroef etc) heeft de vrouw tijdens het laatste weekendje weg eigenlijk uitgesproken dat ze meer ruimte wil.
Met name het achterdek vind ze te klein, en het bed van 140x210 mag ook groter (thuis zijn we 200x220 gewend, dus sja.... het is even anders ja)
Het achterdek kan je met 2 man op grote stoelen makkelijk zitten, komt er een 3de bij kan je de kont niet meer keren zeg maar.
Dus varen met 4 word wat lastig als je allen bij elkaar wil zitten.

Maargoed,
het is nog even wachten op de financiën, deze kunnen er over 2 maanden zijn, maar ook over 12.
Maar toch, ik zit alvast rond te kijken.

Eisen,
binnen en buiten besturing, met ruim achterdek (minimaal 4 personen makkelijk kunnen zitten, liefst 6)
OF
enkele besturing en complete cabriokap (denk aan een valk sport)

2 persoonsbed van minimaal 140x200 (liefst groter)
en elders nog minimaal 1, 1persoonsbed, liefst 2.

Minimale lengte 10 meter,
minimale breedte 3 meter

Boegschroef,
redelijke motor (geen oude indenor oid) liefst met gesloten koelsysteem ivm overwinteren in het water.

Stabiel, en geschikt voor de grote rivieren, maar ook de kleine wateren.

en nu de lastigste eis, maximale doorvaarthoogte 2.40 (liefst 2.39 dus aangezien sommige vaste bruggen 2.40 zijn)
Daarmee kan ik bv nog door amsterdam, of vanaf warmond via oegstgeest en rijnsburg naar katwijk varen.

Alle bovenstaande eisen staan vaak vermeld in advertenties, maar de doorvaarthoogte niet.
Wie weet welke schepen, al dan niet met het windscherm plat onder die 2.40 komen ?

owja.... budget 20 tot 40 duizend.

Modellen die mij erg aanspreken,
valk sport, proficiat, molenkruiser, valkkruiser, kokkruiser, merwedekruiser, altena, pedro.... en alles wat daar dus zo'n beetje op lijkt
Laatst gewijzigd door elrenegado op 29 Jul 2014, 21:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vooronderzoek naar nieuwe boot

Berichtdoor Jan Huibers » 29 Jul 2014, 19:59

Alles wat je wilt kan wel, al zijn er weinig schepen die met een werfgetimmerd interieur een bed hebben staan breder als 1.40.

En uit mijn hoofd weet ik wel dat als je een schip zoekt met de afmetingen die je zoekt EN een achterdek EN maximale doorvaarthoogte van 2,40 erg moeilijk wordt.

En een valk sport zou ik niet kopen, dat zeg ik je terwijl ik zelf een valkkruiser heb en nu nog 1 aan het kopen ben. Een valk sport heeft een net andere rompvorm waardoor die schommelt als een gek als je opstapt, zeker als je het vergelijkt met een 'gewone' valkkruiser

Als ik jou was ging ik voor iets met een ZEER recente motor en dan pas je dat bed zelf een keer aan ofzo en/of je laat je maximale doorvaarthoogte eis vallen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vooronderzoek naar nieuwe boot

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jul 2014, 21:01

Ik vind de naam van het topic wat misleidend: Vooronderzoek naar nieuwe boot.
Het is kennelijk een vooronderzoek naar een gebruikte boot en een beperkt butged.

Een breed bed is in die prijsklasse zeldzaam en zeker als 1.40m te smal is.
Tevens is een groot achterdek plus de geringe doorvaarthoogte lastig.

Een sloep past eigenlijk wel bij je wensen..
Die heeft een groot zonnedek, ofwel een groot bed en je kan er met 10-15 man mee weg. Tevens is de doorvaarthoogte erg laag.
Een kruiser met de gewenste opties zal je niet snel vinden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vooronderzoek naar nieuwe boot

Berichtdoor elrenegado » 29 Jul 2014, 21:07

Ok, voor ons is het een nieuwe (gebruikte) boot.
en beperkt budget is maar hoe je het bekijkt.
ik vind het een behoorlijk bedrag.

maar geen punt... titel is aangepast ;-)

Een aanpassing aan het bed is inderdaad goed zelf te doen.
Maar de ruimte moet er in ieder geval voor zijn.
Ik heb het in de huidige boot ook kunnen realiseren, en die is zelfs kleiner ( 9 meter ) bed slaapt nog beter dan thuis :-)
140 is gewoon minimaal, breder mag.

Maar de doorvaarthoogte is toch wel een belangrijk puntje.
Heel veel bruggen in mijn regio zijn 240 of 250.
Als een schip een windscherm heeft, en dus hoger is vind ik dat geen punt.
Dan maak ik hem neerklapbaar.
Er zullen toch wel schepen zijn die dan op 240 uitkomen ?

Dat van de valk sport wist ik niet.
Ik heb het altijd erg mooie scheepjes gevonden.
Jammer, want dat schommelen bij opstappen wil ik wel zo min mogelijk hebben bij de opvolger van de huidige, die ook redelijk schommelt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jul 2014, 21:52

Een mindere aanvangsstabiliteit geeft vaak juist een prima stabiliteit bij varen.
Mbt de Valk ken ik het niet en Valk heeft periodes gekend met meer naam als faam.

Je kunt het een hoop geld vinden maar voor een boot is dat niet zoveel en kan je het vergelijken met de aankoop van een oude auto van 2000-2500 euro.
Daar is ook niet veel keuze in en kunnen er kosten aan komen.

De huidige markt verkoopt weer beter tot 40.000 euro en dat blijven oudere boten.
Dan zijn je wensen toch een soort van dromen die best wel lastig in te vullen zijn voor dat geld.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor henkvd » 29 Jul 2014, 22:05

Als het seizoen is afgelopen eens door de jachthaven in Katwijk snuffelen, het meeste is hier op 2.40 aangekocht het rondje over Leiden wil je hier niet met de beperking van bv de Sandtlaan brug in Rijnsburg, draait in het weekend te weinig al is men bezig met jachthaven personeel het weekend gat kleiner te maken op Zaterdag.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor Jan Huibers » 29 Jul 2014, 23:09

Even een foto van het net geplukt van een valk sport:

Afbeelding

Hier zie je dat de boot vanaf de gangboorden naar beneden toe smaller wordt. De boot is dus lichtelijk topzwaar. En deze mindere stabiliteit verandert niet in een betere stabiliteit tijdens het varen helaas.

Ik ken mensen die de gekste dingen geprobeerd hebben dit te verbeteren... Niet gelukt....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor gast » 30 Jul 2014, 09:23

Een kleine zoektocht op marktplaats laat al leuke boten zien die vallen in het genoemde budget.
Ik vraag mij af wat hier op het forum dan het budget moet zijn als je niet beperkt wil zijn?
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor Amersfow » 30 Jul 2014, 10:47

De leuke beginnen bij 60-70 k. Ha, een Valk (3,85m breed WOW) zat rond de 100 kEur, nu misschien al rond de 70. Mijn droom, de Greenline 33 (19 km met 75 pk VW) zit nog steeds boven de 100 kEur :cry:
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vooronderzoek naar aankoop andere boot

Berichtdoor elrenegado » 30 Jul 2014, 12:44

eigenlijk is het budget iets hoger,
ik krijg namelijk ook nog wat euros voor m'n huidige boot terug natuurlijk..
Ik ga uit van 10 duizend.
althans, dat is wat wolfrat als inruil prijs aangaf op een boot van 29500.

@chea
Op marktplaats staat inderdaad genoeg enigszins interessante boten tussen de 20 en 45k.
Sommige met een redelijk recente motor, dat hoeft natuurlijk geen nieuwe te zijn he.
Maar ook geen oude indenor.
Een echt gereviseerde mercedes zou ik nog wel acceptabel kunnen vinden.
Aangezien ik inmiddels 2 om636jes heb gehad die niet gereviseerd waren en ook probleemloos waren.
ik vraag me dan ook af wat men hier op het forum een "normaal" budget vind, als 40duizend beperkt is.

en ja, mijn droom boot koop je niet onder de 150 duizend,
maar als ik dat kan betalen ga ik er ook op wonen, dus moet ik nog flink wat jaartjes wachten totdat ik niet meer hoef te werken.

@ jan huibers,
Dat model valk sport is inderdaad degene die mij aanspreekt, 11.70 lang
Zonde van die verbogen railing overigens.... maargoed.
Dat overhangen vanaf de waterlijn doet mijn huidge boot ook, en een boot mag ook best een beetje schommelen.
Maar we moeten er wel normaal met 2 personen op kunnen stappen tegelijk zonder dat je het idee hebt dat die kapseist.

@ hans vuuren,
De boot mag wat mij betreft best ouder zijn, als de techniek maar wat moderner is.
ik verwacht voor dat geld echt geen boot uit 2000 of nieuwer.
En aanpassing van stroomvoorziening vind ik geen probleem.
Ik ga alleen geen hermotorisering doen dan, vandaar dat ik een wat recentere motor wil.

Maargoed,
op marktplaats staat zat, maar bijna nergens staat een doorvaarthoogte bij.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten