Bericht door elrenegado » di 17 sep 2013, 09:02
Ik sta momenteel voor de volgende keuze.
In mijn haven kan ik kiezen uit 2 type ligplaatsen.
Het betreft een haven, in de kievitsbuurt van loosdrecht (scheendijk)
Deze heeft 2 mogelijkheden.
Optie 1, is een stuk doodlopende sloot van 10m breed en 1m diep, totale lengte sloot tot doorgaand vaarwater is 100 meter.
Ik kan daar een ligplaats krijgen op ongeveer 65 meter afstand van de doorgaande water, met andere woorden, het water waar mijn boot dan komt te liggen staat nagenoeg stil.
Optie 2, ligplaats in het doorgaande water (weersloot loosdrecht)
Dat doorgaande water is overigens een iets bredere sloot (weersloot) welke uitkomt bij een kleine sluis waar sloepjes en kleine boten door kunnen.
De andere kant mond uit op de trekgaten van de kievitsbuurt, en staat daardoor in verbinding met de plassen.
Hier zal het water wellicht licht stromen, en heb je ook wat scheepvaart.
optie 1 is uiteraard een stuk dichter bij de parkeerplaats, maar ook een kleine 100 euro duurder,
Nu hoor ik tegenstrijdige verhalen over wat beter is voor de boot (stalen kruiser)
De 1 zegt dat stilstaand water slechter is voor het staal, de ander zegt juist niet.
De boot blijft hier aankomende winter ook liggen, beide sloten waren afgelopen winter geheel dichtgevroren, de doodlopende als eerste.
Als er ijs ligt vind er geen scheepvaart plaats, risico van schade door upgeduwt ijs is er dus niet.
wat is wijsheid ? optie 1, of optie 2 ??