Betalende meevaarders !!

algemene discussies

Betalende meevaarders !!

Berichtdoor fransfit » 12 Jan 2014, 22:54

Bericht door fransfit » di 23 apr 2013, 12:23

Omdat ik af en toe de vraag krijg van dorpelingen of ik niet een dagtocht met ze wil varen, tegen een vergoeding, denk ik erover na en vraag me af hoe het met de aansprakelijkheid zit als er met één van die gasten wat gebeurd, een hand tussen de wal en het schip bv.
Wie heeft hier iets over te melden in brede zin, al of niet uit eigen ervaring.
Bedankt van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 22:54

Bericht door quichot » di 23 apr 2013, 13:36

Even los van die vergoeding is de schipper altijd verantwoordelijk voor letsel van zijn opvarenden, als dat letsel aantoonbaar voortkomt uit diens nalatigheid. Een roemrucht voorbeeld is de schade die een schipper heeft moeten vergoeden aan een insluiper die door een losliggend luik in het ruim viel.
Zelf heb ik ook wel tegen vergoedingen in natura (kistje wijn, dat werk) groepen rondgevaren en heb me daarbij nooit door bovenstaand spookbeeld gek laten maken. Wel vertelde ik voor afvaart kort waar de meevarenden op moesten letten: niet hollen door de gangboorden, bukken bij bruggen, handen/voeten binnenboord houden, dat soort dingen. Kinderen zonder zwemvest werden (en worden!) zonder pardon aan de wal gelaten.
Een 'tegemoetkoming in de kosten' ;) kan niet worden gezien als het afnemen van een dienst. Je bent daardoor geen beroepsschipper, noch wordt je boot daarmee een passagiersschip. M.a.w.: spreek dat tevoren duidelijk af met je gezelschap. Maar de grenslijn is vaag: zeg bijv. niet dat je het wel doet voor een tientje per persoon o.i.d., dat schept verwachtingen en suggereert verplichtingen.
O ja, het belangrijkste vergeet ik nog: zowel ik, als die groepen denken er nog steeds met veel plezier aan terug!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor MARC33 » 12 Jan 2014, 22:55

Bericht door MARC33 » wo 24 apr 2013, 11:20

Hoi Q,

In Belgie heb ik een document moeten ondertekenen dat ik niet voor derden( geregelde uitstappen ) zal varen .
Wij moeten een speciale verzekering afsluiten indien we betaald of niet betaald rondvaarten met onbekende uitvoeren.
in de Belgische vaarreglementen zijn er duidelijke richtlijnen die daarover spreken .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2014, 22:55

Bericht door pascall » wo 24 apr 2013, 20:43

Ik verhuur mijn boot aan een bedrijf, op dat moment word er dus beroepsmatig met gevaren.
Zodra er een tweede, in loondienst zijnde persoon mee vaart, is deze niet verzekert, dus heb ik daar een P@I verzekering voor afgesloten. 937euro.
Echter, vaart deze persoon als passagier mee, dan dekt de bootverzekering deze persoon.
Ik zou even informeren bij de verzekering.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 22:55

Bericht door quichot » do 25 apr 2013, 07:26

Pascal, bij het verhuren van je boot is er duidelijk sprake van zakelijk belang: er wordt geld mee verdiend. Striktgenomen moet je die verdiensten zelfs aangeven. Dat lijkt me in Fransfits geval niet aan de orde.
Marc33, is dat een overheidsdocument, of een clausule van je verzekeraar? Hoe dan ook, de vraag is: wat zijn derden? Stel je zoon is jarig en ter viering maak je een toertje met bevriende klasgenootjes, waarvan sommige ouders meegaan. Dat zou niet mogen? In dat geval zou ik me er niets van aantrekken. Het is een grijs gebied. Welke criteria bepalen op welk moment een clubje vrienden een groep 'derden' wordt? Kortom: vaar je met jouw voetbalclub of met een voetbalclub.
Maar los daarvan: als dat zo uitkomt, niet gelijk met geknepen billen kijken of het wel mag van bemoeiallige instanties. Of zoals wij in Amsterdam zeggen: van niet mogen zit de Weteringschans vol! :D

vertaling: Blijf vooral zelf nadenken, er mag zoveel niet. (Op de Weteringschans was het roemruchte huis van bewaring.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor Popeye » 12 Jan 2014, 22:55

Bericht door Popeye » do 25 apr 2013, 08:05

quichot schreef:
(Op de Weteringschans was het roemruchte huis van bewaring.)




Hoef ik daar gelukkig niet meer op te googlen. :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Jan 2014, 22:56

Bericht door Mopolcamper » do 25 apr 2013, 10:06

Voorzichtigheid lijkt me hier wel op z'n plaats. Er is immers sprake van betaling van een vergoeding voor het meevaren. Uiteindelijk zal in het geval van schade een rechter bepalen of er sprake is van een bedrijfsmatige activiteit en/of TS. dan aansprakelijk wordt gesteld. Informeer eens bij een verzekeraar wat de kosten zijn van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze zijn meestal omzetgerelateerd dus bij weining omzet minder premie en vaak ook nog met verrekening achteraf.
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor MARC33 » 12 Jan 2014, 22:56

Bericht door MARC33 » do 25 apr 2013, 10:57

Hoi Q,

In Belgie ben je verplicht om het " politievaareglement " aan boord te hebben :o .
Daar staan zeer veel richtlijnen in en door het reglement bij te hebben ben je verplicht het te kennen . :P
het gaat ook over de manier dat je uw schip laat registreren en kenbaar maken via naam en nummering .
Elk bootje vanaf ( denk ) 5 mr moet een plaatnummer( imatriculatienr) hebben .
Indien je tegen betaling mensen gaat vervoeren ( derden )" krijg"( moet ) je een andere nummer hebben waaruit men dirtect kan bepalen plezier of commercieel . :mrgreen:
VVW en VPF zijn 2 federaties ( nederlands ) die die richtlijnen in een" vademecum " gieten en schrijven .
Wanneer je je aansluit krijg je zo een pocket vademecum thuisgestuurd . inhoud : jachthaven info ,waterstanden ,getijden ,reglementeringen,sluisbedieningen enzo .
Kan zijn ( ben dus niet zeker ) dat die digitaal binnen te halen is .
Moest ik hier iets meer info over vinden stuur ik het u door . :roll:
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 22:56

Bericht door quichot » do 25 apr 2013, 11:52

Marc33, ik snap het. Ingeval van betaling is er dus sprake van derden in België.
Heel attent van je dat je mij info wilt sturen, maar dat hoeft niet. Buitenlanders zijn van die verplichting tot matriculatie (met bijbehorende voorwaarden) vrijgesteld.
Ik moet wel aan andere eisen voldoen, zoals het kunnen tonen van een geldig CVO (België erkent de Nederlandse overgangsregel tot 2018 niet) en het hebben van AIS in het Antwerpse havengebied. Verder zijn (voor schepen > 20 mtr) 2 marifoons verplicht.
Deze zomer ga ik overigens voor de 32 x met mijn schip naar uw mooie land.

Verder: ik denk dat je zelf een beetje moet aanvoelen waarmee je bezig bent. Wil je leuk bijverdienen met je bootje, of wil je je dorpsgenoten een lol doen voor een kistje wijn (en een volle tank!). Ingeval van het laatste: niet te krampachtig doen, dan wordt het een leuk dagje voor iedereen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Betalende meevaarders !!

Berichtdoor fransfit » 12 Jan 2014, 22:56

Bericht door fransfit » vr 26 apr 2013, 08:21

Dank voor de reacties. Inmiddels weet ik iets meer van de div. verzekeringsmaatschappijen.
Het is in principe niet mogenlijk om als particulier een bedrijfsmatige verzekering af te sluiten (je moet bv. je KvK gegevens opgeven). Ik heb bij verschillenden maatschappijen geinformeerd en allen raden duidelijk af om tegen betaling gasten mee te nemen. Een vriend (als je een betalende gast als zodanig meeneemt) schijnt ineens geen vriend meer te zijn als hij vindt dat er iets te vorderen valt van je, zeggen ze.
Er moet dan echter wel sprake zijn van aantoonbare nalatigheid van de schipper.
Zoals de zaken er nu voorstaan ga ik, in de spaarzaam voorkomende gevallen, doen zoals Qiuchot in zijn eerste reactie meldde.

Even iets anders betreffende verzekering.
Inmiddels heb ik mijn polis weer eens bekeken en gezien dat de verzekerde waarde tov de vermoedelijk huidige waarde, veel te hoog is (5 jaar geleden overeengekomen en toen al aan de hoge kant) Ik ga straks de maatschappij mailen met de vraag hoe hoog de premie wordt bij een +- 40% lagere verzekerde waarde.

We hebben net de eerste heerlijke dagen aan boord achter de rug, wat is dat toch ontspannend.

Groet van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten