vaargebied en thuishaven

algemene discussies

vaargebied en thuishaven

Berichtdoor broekie » 12 Jan 2014, 22:44

Bericht door broekie » vr 21 dec 2012, 08:34

Wij hebben dit jaar van thuishaven gewisseld.
We woonden in Warmond waar ook de boot lag.
Nu wonen we in Nieuwkoop en hebben direct een nieuwe plek in een jachthaven gevonden.
Warmond aan de Kaag en Nieuwkoop aan de plassen zijn 2 totaal verschillende gebieden.
De Kaag is levendig, Nieuwkoop rustig.
Vaarafstand tussen beiden is een uur of 4, afhankelijk hoe je vaart.

Vanuit Nieuwkoop gaan we het gebied richting Utrecht vaker bezoeken. Dat ligt wat dichterbij nu voor een weekend.
Vanuit beiden kunnen we de bekende gebieden makkelijk bereiken.
Nieuwkoop is wel afgesloten met sluizen, Woerdens Verlaat en Zwammerdam, die zondagavond tot 18.00 draaien.
Dan moet je dus weer binnen zijn.

Van waaruit varen jullie weg en waarheen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor quichot » 12 Jan 2014, 22:44

Bericht door quichot » vr 21 dec 2012, 10:31

Mijn uitvalsbasis ligt in het oostenlijk havengebied in Amsterdam, t.o. de kop van het AR-kanaal, en 500 meter van de Oranjesluizen. Ik kan dus zomer en winter 24/7 ongehinderd elke kant op. Afstand en reisdoel hangen af van de beschikbare tijd en van evt. wintersperringen. Haarlem, Alkmaar, Vecht en Zaan zijn favoriete weekendbestemmingen. Rond Hemelvaart altijd een rondje Nederland (10 dagen) en 's zomers steevast richting België en Noord-frankrijk. Dan hebben we 4 weken de tijd, dus dan kom je wel ergens. Nog een paar jaar en dan kunnen we langer weg. Dan wil ik op m'n gemak verder Frankrijk in.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 22:45

Bericht door vuuren1 » vr 21 dec 2012, 20:28

Onze ligplaats is nog steeds in Maassluis (woonplaats is nu 5 jaar Zwolle).
Vanuit Maassluis (aan de -binnenkant-; de buitenhaven is daarvan gescheiden door een gesloten schutsluis) naar de Nieuwe Waterweg op kan niet. Dat moet via Vlaardingen (een uur varen en twee sluizen).
Een andere mogelijkheid is door het Westland (tussen de kassen) richting Rijn-Schie Kanaal (Het Haantje / Delft).
Je hoeft ook niet ver weg als je in het Midden Delfland gebied wilt blijven (globaal: Tussen Schipluiden, Vlaardingen en Maassluis).
Kaart: https://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=maa ... CDoQ8gEwAQ

Het voordeel van Midden Delfland is dat het er doorgaans erg rustig is, het nadeel voor buitenstaanders is dat ze er vaak niet kunnen komen omdat de doorvaarthoogte via het Westland onder de 1,7m zit en via Vlaardingen onder de 1,9m.

Wij kiezen niet voor de route via het Westland omdat het klein water is en er veel troep in ligt (de eerste en tevens laatste keer leverde een stuk zeil in de schroef op waardoor de boot weggesleept moest worden en droog moest..).
Dus is via Vlaardingen de manier om buiten te komen. Niet iedereen durft op de Nieuwe Waterweg omdat er erg veel beroepsvaart kan zijn.

Wij varen bij voorkeur op wat groter water (tussen de beroepsvaart), dan kom je ook snel en zonder kleine sluisjes en bruggetjes verder.
Via Rotterdam (soms via Oude Maas -Dordrecht), de Lek, Nederrijn, Gelderse IJssel was eigenlijk wel vaker favoriet.

Op termijn willen we een ligplaats in de buurt van Zwolle hebben omdat het op neer komt dat je niet even 200 km gaat rijden voor een weekend op de boot
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor henkvd » 12 Jan 2014, 22:45

Bericht door henkvd » vr 21 dec 2012, 20:44

Ligplaats Katwijk, dan kom je als snel uit op de Kager plassen, Braassemermeer of westeinderplassen.
Water genoeg in deze omgeving, waarbij je niet ver van huis hoeft om weer eens wat nieuws te ontdekken.
De ene plek wat drukker dan de andere, en mogelijkheden genoeg om niet steeds de zelfde route te moeten varen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor broekie » 12 Jan 2014, 22:45

Bericht door broekie » za 22 dec 2012, 07:27

Vanaf ongeveer mijn 6e jaar kom ik met mijn ouders op de Nieuwkoopse plaasen.
In die tijd, jaren 60 - 70 kwam je de plassen niet af. We zeilden veel en pa had een motorbootje om te vissen, dit werd later een speedboot.
Een neef had een kruiser waarmee we wel verder kwamen. Ik weet niet meer waarheen, ik heb daar wel een filmpje van.
De speedboot namen we wel mee op de trailer naar de Lek om te waterskieen en naar Zeeland, St. Annaland waar kennissen een vakantiehuisje hadden.
Daar had je ruim water en ook de hobycat ging mee.

Begin 80 ben ik in Warmond aan de Kaag gaan wonen en heb eerst een zeilboot, later motorbootjes gehad. Ook een 6 meter kruisertje.
Door Leiden is leuk, maar we kwamen overal op dagafstand. Elke redelijke dag zitten we op het water.
Als we naar Nieuwkoop gingen met het kruisertje, bleven we slapen, met de sloep, was het een dag heen en de volgende dag terug.
Slapen deden we niet op de sloep.
Dagtochten rond de Kaag zijn legio. Ieder jaar vond je wel iets nieuws uit.

Sinds een paar jaar hebben we een Noorse spitgatter van 8,50 meter.
Leiden kan ik niet meer, maar het vaargebied werd vergroot in de weekenden omdat we kunnen slapen op de boot.
Weekenden kun je Vinkeveen, Vecht, Haarlem, Gouda, Loosdrecht, Volendam/Edam, Muiden Westeinder enz. bestrijken.

Nu vanuit Nieuwkoop eigenlijk hetzelfde alleen sneller de kant van Utrecht op.
Komend jaar willen we meer rivieren gaan varen, dat is redelijk nieuw voor ons.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 22:46

Bericht door Jan Huibers » za 22 dec 2012, 14:09

Wij liggen in de Linge, in Heukelum aan de Koornwaard. Stroomopwaarts kom je niet verder dan Geldermalsen na 3 uurtjes varen. Dat stukje Linge wordt wel vaak vergeleken met de Vecht, net zo mooi namelijk. Stroomafwaarts hebben we bij Arkel de keuze om of riching Gorinchem via de Linge nog of richting Vianen over het Merwedekanaal bezuiden de Lek. Vanaf Heukelum is Vianen in 3,5 uur goed te doen, dan hebben we na Vianen de keuze: stroomopwaarts de Lek op of stroomafwaarts of via Nieuwegein - Utrecht en dan de Vecht.
Volgen we bij Arkel echter de Linge richting Gorinchem dan komen we op de Merwede uit waar we als we stroomopwaarts gaan bijv met 10 minuten de afgedamde Maas op kunnen richting Heusden, of stroomafwaarts en met een kwartier voor de Biesboschsluis liggen in Werkendam of de Merwede stroomafwaarts volgen en dan het Hollands Diep voor ons hebben liggen.. Om een idee te geven: als ik een beetje doordouw en het stroomt lekker liggen vanaf Heukelum met 5,5 uur in Willemstad. En iedereen met een beetje topografische kennis weet wat er dan allemaal onder handbereik ligt aan vaarwater.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor fransfit » 12 Jan 2014, 22:46

Bericht door fransfit » zo 23 dec 2012, 09:36

Wij wonen sinds kort in Oude Wetering, in een flatje direct aan de Braassem met een eigen ligplaats naast het gebouw.
Vanaf het zijbalkon (Z) kijk ik zo op de boot. Een grandioze luxe heb ik gemerkt en dat zal nog leuker worden als we weer gaan varen. We lagen eerst in Irnsum en woonden toen in Andijk, later zijn we met de boot naar Kolhorn gegaan en nu dus OW.
We kenden dit gebied al goed en het blijft heel mooi en leuk hier, al zou ik af en toe wel een kleinere boot willen om ook op wat minder groot water te kunnen varen. Er zijn hier in de buurt heel veel kleine watertjes waar je fantastisch met een electrisch sloepje zou kunnen varen. Een toekomstdroompje ! wie weet komt de koper van onze boot nog eens langs en kan die in vervulling gaan. In NH kun je iets minder uit de voeten dan in Friesland met een 10m maar ook daar hebben we mooie tochten gemaakt. Sinds een paar jaar hebben we de grote rivieren ondekt, ook een belevenis vinden wij. Ach het houd niet op in NL, een geweldig vaarland.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor pleysant » 12 Jan 2014, 22:46

Bericht door pleysant » zo 23 dec 2012, 14:23

wij liggen in de Rotte bij Rotterdam,enige nadeel is dat alles plat moet om er te komen(bridge en kap),maar ja dat is 2maal per jaar heen en terug,
begin mei gaan wij weer op pad,weer Frankrijk in,
dit jaar eerst het dok in voor onderhoud onderwaterschip,(Maasbracht)

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor Arthur » 12 Jan 2014, 22:47

Bericht door Arthur » di 25 dec 2012, 12:42

Mijn vaargebied is de Kretenzer zee en dan voornamelijk de baai van Mirambello, dat doe ik met een kaik (voormalige vissersboot), de thuishaven is het Voulismeni meertje wat midden in Agios Nikolaos ligt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: vaargebied en thuishaven

Berichtdoor vodnik » 12 Jan 2014, 22:47

Bericht door vodnik » ma 15 apr 2013, 20:37

lang geleden dat dit topic leefde, dus maar is nieuw leven inblazen!

Sinds april 2012 is mijn ligplaats (nou ja,eigenlijk staanplaats) Stroobos in Groningen. De jaren ervoor was het Lignano in Italië (north adriatic). Lignano lijkt leuk en is dat gedeeltelijk echter probleem in North adriatic is weinig wind en een verzengende hitte! De vorige zomer maar is tijd genomen om een refit uit te voeren en deze zomer maar weer het water in. Zeilgebied zal dan noord Nederland zijn en volgend jaar richting oost-zee.
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten