Benzine motor

algemene discussies

Benzine motor

Berichtdoor FrankM » 08 Jan 2014, 20:59

allo,

Ik heb even een vraagje.
De boot welke wij in 'bruikleen" hebben zijn wij voornemens om over te nemen.
Kan hem voor een flinke minderprijs krijgen als waarvoor die te koop ligt.

Nu was ik gisteren met een maat onderweg in de auto, zeg maar naar een droevige omstandigheid.
Mijn maat heeft een zeilboot met dieselmotor.
Hij had de mening dat de benzinemotor toch wel wat gevaren met zich meebracht ten opzichte van een dieselmotor, en dan voornamelijk op het gebied van de dampen.
Nu moet ik zeggen, als ik aan boord stap ruik ik toch ook wel een benzinelucht.
Voordat de motor gestart wordt zet ik eerst de afzuiging in de tankruimte aan, elektromotor.( een minuut of vijf)
Direct vroeg ik me af, elektomotor, vonkje, dampen.................aaaai.......................

Reden dat ik speciaal deze wil kopen, er liggen immers duizenden boten te koop, is dat de boot technisch op orde is, de indeling bevalt ons, de boot dient echter een gehele opknapbeurt, in die zin, een x aantal potten verf en lak mogen er tegenaan.
Maar gezien wij over een eigen overdekte loods beschikken, interieurbouwbedrijf, zie ik het als weer een mooi hobby project.

Maar dat van die benzine motor en dampen, zie ik nu leeuwen en beren op de weg of...............................


Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor gast » 08 Jan 2014, 21:40

Inboard benzinemotor is link, alles moet tiptop in orde zijn. Als ik je verhaal lees maak ik me wel zorgen !
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor enzoishet » 08 Jan 2014, 21:55

Hallo Frank,

Een benzine inboard is idd niet erg fijn meestal. In het merk Waterland werden ze o.a. wel veel toegepast en dat ging vaak en nog steeds best aardig.

Als je installatie goed voor elkaar is dan gaat het veelal goed echter is er een verhoogd risico. Belangrijk is dat jullie zelf het verhaal goed vertrouwen en bewust bent van het mogelijke verhoogde risico.

Succes met je keuze en als het de boot is welke je past dan moet je er voor gaan. Erg leuk en plaats anders een foto.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor henkvd » 09 Jan 2014, 20:23

Buiten benzine damp toch nog wat zaken om over na te denken

- verkrijgbaarheid benzine aan het water slecht
- hogere brandstofkosten en hoger verbruik
- Benzine motoren zijn allemaal flink op leeftijd
- evt verkoop mogelijkheden nog veel slechter dan een diesel voortstuwing


Er ligt zoveel te koop voor weinig dat er mogelijkheden genoeg zijn om de keuze niet op een benzine motor te hoeven laten vallen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor FrankM » 09 Jan 2014, 20:57

Ok duidelijk.
Het klopt, het is idd een Waterland 850.
Indeling bevalt goed zo met open kuip en de bank dwars achterin.
Nemen nog wel eens wat gasten mee en ik zit daarbij, niet apart.
Weet dat het Fordje idd op leeftijd is, maar altijd goed onderhouden.
Wij gebruiken de boot voor dagjes, tank hem altijd vol als ik terugkom.

Daarbij speelt de vraagprijs ook een rol, kan hem zoals gezegd voor flink wat minder overnemen.
Heb het afgelopen jaar veelvuldig met de boot gevaren, geen problemen gehad en denk zelf dat ik de boot wel "redelijk" door heb.
Boot is van een maat van me, en weet wat voor onderhoud hij technisch elk jaar laat doen, dus dat zit wel goed.
Wel gekeken naar Bayliner, Sea Ray en dergelijk, maar het brandstof, ook veelal benzine, gebruik houd mij tegen.
Moet wel zeggen dat die ook voor een scheet en twee knikkers te koop liggen, maar dan niet vreemd.................... ;) ;)
Zelf rijden we Mercedes ML 430, ook zoiets, kosten geen droppie, maar benzineverbruik........................1:5.
Ach, elke maand een frituurpan aan zegeltjes is ook leuk.................... :D

Wordt vervolgd.

Groeten Frank
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor elrenegado » 09 Jan 2014, 21:59

Persoonlijk ben ik ook geen fan van benzinemotoren in kruisers,
Dit enkel vanwegen het verbruik en verkrijgbaarheid langs het water.

Gevaar is er uiteraard,
Maar indien de motor zelf goed is ( dus geen lekkages etc ) en de motorruimte goed geventileerd word voor en tijdens varen dmv een vonkvrije ventilator en er een benzinedamp detector geïnstalleerd is zie ik niet veel problemen.

Zelf heb ik ruim 10 jaar met benzine inboards gevaren,
Waren wel de snelle jongens, 6 en 8 cylinders.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Benzine motor

Berichtdoor antonh » 09 Jan 2014, 22:53

Ik vraag me af waarom ze allemaal zo bang voor benzine motoren zijn.
Hier in de haven zijn een paar speedboten met die grote ingebouwde benzine motoren.
Er zijn nog veel oudere jachten met een benzine motor.
Onze boot stinkt niet zo als veel boten naar de diesel.
Wij hebben dus een benzine motor en ons gebruik ligt rond de 2 liter per uur.
Je moet je ook aan een regel houden.
Gebruik de afzuiging als je de boel inschakelt en als ik de motor start eerst even de afzuiging.
Ik verpest ook niet de gehele haven met een diesel stank als de motor gestart wordt.
Benzine is genoeg te krijgen langs het water, buitenboord motoren lopen ook op benzine.
En die zijn er ook veel hoor.

Maar een ander punt vindt ik veel belangrijker.
De gas installatie.
Wisselt iedereen met een boot die zo voor de veiligheid is ook om de 4 á 5 jaar zijn gasslang?
Het stukje bij de fles en bij het kooktoestel?
Dat wordt toch zo vaak vergeten.
De meeste branden op de boot komen door de gas installatie.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 23:06

Hallo Anton,

Wat een mooie reactie en goed om te vernemen dat jij er erg tevreden mee bent. Natuurlijk maakt een benzine motor ook minder lawaai maar goed een ander zal zeggen dan moet je maar beter isoleren :D

Een leuk onderwerp dus en veel reactie qua diversiteit.

Zelf gaf ik ook al aan dat als de boot in orde is en dat klinkt redelijk goed dan zou de koop wellicht een juiste keuze kunnen zijn. Natuurlijk is het onderhoud belangrijk maar ik las dat daar veel vertrouwen in zit gezien de relatie met de huidige eigenaar.

Het verhaal van de gasslang is ook een leuk wellicht een nieuw topic voor openen ?

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2014, 23:16

Nog los van het veiligheidsaspect:

Een Ford Watermota (zoals toegepast in Waterland kruisers) is erg oud en onderdelen zijn niet, moeilijk of duur te verkrijgen.
Daarnaast zijn deze motoren standaard direct gekoeld (zonder warmtewisselaar) en in de basis daar niet geschikt voor waardoor het koelsysteem op den duur verstopt raakt.
(de basis is een automotor en die wordt niet met vies rivierwater gekoeld, daarom zijn de koelkanalen te klein)
Op zich zag ik de Watermota liever dan de Renault Marine maar beide motoren zijn feitelijk niks meer waard.

Advies: Reken bij de aankoopprijs een nieuwe dieselmotor en kijk dan of dat het waard is.
Overigens zijn boten met oude dieselmotoren ook vaak aan hermotorisering toe, ofwel ook daar moet je mee oppassen.

Misschien laten keuren?
De roze bril en de romantiek winnen het vaak van het verstand en de werkelijkheid.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Benzine motor

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 23:25

Ah,

Gelukkig is Hans ook weer van de partij en kunnen we dus weer een hoop leren.

Nu sprak je net wederom over het keuren van een scheepje als deze.

De vraag is van mij : Hans kun je eens vertellen wat een eenvoudige doch doeltreffende keuring zou gaan kosten ?

Wellicht denken er vele dat dit erg prijzig is en dus een keuring niet overwegen ?

Misschien is het een soort van taboe ?

Kun en wil je er iets over kwijt ? zonder te veel reclame te maken ;)

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten