onweer en de boot

algemene discussies

onweer en de boot

Berichtdoor aatv » 18 Jun 2026, 11:50

hoi allemaal,
dat onweer op het water gevaarlijk kan zijn dat weten we en derhalve zal ik ook niet varen als er onweer komt.
maar hoe gevaarlijk en hoeveel risico loop je nu? als ik ergens in een haven lig te slapen en het onweert dan zal
ik er niet van wakker worden. wat is jullie ervaring hier mee ook daar binnenvaart schippers ook gewoon doorvaren
en nog meer kwetsbare apparaten hebben dan wij op ons schuitje. moest ik me aan de adviezen van internet, van het
water af en niet op de boot blijven, houden dan kun je wel thuisblijven want een onweer buitje kun je altijd krijgen en
ergens buiten de boot schuilen zal ook niet altijd gaan.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Re: onweer en de boot

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jun 2026, 12:07

Michael heeft bedacht dat statische elektrische velden veroorzaakt door bliksem inslag in mijn stuurhutje, geen schade aan mens en dier veroorzaken !
Dit zal niet voor plastic bootjes opgaan. probeer ivm apperatuur ook niet het hoogste punt in de omgeving te zijn.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 18 Jun 2026, 12:33

Ik ben eens midden op het Haringvliet in een plotselinge onweersbui terecht gekomen, angstige ervaring met mijn houten opbouw. De vrouw heb ik maar de punt in gestuurd, veilig onder het stalen voordek.
Het onweer zat nogal hoog, geen inslagen gezien naar de aarde, maar je weet het nooit op dat moment.
Wat ik mij afvraag is of een houten kajuit die is nat geregend ook als een kooi van Faraday werkt.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 18 Jun 2026, 20:56

tja stalen bootje weinig loos kooi van faradin bliksem voert gelijk af door het water maar ja er kan schade ontstaan aan apparaten zelf zorgen dat je niet in contct komt met het ijzer van de boot .
heb menig keer bliksem zien inslaan in schepen noot wat gebeurd zelfs op een tanker vol geladen met nafta , normal zal op het water de bliksem in het water inslaan maar je kan wel last hebben van het zg elmusvuur bij de inslag
zelf ging ik rustig in de stuurhut zitten en er naar kijken op mijn stuur stoeltje bij ons op de sluis enkele keer bliksem maar ondanks de hoge bomen om de sluis sloeg ht altijd in in het water .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aatv » 19 Jun 2026, 04:27

lig ik ergens in een haven dan maak ik me nog niet zo druk. kan ik van boord bv in de kantine oid schuilen kan ik daar
altijd ff een pint drinken. tis meer als ik over de maas vaar van wessem naar lith bv want dan is er niet zomaar een
haven om ff op tijd naar binnen te lopen en in mijn stuurhuis heb ik alleen een stalen dak boven mijn hoofd en kan ik
moeilijk ff stoppen om binnen te gaan zitten. wat is dan het beste wat je kunt doen behalve zorgen dat je niet het
hoogste punt bent.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor heuvels » 19 Jun 2026, 08:47

Bidden...
En vooral de buienradar in de gaten houden.
Destijds op het Haringvliet was het een broeierige dag, er werd gewaarschuwd voor zwaar weer aan het eind van de middag. We vertrokken om 10:00 uur vanuit Goudswaard met de stroom mee over het Spui, tijd zat om naar Numansdorp te varen. Na een uur een donkere lucht recht vooruit. Inmiddels op de buienradar ook te zien. Terugkeren geen optie tegen de stroom in, en nergens een haven in de buurt. Dus doorvaren maar en bidden. Aangekomen op Haringvliet een hoosbui met gelukkig weinig wind, en een hoop gebliksem, geen inslagen gezien. Eer dat we bij de eerste haven waren, Nieuwendijk of Tiengemeten, hadden we de bui achter ons gelaten. Bidden heeft geholpen...
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor Het Sluizenfront » 19 Jun 2026, 09:25

Of een kooi van Faraday als zodanig werkt hangt af van de golflengte van de straling die er op af wordt gevuurd. Hoe hoger de frequentie hoe kleiner de mazen in de kooi moeten zijn. De frequentie in bvb. een magnetron geeft een golflengte van ong. 12 cm. De mazen (raster) in de glazen deur zijn veel kleiner, vaak minder dan 1 mm. Een hoge veiligheidsmarge dus. Bij bliksem heb je een veelheid aan frequenties en daarom wordt voor een goede beveiliging tegen bliksem een maaswijdte van max. 20 cm. geadviseerd. Als je met je gsm geen ontvangst meer hebt in een afgesloten ruimte, dan is dat een teken van een goede kooi van Faraday.
Bron: Google Gemeni (zelf verwoordt)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor quichot » 19 Jun 2026, 10:09

Ik heb één keer, zeker 20 jaar geleden, een blikseminslag in de mast gehad. Geheel stalen romp en opbouw, en een stalen mast, dus behalve een hartstilstand van schrik geen schade, maar allemachtig wat een dreun! De hele boot trilde.
Geen dondergeroffel zoals normaal een paar tellen na het weerlicht, maar explosie en flits exact op hetzelfde moment.
Gelukkig geen marifoonspriet in die mast, maar het transistorradiootje dat binnen aanstond hield ermee op.
Ook dié bleek uiteindelijk niet stuk, maar de batterijtjes waren in één klap (letterlijk!) leeg.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Oeverloos » 19 Jun 2026, 10:10

Gewoon doorvaren en je van het onweer niks aantrekken. Zoals hierboven ook is geschreven, je zit in de kooi van Faraday. Ook met alleen een stalen dak boven je hoofd. Eventuele ladingen vloeien via de buitenkant weg. Hierdoor is de binnenkant volledig veilig.
Onder bomen kun je het beste ver wegblijven.
Ik ben de eerste om te zeggen dat een felle onweersbui bijzonder angstwekkend is. Geankerd op open water ben je met de mast en de antennes het hoogste punt.
Maar zoals kajoe hierboven ook schrijft, de bliksem slaat meestal in het water.
Hier in Friesland in onze directe omgeving heb ik gespleten bomen, een kromme bliksemafleider, 4 dode koeien en een dood paard gezien na één onweersbui.
Dan ben ik veel liever in de boot op het water.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Jun 2026, 10:42

Het Sluizenfront schreef:Of een kooi van Faraday als zodanig werkt hangt af van de golflengte van de straling die er op af wordt gevuurd. Hoe hoger de frequentie hoe kleiner de mazen in de kooi moeten zijn. De frequentie in bvb. een magnetron geeft een golflengte van ong. 12 cm. De mazen (raster) in de glazen deur zijn veel kleiner, vaak minder dan 1 mm. Een hoge veiligheidsmarge dus. Bij bliksem heb je een veelheid aan frequenties en daarom wordt voor een goede beveiliging tegen bliksem een maaswijdte van max. 20 cm. geadviseerd. Als je met je gsm geen ontvangst meer hebt in een afgesloten ruimte, dan is dat een teken van een goede kooi van Faraday.
Bron: Google Gemeni (zelf verwoordt)
Dat verhaal van die frequenties is alleen van toepassing op indirecte schade aan je elektronica, en niet voor je persoonlijke veiligheid. Ik heb eens meegemaakt dat er een knalharde bliksem was ingeslagen in de Euromast. Die had verder geen schade maar bedrijven in een straal van een kilometer hadden flinke shade aan hun computer omdat de inductie werd opgevangen in de elektriciteit- en netwerkkabels, zo ook bij mijn klant. De straten stonden vol met de autoo's van GEB, KPN en andere dienstverleners.

Ook een andere stunt meegemaakt. De computer van Flipje in Tiel had netwerkproblemen met de terminals, oorzaak een vuile aarding in het pand. Om te testen de aarding aangesloten op de aardpen van de bliksemafleider. Problemen over. Afijn een paar maanden later een onweersbui en ja hoor... de netwerkadapters in de computer lagen er uit, twee dagen aan het solderen geweest (dat ging toen nog zo}.... Vergeten een nieuwe aarding te slaan.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Volgende

Terug naar Steigerpraat