Stuurconsole, stuur hoek?

algemene discussies

Stuurconsole, stuur hoek?

Berichtdoor Budget-DIY » 09 Dec 2025, 09:35

Slecht weer vandaag in Friesland, dus wat dingen uitzoeken.

M'n huidige stuurconsole is flink verzaagd door een vorige eigenaar. Ik wil dus uiteindelijk een nieuwe stuurconsole met dashboard maken. Maar nu zit ik opeens met een vraag: waarom zijn de sturen in kruisers/grotere boten, bijna altijd kaarsrecht vertikaal geplaatst? In een auto zitten ze immers altijd in een bepaalde hoek, of zijn zelfs verstelbaar. Wat zijn de nadelen van een (kleiner) stuur onder een 5-15 graden hoek? Of misschien zelfs wel meer, in de style van een rib met console?
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Re: Stuurconsole, stuur hoek?

Berichtdoor heuvels » 09 Dec 2025, 09:48

Mmmm ik denk dat een verticaal geplaatst stuurwiel eenvoudiger was door z'n haakse overbrenging met een ketting en tandwielen.
Op veilingschuiten e.d. zie je trouwens ook wel horizontaal geplaatste stuurwielen trouwens.
Tegenwoordig met die joystickies speelt dat allemaal niet meer.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 09 Dec 2025, 10:24

vroeger ws het helemaal niet zo leuk al die stuur raderen liggend staand en noem maar op vaak had je de ellende dat als je naar stuurboord wou je naar bakboord moest draaien en anders om dus als e het normale gewend was zat je gouw in de vergissingen en dan had je geregeld dat je de koppeligs handel naar voren moest drukken om achteruit te slaan en anders om dus vergissen wel mogelijk tja en dan om gas te geven een draai wieltje heel veel hard draaien alles bij elkaar net leuk vooral als je het gewone werk gewend was ik moest het geregeld doen met een dekschuit door de amsterdamse grachten ,waar bij ik normaal op een moderne bunkertanker voer .
maar de stand van het stuurwiel maakt niets uit het is maar wat je het beste ligt met die hydraulica is veel mogelijk trouwens je ziet het veel op de huurjachten in frankrijk wij noemden dat autobootjes kwam wat meer overeen met het autorijden ,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 09 Dec 2025, 10:40

heuvels schreef:Mmmm ik denk dat een verticaal geplaatst stuurwiel eenvoudiger was door z'n haakse overbrenging met een ketting en tandwielen.

Dus meer traditie dan een ergonomische positie?
kajoe schreef:maar de stand van het stuurwiel maakt niets uit het is maar wat je het beste ligt met die hydraulica is veel mogelijk trouwens je ziet het veel op de huurjachten in frankrijk wij noemden dat autobootjes kwam wat meer overeen met het autorijden ,

Lijkt erop dat ik een dikke "mono stuur kabel met stuurklok" in de boot heb liggen. Niet zo flexibel als hydraulica met allemaal verloop stukjes, maar wel flexibel genoeg om het stuur een helling te geven.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Renegade » 09 Dec 2025, 12:11

Budget-DIY schreef:, maar wel flexibel genoeg om het stuur een helling te geven.

Ik weet we zeker dat je daar van teugkomt.
Jij, maar ook de ander reageerders vergeten een belangrijk aspect in het verschil tussen de positie van het stuurrad in een auto en een boot.
Auto:
waar zou de stuuras staan of liggen ,als het stuur plat ligt ,danwel rechtop staan ?
Bij een staande moet deze door het schutbord heen en dan ?
Want bij een sport model lukt dat niet ,want die heeft een aflopende motorkap.
Bij een liggend stuur kan het ook niet ,wan dan staat de as rechtop voor de stoel.
Dus hebben ze vroeger bedacht dat het stuur onder een hoek moet staan om de as direct in de wormkast te laten lopen van waaruit de stuurstangen naar de fuseekogels gaan .
Later hebben ze de stuurwielen een beetje verstelbaar gemaakt ,zodat de bestuurder naar believen deze kan verstellen.
Ook hebben ze een hulpmiddel bedacht ,die het sturen in een voertuig gemakkelijker maakt dat bekrachtiging wordt genoemd.

Dit alles is /was niet van toepassing in een schip of boot.
Daar komt bij dat men vroeger op schepen achter ,danwel naast het stuurrrad stond.
Deze waren groot uitgevoerd ,omdat het stuur direct via kettingen verbonden was met het roerblad.
Daaraan herken je nog een verbouwd sleepschip ,dat zijn stuurhut boven het roer heeft staan.

Nu terugkomend op jou situatie nu.
Je zit niet achter het stuur als in en auto,de zit heel anders.
Je stuur is onbekrachtigd ,dus de kracht moet uit je armen komen .
Als het stuur onder een hoek zou staan ,heb je minder grip op het deel dat verder van je af staat.
Dan is er nog een verschil in welke mono kabel die er bij jou in zit.
Heb je een No Feed Back(NFB) kabel ,dan voel je de schroefwerking op het roerblad niet ,en dat stuurt prettiger.
Bij de oudere kabels ,voel je meer kracht staan op het roerblad ,en is iets vermoeiender sturen ,en als er dan ook nog een kleiner stuurwiel in wilt zetten ,nog intensiever.
Niet doen ,want jij moet de kracht leveren om het roer blad fatsoenlijk te kunnen bedienen.
De diameter van het stuurwiel is berekend op basis van de grootte van het roerblad.
Groter mag ,indien daar ruimte voor is.
Een kleinere stuurwiel is niet aan te bevelen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 09 Dec 2025, 12:30

Renegade schreef:Nu terugkomend op jou situatie nu.
Je zit niet achter het stuur als in en auto,de zit heel anders.
Je stuur is onbekrachtigd ,dus de kracht moet uit je armen komen .
Als het stuur onder een hoek zou staan ,heb je minder grip op het deel dat verder van je af staat.
Dan is er nog een verschil in welke mono kabel die er bij jou in zit.
Heb je een No Feed Back(NFB) kabel ,dan voel je de schroefwerking op het roerblad niet ,en dat stuurt prettiger.
Bij de oudere kabels ,voel je meer kracht staan op het roerblad ,en is iets vermoeiender sturen ,en als er dan ook nog een kleiner stuurwiel in wilt zetten ,nog intensiever.
Niet doen ,want jij moet de kracht leveren om het roer blad fatsoenlijk te kunnen bedienen.
De diameter van het stuurwiel is berekend op basis van de grootte van het roerblad.
Groter mag ,indien daar ruimte voor is.
Een kleinere stuurwiel is niet aan te bevelen.

Op dit moment is er geen echte stoel/zitplek, maar gewoon een verkapte barkruk. Dit zit niet echt fijn, en ik zit ook steeds met m'n knieën tegen het stuur. Er zit ook een voeten steun aan de console vast, die totaal niet bij de stoel past. Was dus vooral benieuwd of er een specifieke reden was, waarom zo'n stuur vaak toch vertikaal staat. Het "staand sturen" is wel iets waar ik rekening mee moet gaan houden, omdat dat tijdens krap manouvreren, wel handig is.

Ik betwijfel of er een NFB kabel in zit. Maar tot op heden ben ik niet sneller gaan varen, dan met ~1500 rpm. En dan merk ik nog niet echt waterdruk op het roer. Ik kan momenteel met m'n pink het stuur rond draaien van full-lock naar full-lock en terug. (vriendin had ook geen enkel probleem met het sturen/inspanning)

Denk dat ik dan toch tenminste voor een gekanteld stuur ga, zodat je meer in een auto/vrachtwagen zit positie komt te zitten. En dan kan ik daarna altijd nog eens kijken naar het formaat van het stuur. Bedankt voor de info!
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Renegade » 09 Dec 2025, 15:08

Budget-DIY schreef:Denk dat ik dan toch tenminste voor een gekanteld stuur ga, zodat je meer in een auto/vrachtwagen zit positie komt te zitten.

Dat kan alleen als je ook de stuurconsole dusdanig aanpast ,zodat je je benen min of meer daaronder komen.
In een luxe wagen zit , zijn je benen min of meer gestrekt , in een vrachtwagen minder ,maar nog altijd zit je stuur dan achter je voeten.
Je zit positie ,en daarmee je krachtpositie in een boot ,wijkt teveel af van een voertuig.
En je vergeet gewoon ,dat het sturen met bv een Daf AS2000 DO , totaal verschilt van de huidige serie zoals de DAF XG.
Dat is een onbekrachtigd groot stuur versus een redelijk klein stuurwiel die snelheids afhankelijk bekrachtigd wordt.

Maar leef je uit ,want jou draadje's lezende , is het vaak niet de meest logische .
Een Boarnkruiser uit gaan rusten met een zitpositie als van een Runabout , hoe bedenk je het.
Maar goed ,jij gaat het beleven.
Veel Succes .
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 09 Dec 2025, 16:08

Eens out of the box denken kan geen kwaad.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 09 Dec 2025, 21:18

Renegade schreef:Dat kan alleen als je ook de stuurconsole dusdanig aanpast ,zodat je je benen min of meer daaronder komen.

Ik zal de hele stuurconsole vervangen, met behoud van de instrumenten. Er zit momenteel geen vaste stoel in, dus wat dat betreft is het een blanco canvas. Vandaar dat ik nieuwschierig was naar een eventuele technische (or practische) reden om het stuur kaarsrecht te houden.
Renegade schreef:Een Boarnkruiser uit gaan rusten met een zitpositie als van een Runabout , hoe bedenk je het.

Dat is het "mooie" aan mijn projectboot. Er is veel achterstallig onderhoud, maar er is ook ontzettend veel aan geprutst en verprutst. Wat dat betreft is het bijna een kaal casco dat niet helemaal af gemaakt is. (en ik maak me niet druk om de verkoopwaarde) Maar zo heb ik nog veel meer ideeën voor aanpassingen. (b.v. verstopte/onzichtbare lichtschakelaars/dimmers)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor kajoe » 10 Dec 2025, 08:26

ik lees dingen over roerwerken wat vroeger moeilijk was heeft dan iemnd gevaren met stuurwerken met ketting overbrenging van 1000 en mee tonners en tandwiel en as overbrengingen dit alles nog zonder de latere electra motor bediening nou ik kan zeggen dat toen soms wel 2/3 of 4 man het roer meestal ligend moesten bedienen dit meest sleep schepen de motor schepen met 2 4 roeren staand stuurwerk daar stond je je rot aan te trekken als je vol aan draaide druk op het roer gelukkig begon men toen met een electra motortje op het roerwerk eerst nog met kettinkje op de stuurwiel as en met een knuppeltje heerlijk varen werd het toen maar ja de sterke armen verdwenen geen sporten in de stuurhut meer en van lieverlee werd het wat we nu allemaal hebben tja en hydrauliek maakte het een feest met 1 vinger 4 roeren vn bak naar stuurboord in een makkie en je voelde niets van druk of zo volle kracht varen en schip 100 meter26 km pu rond gooien met 4 roeren was een feestje wat daar achterin gebeurde aan krachten had je totaal niet meer in de gaten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat