Mopolcamper schreef:@Cheae: wat bedoel je:"mensen verlinken graag". Alsof misbruik van voorzieningen/ontduiking van belastingen geen diefstal van de gemeenschap is.
Ligt eraan in welk context.
De notoire uitkeringstrekker die vertikt om in loondienst te gaan maar wel zwart overal geld weg trekt of de werkloze alleenstaande ouder die iets verkoopt via een verkoopsite voor ietsjemeer quality voor zijn of haar kind.
Ik heb in recessietijd 2008 tm 2011 op een UWV Werkbedrijf gewerkt, rijen met mensen die een uitkering kwamen aanvragen en werk was er amper. Steeds meer gingen van de WW noodgedwongen naar de WWB, en dat laatste wil geen gezond mens die een werkend een normaal bestaan heeft opgebouwd en nu alles incl de waarde van zijn huis moet opvreten ( en hoe hoog de prijzen nu hoe diep de huizen onder water stonden toen)
Ik heb taloze voorbeelden van mensen die dachten er goed aan te doen om een buurtgenoot aan te geven, ik geef er 1 die mij het meest is bijgebleven. Ik kan voor de andere gevallen zeggen dat 80% van dit soort meldingen vooral misgunnen en wrok was!
Het geval wat mij het meest bij bleef ging om een vrouw die in een zware financiele en psychische situatie zat en daardoor depressief was geworden, niet raar als je geen uitzicht heb op enige verbetering in je levensgenot. WWB is een schaarse uitkering en veelal komen mensen hierdoor steeds dieper in financiele problemen, vaak schuldsanering.
Deze mevrouw had een weldoener die haar een week vakantie in een prive verblijf had aangeboden, gewoon in Nederland en puur uit medeleven om maar een klein zonnestraaltje te kunnen geven. Dit was ook gewoon doorgegeven bij het werkbedrijf en ook toestemming voor gegeven.
En dat komt een buurtgenoot van haar bij mij aan de balie om te melden dat deze vrouw ondanks een uitkering uitgebreid op vakantie ging, van de hoed en de rand wist deze persoon het niet maar was volgens deze de moeite en tijd waard om even naar het werkbedrijf te komen.
Dat bedoel ik met verlinkers, in negatieve zin.
Degene die jij bedoeld zijn " beroeps" trekkers en die boeit het erg weinig als ze een keer gekort worden, de helft is toch meer dan niks. En als je dan het teveel wilt terughalen zijn het kale kippen en daar kan je niet van....