De vraag was en ik citeer Topic Starter:
Ik zag vandaag dat de aanwezige brandblusser uit 2008 was. Dus die kan de vuilnisbak in. Dat was een poederblusser.
Maar koop ik weer een poederblusser? Of misschien een schuimblusser? Wat is de beste keus? Gaat om een 2 kg blusser.
Groeten Jan (Hooveld 960)Deze vraag is zo simpel en daar hoeft in principe helemaal niet een 10 pagina tellende discussie over te komen, niet dat de discussie voorkomen had moeten worden want zo leeft het allemaal weer een beetje.
De vraag gaat niet over preventie, gaat niet over het bedrijfsleven en gaat ook niet over wie welke opleiding heeft gehad en hoeveel ervaring iemand heeft, gaat ook niet over een anderman zijn boot en ook niet over verdere preventie of wat iemand zou doen in een situatie.
Beantwoorden is heel simpel, welke branden zijn heel goed mogelijk op een boot.
A de vaste stof zoals het hout, de gordijnen etc
B vloeistof zoals benzine of lampenolie
C gassen zoals het woord zegt gassen uit je gasfles.
Op basis van de vraag, en niet de hele discussie eromheen is de voor de hand liggende blusser een ABC blusser.
Schuim is een AB blusser
Poeder is een ABC
Beide blussers kunnen ook voor E maar dat is op een boot nauwelijks van toepassing.
Op basis daarvan is poeder het meest veelzijdig, als je de nevenschade voor lief neemt.
Dat maakt schuim geen slechte blusser, integendeel maar alleen bij een C brand is deze nutteloos (en echt compleet nutteloos)
Preventie
Dat is het allerbeste, thuis, op je werk, in de auto, op straat, op vakantie en in je boot.
Overal en in het algemeen en niet alleen gespitst op brand maar ook op de simpele dingen, hoe voorkom je je iets bij voorbaat.
Als dit de vraag van TS was geweest dan was het blusmiddel slechts een onderdeel van de adviezen geweest, dan waren er hele mooie voorbeelden gekomen.
Op brandtechnisch gebied alleen al mis ik in het preventie gedeelte de rookmelder, heel belangrijk voor een vroege alarmering als je lekker ligt te slapen.
Koolmonoxide, de grootste en dodelijkste sluipmoordenaar, altijd flesssen dicht , goede ventilatie, geen koelkast, en een melder (op de juiste hoogte want ook dat gaat vaak mis)
Vluchtwegen, en dan ook begaanbaar en bij voorbaat besproken met elkaar, vluchten en kunnen vluchten betekend veiligheid.
De blusmiddelen indien nodig, zorg voor voldoende equipment, niet 1 blusser in de kajuit want wat heb je eraan als deze tussen jou en de brand inhangt.
Blusdekkens, niet om te blussen maar om een scherm te creeeren tussen jou en het vuur cq hitte.
Verlichting, het overkomt je vooral in de slaap, het is donker, je bent slaapdronken, er is rook, zorg dat je op lage punten licht kan creeeren want laag bij de grond is zuurstof en zicht.
Maar zoals al gesteld is, een utopie bij vele booteigenaren en dan komen we weer bij de vraag.
Ik zag vandaag dat de aanwezige brandblusser uit 2008 was. Dus die kan de vuilnisbak in. Dat was een poederblusser.
Maar koop ik weer een poederblusser? Of misschien een schuimblusser? Wat is de beste keus? Gaat om een 2 kg blusser.
Groeten Jan (Hooveld 960)
De simpele vraag mbt het ABC gebeure, welke blusser bij een gasbrand.
Deze wordt met politieke koppigheid ontweken door degenen aan wie ik hem stel
Ik reken hem toch goed omdat ze het antwoord wel degelijk weten.