door Oeverloos » 12 Apr 2026, 19:01
Het is ruim 20 jaar geleden. We zijn uit de sluis van Holtenau aan de Oostzee zijde op het Kielerkanaal op weg naar huis. Ter hoogte van de afslag naar de Obereidersee bij Rendsburg zie ik een Nederlandse zeeschouw met daarachter een klein Duitse zeilbootje met een oude Mercury buitenboord motor. De schipper van de zeeschouw wenkt mij en ik vaar naar hem toe.
“Kun je dit sleepje over nemen. Hij heeft motorpech en moet naar Hamburg?” Wij gaan hier het kanaal af naar de jachthaven van Rendsburg. Motorpech, dat is niet best want je mag op dit Noordzee Oostzee kanaal van 100 km lengte niet zeilen.
“Ok, gooi de lijn maar over”, roep ik.
Ik zet de lijn op de bakboord bolder en zeg tegen de jonge Duitse zeiler.
“Pech mit dem Motor?”
Hij knikt en kijkt mij vriendelijk aan. Aardige knul.
“Pass mal auf, ich fahre 8 Knoten, wenn das zu schnell ist, wink mit dem Arm, bitte”.
Hij knikt mij toe dat hij het begrepen heeft. We varen verder en de zeilboot hangt als een speedboot achter de vlet aan.
Af en toe kijk ik achterom en ik vraag in gebarentaal of hij geen last heeft van de uitlaatgassen. De uitlaat zit aan stuurboord en de gassen gaan langs de zeilboot. Alles ok met de zeilboot.
Als we na een uur of vier de sluis naderen van Brunsbuttel aan de Elbe overleg ik met de schipperse en we besluiten om hem langszij te nemen in de kleine zuidsluis, die gebruikt wordt voor de pleziervaart.
Het witte licht gaat aan en we kunnen naar binnen en schutten. Als de sluisdeuren open gaan vaar ik langzaam de voorhaven uit richting de Elbe. Het is prachtig weer met een licht windje.
Op de Elbe maak ik los en werp de lijn naar hem toe. Hij bedankt mij vriendelijk, trekt een keer aan het startkoord van de oude Mercury.
Het is een tweetakt en start onmiddellijk, schuddend en kuchend met een blauw wolkje. Het zeilbootje zet koers de rivier op richting Hamburg. Hij zwaait vrolijk en gaat naast de helmstok zitten.
De schipperse zegt: ” Dat weet je toch, meneer de schipper, van Nederlandse boten krijg je altijd een sleepje”.